Oppgaven lyder: HJELP!

Dollface

Forumet er livet
VIP
"Drøft det etiske dilemma som oppstår i forbindelse med utskrivelsen.  Drøftingen skal inkludere en analyse av dilemmaet og begrunnelse for løsningsvalg, der det benyttes etisk teori og prinsipper"

Eh, ja - ok.. [:-]

Eldre mann med demens og hjerneslag vil bo hjemme med hjemmesykepleie, datter vil ha han inn på sykehjem...

Anyone?

ORIGINAL: Syska

Det hørtes jo ut som en veldig spennende oppgave i grunnen!! Har null erfaring med dette altså, men etikk er spennende så jeg prøver meg litt likevel..[;)] Det etiske dilemma slik jeg ser det må jo være noe med: skal man ta hensyn til mannens ønsker siden det tross alt er hans liv det er snakk om, eller datterens ønsker siden hun kanskje vet bedre enn han hva som er best for ham siden han er dement.. Videre: Dersom hans ønsker om å være hjemme blir hørt og noe skulle skje med ham. Burde da ikke de på sykehuset (?) sett at dette kunne skje, med sin bakgrunn innen helsefag og er det da "deres feil" dersom han blir skadet e.l.?

såpass skjønte jeg, men jeg sliter med de etiske teoriene og prinsippene.. Hva velger man liksom [:D]  Får vel bare grave meg ned i kveld tenker jeg.. visste jeg skulle begynt i går [8D]

ORIGINAL: Dollface

Det hørtes jo ut som en veldig spennende oppgave i grunnen!! Har null erfaring med dette altså, men etikk er spennende så jeg prøver meg litt likevel..[;)] Det etiske dilemma slik jeg ser det må jo være noe med: skal man ta hensyn til mannens ønsker siden det tross alt er hans liv det er snakk om, eller datterens ønsker siden hun kanskje vet bedre enn han hva som er best for ham siden han er dement.. Videre: Dersom hans ønsker om å være hjemme blir hørt og noe skulle skje med ham. Burde da ikke de på sykehuset (?) sett at dette kunne skje, med sin bakgrunn innen helsefag og er det da "deres feil" dersom han blir skadet e.l.?

såpass skjønte jeg, men jeg sliter med de etiske teoriene og prinsippene.. Hva velger man liksom [:D]  Får vel bare grave meg ned i kveld tenker jeg.. visste jeg skulle begynt i går [8D]

Hehe..[:D] Trodde ikke jeg kom med ny og revolusjonerende informasjon her.. Må innrømme at jeg glemte litt hva du spurte om, og håpte på en diskusjon om etikk[;)][;)] Min feil.. Lykke til med oppgaven! Man bør alltid begynne i går, men lærer aldri.. Typisk det altså!![:'(]

kan godt ta diskusjonen med deg i kveld - så kan jeg bare kopiere og lime inn i word, og så har jeg besvart oppgaven [:D]

ORIGINAL: Lissyjane

Man velger sykehjem,sånn at pappa kan få et sosialt nettverk og samtidig den pleien han  trenger.. Eller var det ikke det du spurte om[:-][8D]

nei, hvilike etiske teorier og prinsipper skal man velge.. det er jo hundrevis av dem [8D]

Man velger sykehjem,sånn at pappa kan få et sosialt nettverk og samtidig den pleien han  trenger.. Eller var det ikke det du spurte om[:-][8D]

nei, hvilike etiske teorier og prinsipper skal man velge.. det er jo hundrevis av dem [8D]

Hvis du klarer å oversette det der til Norsk så skal jeg heller legge hodet i bløt[8D] Uff, beklager. Er ikke til noe hjelp nå[:-]

Ikke jeg heller, derfor håpte jeg noen her gadd å gjøre oppgaven for meg [8D]

Gi meg styrke til å skrive min oppgave, så skal jeg gi deg det samme[:D] Utsetter HELE tida!!!

Prøve å ha demente pappa hjemme med hj.spl, se hvordan det går. Da han ikke er umyndiggjort.
Få de hjelpemidlene som må til for at han ikke skal skade seg. Evt få han på et bemannet bosenter,
dog med di samme hjelpemidlene.
Hvor skadet er han av slaget? Hva klarer han selv? Hva er hjelpebehovet? Bor han alene?

Søke han inn på bofellesskap for demente, bedre enn sykehjem, og han får fungere i hverdagen
tilnærmet det han gjør nå..

Bare litt forslag til hvordan man kan begynne i alle fall.. [;)]

Går du spl? Hvilken teoribøker bruker du?

ORIGINAL: Refleksheks

Snakker vi her autonomi ...
Lov om selvbestemmelse osv?
Vi opplever dette nå i forbindelse med min bestefar - begynnende alzheimer, men dog ikke sååå syk at han kan tvangsinnlegges på sykehjem. Selv om alle rundt ham er veldig bekymret.
Så hans autonomi og rett til selvbestemmelse råder fremdeles.

jepp - jeg tror det er der hele hovedpoenget ligger, iom at det er datteren som ber om at det skal søkes om sykehjemsplass..
mannen er hjemmeboende med vaskulær demens, og er innlagt på sykehus med mistanke om hjerneslag.. datteren hjelper han mye, hjemmesykepleien er også inne i bildet..
men datteren mener at dette ikke er godt nok lenger, og vil ha han på sykehjem.
Han nekter og vil bo hjemme..

ORIGINAL: Astra å Emilie

Prøve å ha demente pappa hjemme med hj.spl, se hvordan det går. Da han ikke er umyndiggjort.
Få de hjelpemidlene som må til for at han ikke skal skade seg. Evt få han på et bemannet bosenter,
Hvor skadet er han av slaget? Hva klarer han selv? Hva er hjelpebehovet? Bor han alene?

Søke han inn på bofellesskap for demente, bedre enn sykehjem, og han får fungere i hverdagen

takk [:D]
trengte noen sånne spørsmål til å komme igang..
går 2.året, og bruker sykepleieboken 3, samt deler av etikkpensum fra første året.. husker ikke hvilken bok vi brukte, men jeg har en av brinchmann her som jeg bruker nå iallefall.. (husker ikke om vi brukte den i fjor, eller om den er fra da jeg gikk på HiVe..)

ORIGINAL: Refleksheks

Snakker vi her autonomi ...
Lov om selvbestemmelse osv?
Vi opplever dette nå i forbindelse med min bestefar - begynnende alzheimer, men dog ikke sååå syk at han kan tvangsinnlegges på sykehjem. Selv om alle rundt ham er veldig bekymret.
Så hans autonomi og rett til selvbestemmelse råder fremdeles.

jepp - jeg tror det er der hele hovedpoenget ligger, iom at det er datteren som ber om at det skal søkes om sykehjemsplass..
mannen er hjemmeboende med vaskulær demens, og er innlagt på sykehus med mistanke om hjerneslag.. datteren hjelper han mye, hjemmesykepleien er også inne i bildet..
men datteren mener at dette ikke er godt nok lenger, og vil ha han på sykehjem.
Han nekter og vil bo hjemme..

Selvbestemmelse... Umyndiggjøring... Paternalisme...

ORIGINAL: Astra å Emilie

takk [:D]
trengte noen sånne spørsmål til å komme igang..
går 2.året, og bruker sykepleieboken 3, samt deler av etikkpensum fra første året.. husker ikke hvilken bok vi brukte, men jeg har en av brinchmann her som jeg bruker nå iallefall.. (husker ikke om vi brukte den i fjor, eller om den er fra da jeg gikk på HiVe..)

Husker disse oppgavene.. [:D] Man kan diskutere til man blir blå, men alikevell har de fleste rett på en måte.. (Om du skjønner)

Kom på en ting til..
Øke behovet for hj.spl. Hyppigere besøk. Englevakt på komfyren, senge alarm, trygghets alarm.

Back
Topp