Oppgave om etikk i sykepleien

Stibli

Forumet er livet
Noen som har skrevet en oppgave om etikk i sykepleien, eller vet om plasser man kan lese oppgaver som er skrevet tidligere? Det har ikke så mye betydning hvilke case oppgaven gikk ut ifra, så lenge det er skrevet om etiske dilemmaer/problemer når det gjelder sykepleie.
Holder på å skrive en oppgave, men har totalt tenke- og skrive-sperre. Da er det gaaaanske vanskelig å skrive om etikk for å si det sånn [8D]

Finn et etisk dilemma, og skriv ut i fra det[:)] Finn problemet, og drøft. Dra inn teorier....

Når du jobber kommer du oppi etiske dilemmaer daglig.... Vært i praksis? I såfall kan du sikkert finne eksempler derfra[;)]

Problemstillingen er funnet, og mye stoff har jeg skrevet ned. Men det mangler fortsatt mye. Det handler om for lite personalet på et sykehjem, som gjør at pasientene (som trenger tilsyn) ikke får bevege seg fritt utenfor sykehjemmet når de har lyst, fordi det rett og slett ikke er nok personalet på jobb som kan ta dem me ut. Har tatt med både yrkesetiske retningslinjer og "de fire prinsippers etikk", men for det første mangler jeg mye tekst, og for det andre vet jeg knapt hva jeg skriver selv fordi jeg gjør det mer innviklet enn jeg trenger. Og når det er min første individuelle oppgave av denne typen i hele mitt liv, så ble det litt for vanskelig, både med tanke på oppsett og innhold.

Ta ei pause! Legg vekk alt, gjør noe annet og finn den fram i mårra[:)] 

Står du bom fast da så går du til en lærer og spør om hjelp! Høres jo ut som du er godt på vei synes jeg da.... Husk at du sikkert skal drøfte da...

Hvis du skal skrive om sykehjem, så har jeg en bra case:

Dårlig bemanning og terminale pasienter! Terminale pasienter kan bli "glemt" fordi det er tidsnød, og de som roper høyest får mest hjelp, f.eks demente eller urolige.
Dette KAN resultere i at pasientene dør alene. Det er sjelden mulighet for fastvakt pga bemanning og økonomi. I en sånn situasjon føler en at en gjør en elendig jobb, fordi en så gjerne skulle vært hos den terminale (som da ikke har pårørende hos seg).

Har vært i den situasjonen MANGE ganger i løpet av min tid som sykepleier på sykehjem....

Takk for hjelpen [:)]

Vi kan desverre ikke velge case selv, disse har vi fått utdelt og må bruke informasjonen i dem. En eldre dame med begynnende demens får ikke gå ut pga mangel på følge osv, som jeg skrev isted.
Problemet er at vi har hatt denne oppgaven kjempelenge. Jeg har prøvd alle mulige metoder for å kunne fortsette, både det å jobbe intenst, men også det å ta pause og gå tilbake. Det er absolutt ikke motivasjon det går på, det er nok bare mangel på erfaring med slike oppgaver.

Men igjen, takk for at du tar deg tid til å svare [:)]

Back
Topp