Oppfordringen til å ikke klippe plen i helgen

Tweak

Forumet er livet
I elverum ber ordføreren folk om å ikke bruke plenklipperen i helgen eller på andre tider da det er naturlig å sitte ute og slappe av.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10094284

Jeg forstår jo hva han mener, det er ikke trivelig å ikke kunne snakke sammen under grillmiddagen hvis nærmeste nabo durer i vei. MEN jeg tror ikke denne karen har hatt småbarn på mange år gitt! Jeg ser ikke for meg at jeg skulle få tid til plenklipping på andre tider enn i helgen eller på kvelden jeg! For det første så er jeg ikke hjemme midt på dagen og for det andre så er jeg avhengig av at noen andre er i nærheten for å se etter gullet på 16 mnd. Derfor må jeg vente til pappaen kommer hjem og vi har spist middag. Den lille timen frem til kveldsmaten vil vi helst bruke som familietid og så er det legging og jeg kan begynne ute sånn i 19-tiden. Midt i godeste dagsrevytid gitt, sikkert mange som irriterer seg!

Jeg mener at man må ta hensyn til at tidskabalen må gå opp for de ulike familiene! For noen er helga eneste tid de KAN jobbe ute i hagen og hagejobb kan ofte bråke. Det får man leve med eller flytte på landet!

Kanskje han rett og slett mener at en burde prøve å gjøre bråkete arbeid før den tiden det er vanlig at folk setter seg ut og griller, men det er jo også veldig individuelt. En plenklipper bråker ikke så mye, det er jo en del av sommerlyden på en måte!

Hva mener dere? Hvordan burde/kunne en gjøre kompromiss her?

Mener at det er det mest idiotiske jeg har hørt.
Er ikke alle som har mulighet i ukedagene.
Men på en annen side, folk burde prøvd å klippe plena på dagtid i helgene hvis mulig.

Så lenge det bare er en oppfordring, så har jeg ikke noe problem med det.

I nabolaget her er det en uskreven regel at man prøver å unngå plenklipp på søndager. Ingen som sier noe hvis du klipper, men vi har ikke noe problem med å prøve å respektere pensjonistene i nabolaget.

Mannen foretrekker å klippe plenen på kveldstid etter at ungen er lagt. Klipperen bråker jo ikke så ille at den forstyrrer folk som sitter inne og ser på tv, og da har han lørdagen til å være sammen med oss.

Det er jo bare en oppfordring, chill. Jeg synest selv det er en plage med naboer som overhodet ikke tar hensyn til at det er søndag eller helligdager og durer på som vanlig. Man har faktisk loven på sin side om man klager på naboer som driver med snekring på en søndag for eksempel. Og nei, man skal ikke måtte flytte på landet for å få litt stille på en søndag. Da kan man like godt si at om man ikke liker at naboen spiller høy musikk midt på natta så får man heller flytte på landet. Ikke det at jeg har noe i mot å bo på landet, jeg er oppvokst på landet, men nå bor jeg nå en gang i by-område nå.

Det er som sagt bare en oppfordring, og oppfordringen er og at man gjør seg ferdig med bråk før kl 17.00.

merete_80 skrev:

I nabolaget her er det en uskreven regel at man prøver å unngå plenklipp på søndager. Ingen som sier noe hvis du klipper, men vi har ikke noe problem med å prøve å respektere pensjonistene i nabolaget.

Mannen foretrekker å klippe plenen på kveldstid etter at ungen er lagt. Klipperen bråker jo ikke så ille at den forstyrrer folk som sitter inne og ser på tv, og da har han lørdagen til å være sammen med oss.

Den regelen er vel ikke helt uskreven heller den.. Lov om helligdagsfred sier at man ikke skal gjøre støyende/forstyrrende arbeid på søndager og helligdager, så den har man faktisk rett til å nekte med loven i hånd. ;)

Ellers er jeg enig i at det utsagnet er totalt håpløst, det må jo være rom for å gjøre slike sommerlige sysler når man har tid, bortsett fra på søndager. ;)

Jeg er helt rolig jeg! :-) Kjenner at jeg bare synes det er urimelig å forvente at alle har sjans til å følge samme tidsplan for hagearbeid. På søndager er det vel lov å gjøre ¨litt mer bråkete arbeid etter "kirketid"? I følge mamma blir jeg uglesett om jeg så mye som luker i beddene på søndag, noe jeg gir rent blaffen i!

Det som sto i oppfordringen er etter kl 17 fredag og lørdag og så ikke bråk i det hele tatt på alle offentlige FRI og helligdager i sommerperioden. Jeg vet ikke hvor mange fridager det er jeg men en må skille mellom helligdager og fridager.

Kl 17 på en lørdag er i de aller fleste tilfellene relativt rimelig, men mange jobber lørdager også og trenger å kunne gjøre sine hageting uten å bli uglesett de også. Spesielt ikke om en ikke skal kunne gjøre noe på søndager uansett.

Jeg husker reglene i borettslaget vi bodde i der det ikke var lov med hamring og boring etter kl 17 på ukedager og etter kl 15 på lørdager. Sikkert greit for de fleste men jeg var på skole og så på jobb og kom sent hjem, og jeg jobbet til kl 18 hver lørdag omtrent. Og vi skulle pusse opp hele leiligheten. Du kan si det tok tid! Men det var en digresjon.

Jeg er glad for at han ikke kommer med noe forbud i allefall. Dette burde naboer kunne ordne stilltiende seg i mellom. Det handler om gjensidig respekt! Men plenklipping av alle ting. Det bråker jo omtrent ikke og tar max en time i vår hage i allefall (hagen er 2 mål).

Tøsa skrev:
Mener at det er det mest idiotiske jeg har hørt.
Er ikke alle som har mulighet i ukedagene.
Men på en annen side, folk burde prøvd å klippe plena på dagtid i helgene hvis mulig.

Pijah skrev:
merete_80 skrev:

Den regelen er vel ikke helt uskreven heller den.. Lov om helligdagsfred sier at man ikke skal gjøre støyende/forstyrrende arbeid på søndager og helligdager, så den har man faktisk rett til å nekte med loven i hånd. ;)

Ellers er jeg enig i at det utsagnet er totalt håpløst, det må jo være rom for å gjøre slike sommerlige sysler når man har tid, bortsett fra på søndager. ;)

Da blir det jo i tilfelle et definsjonsspørsmål av hva som menes med støyende/forstyrrende arbeid ;)

Man klipper faktisk plenen her ute på landet også altså.. i helgene..emoticon

Når det gjelder søndager så gjør vi det ikke da, pga helligdagsfreden (husker for et par år siden jeg leste en sak der politiet kjørte rundt i et byggefelt og ga bot til de som klippet plenen, for det ER faktisk ikke lov). Lørdagen skal vi gjerne bruke til litt slikt arbeid, da det liksom er da man ar tid.. Er det fint vær i uka så går vi gjerne ut etter middag da også vi og klipper plenen/leker ute, er jo overhodet ikke noe problem det heller. Om vi glemmer barne-tv den dagen så får det så være det da..emoticon

Greit at det bare er en oppfordring, men man føler seg slem hvis man ikke overholder oppfordringen da.. så jeg blir sint av slike utsagn!!!

Her i nabolaget er det flust med pensjonister, men vi har snakket med de, og sagt at vi ikke har mulighet i ukedagene pga. fritidssyslene til ungene og den bråker myyye! De vil heller at vi bruker helgene, tom. søndager istedenfor etter kl 20 - 21 på hverdager. Gudskjelov emoticon   søndagen er veldig sjelden hellig for folk lenger, og den dagen vi ikke kan handle etc. Så det burde være obligatorisk å gjøre hagearbeid med både gressklipper og motorsag denne dagen!!!

Back
Topp