Oppfølgning ny graviditet

Anna•

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Mailykke <3
VIP
Himmelbarn
Marsboerne2017

  1. Hei damer:)

    Skriver her, og håper det er på riktig forum.

    Jeg måtte avbryte mitt forrige svangerskap pga store defekter/misdannelser i uke 14.
    Det viste seg å være en alvorlig hjertefeil, og fosteret ville ikke være levedyktig i 9 mnd i magen min. Dette var i mars.

    Jeg er nå gravid igjen. Vet ikke om jeg helt tør og tro det selv enda. Er 6+1 i dag, og det er veldig tidlig enda.
    Så fort jeg ble gravid tok jeg kontakt med legen min som sendte henvisning til sykehuset pga oppfølgning.

    Har nå fått brev i posten, med innkalling til riksen. Jeg er da i uke 9+1.
    Er ikke det alt for tidlig ifht å sjekke nakkefold osv? Trodde det skulle gjøres mellom uke 11-12?

    Noen som vet hva som skjer på sånne oppfølgningsstimer? Er det vanlig ultralyd de tar? Utvendig?
 
Hei. De tar trolig innvendig vil jeg tro. Men du skal jo trolig følges opp med flere undersøkelser så dette er sikkert første av flere?
 
Jeg bruker å få time uke 9, og deretter uke 12-13. Kan hende de gjør det til deg og? Uke 9 er for tidlig for nakkefold ja, den kan vel måles mellom 10 og 14 tror jeg det var.
Utvendig får de ikke sett så mye enda, så vil tro det er innvendig. Jeg fikk utvendig i uke 12 en gang, men det er det tidligste jeg har vært borti hvertfall.
Hva som skjer er opp til legen ut fra hva som var årsaken til at det gikk galt sist. Legene gjør ikke alltid det samme, så det er nok ingen som kan si sikkert hva som skal foregå. Til meg er det ul etterfulgt av en prat om bekymringer man har..
 
Mens sannsynlig får du en full sjekk av samme type som man får når man er gravid over 40. De måler en haug med ting og plotter inn data i et program som beregner diverse sansyngheter. Etter det får du videre oppfølging basert på det. Det blir nok uansett en ny kontroll rundt uke 12-14 for å sjekke for misdannelser.
Sjekket de for kromosom feil sist?
 
Back
Topp