Oppfølgning ny graviditet

Anna•

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Mailykke <3
VIP
Himmelbarn
Marsboerne2017
Hei damer:)

Skriver her, og håper det er på riktig forum.

Jeg måtte avbryte mitt forrige svangerskap pga store defekter/misdannelser i uke 14.
Det viste seg å være en alvorlig hjertefeil, og fosteret ville ikke være levedyktig i 9 mnd i magen min. Dette var i mars.

Jeg er nå gravid igjen. Vet ikke om jeg helt tør og tro det selv enda. Er 6+1 i dag, og det er veldig tidlig enda.
Så fort jeg ble gravid tok jeg kontakt med legen min som sendte henvisning til sykehuset pga oppfølgning.

Har nå fått brev i posten, med innkalling til riksen. Jeg er da i uke 9+1.
Er ikke det alt for tidlig ifht å sjekke nakkefold osv? Trodde det skulle gjøres mellom uke 11-12?

Noen som vet hva som skjer på sånne oppfølgningsstimer? Er det vanlig ultralyd de tar? Utvendig?

Jeg har vært igjennom noe av det samme. Jeg fikk tidig ultralyd for å se at det var liv, deretter blodprøve og påfølgende ultralyd uke 11-12. Så ble det beregnet sjanse for kromosomfeil på bakgrunn av blodprøve og ultralyd da. Hos meg var kromosomfeilen godt synlig på ultralyd, og den ble lett utelukket på ultralyd neste svangerskap :)
Ultralydene var innvendig.

Jeg har og mistet sent pga. alvorlig hjertefeil, og jeg fikk innkallelse i uke 11 ja, tok duotest i tillegg til grundig sjekk av hjertet. Her var det vanlig UL på utsiden, men tok innvendig i uke 9 hos gynekolog. Fikk ekstra UL i uke 15 og 22 for ekstra sjekk av hjertet også. Men dette er på Haukeland da :)

Jeg har inntrykk av at alle får tul i uke 7-9. Da kan man se litt mer enn bare et bankende hjerte. Og så rekker man å se før uke 12 mtp abort.

Jeg har og mistet sent pga. alvorlig hjertefeil, og jeg fikk innkallelse i uke 11 ja, tok duotest i tillegg til grundig sjekk av hjertet. Her var det vanlig UL på utsiden, men tok innvendig i uke 9 hos gynekolog. Fikk ekstra UL i uke 15 og 22 for ekstra sjekk av hjertet også. Men dette er på Haukeland da :)
Tusen takk for svar.
Lurer på en ting, hva er duotest?

Back
Topp