Oppfølgning i nytt svangerskap etter MA

Eskimo28

Elsker forumet
Snøfnuggene 2018
Augustbarna 2021
Septemberlykke 2021
Utmarsj 2024
Håper på noen gode råd og historier fra dere som har gått denne stien før meg.

Jeg fikk påvist MA i uka 11, fosteret hadde trolig sluttet å utvikle seg i uke 9. Nå er jeg gravid igjen og jeg lurer på hva jeg egentlig kan forvente av oppfølgning i dette svangerskapet?

Jeg ble forespeilet en tul mellom uke 7-10 av sykehuset samme dag MA ble fastslått. Dagen i dag begynte med glede over å endelig få positiv test igjen, til å bli totalt overskyet av frykt og redsel. Jeg er veldig redd for en ny MA og jeg vil aller helst være koblet til en ultralydmaskin resten av svangerskapet kjenner jeg. Er det noen som har fått oppfølgning etter MA? Vil gjerne høre erfaringer så jeg kan danne meg et bilde av hva jeg kan håpe på av oppfølgning denne gangen.

En gynekolog utenfor sykehus med avtale vil ofte kunne være mer fleksibel på å gi deg ultralyd litt flere ganger enn sykehuset, så jeg ville ha spurt lege om henvisning til en gynekolog. Eller så ber du om henvisning til sykehuset.

Det er veldig individuelt om man får oppfølging etter en MA, noen får beskjed om at de har mistet for få ganger merkelig nok. Men jeg tenker det taler til din fordel at du fikk beskjed om at du skal få en ultralyd.
Jeg ble ikke lovet noen oppfølging etter MA, men ble henvist til gynekolog i neste svangerskap pga blødninger. Fikk da god og tett oppfølging.

Ønsker deg lykke til og krysser fingrene for et normalt og vellykket svangerskap denne gangen ❤️

Jeg får litt tettere oppfølging etter to SA på rad. Men jeg ba aktivt om dette. Føler at det ikke er selvfølge, to aborter er fortsatt "for få" ifølge retningslinjer...
Fastlegen min viste stor forståelse, og henviste meg til en gynekolog med en gang, selv om jeg hadde ingen blødninger eller smerter. Fikk time for ultralyd overraskende fort. Hadde UL i uke 6, og skal ha en til i uke 10. Er veldig redd, så skjønner deg godt :( Hadde også en ultralyd i uke 8, men det var privat. Klarte ikke å vente hele måneden, og ønsket at mannen fikk være med, som ikke er mulig i det offentlige.

Ønsker deg masse lykke til :Heartred

Hadde selv en MA i september og det er jo ekstremt vanlig dessverre. Jeg er også gravid igjen og klarer ikke helt å glede meg. Jeg kommer til å ta hcg prøve hver uke en stund fremover og en tul rundt uke 7. Tror ikke man får noe ekstra oppfølging med mindre man har mistet 3 ganger så rad fordi det er så vanlig.

Gratulerer med spiren Eskimo28, det varmer hjertet mitt at det klaffet igjen for deg også ❤ Og jeg kjenner meg så igjen. Jeg har en forståelsesfull fastlege, så han henviste meg til TUL når jeg spurte om det. Sykehuset kom med avslag bare timer etter; "ikke behov" sto det som årsak. Vel, jeg følte det var ett veldig reelt behov! Redselen for at hjertet hadde sluttet å slå var ganske altoppslukende til tider. Jeg vil altså anbefale deg å be om henvisning til privatpraktiserende gynekolog, slik jeg fikk beskjed om her inne om du ikke får TUL på sykehuset. For min del ble det så mye kluss at jeg endte med å bestille TUL selv privat. I dag er jeg 15+0 og jeg har vært på ikke mindre enn 4 TUL. Nå skal jeg prøve å holde meg til OUL! Kjenner at jeg endelig har begynt å få troen på at dette skal gå veien ❤

Sender deg mange varme klemmer og håper du får TUL og finner roen. Det er ikke godt å gå rundt å engste seg. ❤

Gratulerer med spiren Eskimo28, det varmer hjertet mitt at det klaffet igjen for deg også ❤ Og jeg kjenner meg så igjen. Jeg har en forståelsesfull fastlege, så han henviste meg til TUL når jeg spurte om det. Sykehuset kom med avslag bare timer etter; "ikke behov" sto det som årsak. Vel, jeg følte det var ett veldig reelt behov! Redselen for at hjertet hadde sluttet å slå var ganske altoppslukende til tider. Jeg vil altså anbefale deg å be om henvisning til privatpraktiserende gynekolog, slik jeg fikk beskjed om her inne om du ikke får TUL på sykehuset. For min del ble det så mye kluss at jeg endte med å bestille TUL selv privat. I dag er jeg 15+0 og jeg har vært på ikke mindre enn 4 TUL. Nå skal jeg prøve å holde meg til OUL! Kjenner at jeg endelig har begynt å få troen på at dette skal gå veien ❤

Sender deg mange varme klemmer og håper du får TUL og finner roen. Det er ikke godt å gå rundt å engste seg. ❤

Takk for gode råd og støttende ord❤️ Jeg prøver å holde hodet rolig, men av og til raser tankene til dystre steder. Det er så godt å høre at det går bra med deg! Håper resten av svangerskapet ditt går knirkefritt❤️

Hadde selv en MA i september og det er jo ekstremt vanlig dessverre. Jeg er også gravid igjen og klarer ikke helt å glede meg. Jeg kommer til å ta hcg prøve hver uke en stund fremover og en tul rundt uke 7. Tror ikke man får noe ekstra oppfølging med mindre man har mistet 3 ganger så rad fordi det er så vanlig.

Jeg har tatt hcg i uke 4. Jeg vurderer å ta det nå til uka igjen, altså i uke 5. Jeg veksler mellom å bli flau over hvor usikker og «hysterisk» jeg er til å bli desperat etter bekreftelse på fremgang i svangerskapet. Jeg går privat om jeg ikke får henvisning, det er helt uaktuelt å gå til OUL uten noe for å si det sånn. Jeg ønsker (og er villig til å betale for) tul i uke 7, 10 og 12:cool:

Jeg har tatt hcg i uke 4. Jeg vurderer å ta det nå til uka igjen, altså i uke 5. Jeg veksler mellom å bli flau over hvor usikker og «hysterisk» jeg er til å bli desperat etter bekreftelse på fremgang i svangerskapet. Jeg går privat om jeg ikke får henvisning, det er helt uaktuelt å gå til OUL uten noe for å si det sånn. Jeg ønsker (og er villig til å betale for) tul i uke 7, 10 og 12:cool:
Enig! Jeg kommer til å ta HCG frem til TUL ihvertfall :)

Hei!Jeg hadde MA i sommer og er gravid igjen i uke 14.Har ikke gått noe ekstra oppfølging via det offentlige, men har tatt flere ultralyder privat. Det har hjulpet veldig på det psykiske/bekymringene.

Jeg hadde en MA i fjor, og fikk 2 ultralyder da jeg ble gravid igjen. En i uke 8 og en i uke 11 :) Han er nå snart 3 mnd, så det gikk bra neste gang :shy: Lykke til :Heartred

Jeg hadde en MA i fjor vår, men fikk ikke noe ekstra oppfølging da jeg ble gravid igjen i høst... Virker som det kommer an på fastlegen.. Vi valgte derfor å gå på privat ultralyd. Er 20 uker på vei nå, så det går bra til slutt :)

Jeg hadde en MA i fjor, og fikk 2 ultralyder da jeg ble gravid igjen. En i uke 8 og en i uke 11 :) Han er nå snart 3 mnd, så det gikk bra neste gang :shy: Lykke til :Heartred

Takk for det❤️ Det er så godt å høre noen historier hvor det har endt godt. Gratulerer med gutten❤️

Jeg hadde en MA i fjor vår, men fikk ikke noe ekstra oppfølging da jeg ble gravid igjen i høst... Virker som det kommer an på fastlegen.. Vi valgte derfor å gå på privat ultralyd. Er 20 uker på vei nå, så det går bra til slutt :)

Takk for at du deler! Lykke til med resten av svangerskapet❤️

Back
Topp