oppfølging ved ny graviditet

Oi - det hørtes slitsomt ut ja! Uff, man blir jo så redd for de små.[:(]
 
Jenta vår har bare hatt en sånn oppkastsjau, den startet også i senga. Men hun kastet bare opp to ganger til da etterpå (mens hun satt på fanget vårt en stund), sovnet igjen også kastet hun opp da hun tok en tidlig lur etter frokost dagen etter. Og hun er i godt hold også, så vi var egentlig ikke bekymret, men hun så veldig pjusk ut ja.[:(]
 
Skjønner godt at dere ble bekymret når hun kastet opp SÅ mange ganger. Og som legen sa til dere, når de er tynne fra før så har de jo mindre å gå på.
 
Får håpe det fortsetter å gå rette veien med henne nå da! God bedring til jenta di![:)]
 
Takk for det. Var ganske sikker på at vi måtte på sykehuset i dag. Våknet kl 2 i natt av at hun kastet opp. La henne i sengen med meg, og så kastet hun opp i dag til morgen igjen. Vi tenkte vi skulle ringe legen kl 9. For hun klarte ikke engang å holde på en teskje med saft. Men heldigvis nå har hun kviknet til. Har ikke kastet opp og har fått i seg mat. Er SÅ lettet og glad!![;)]
 
Så nå regner jeg med at vi tar oss en liten tur til foreldrene mine og "slapper av" for sambo skal til Danmark med jobben i noen dager.
 
Ha en fin dag! Ikke lenge til du skal på UL nå.. var det ikke den 28? eller husker jeg helt feil?
 
Joda, det er 28. vi skal på ul. Altså til onsdagen![:)] Begynner å føle stadig mer til livet på innsiden her nå, så det begynner å bli litt mer virkelig, liksom.
 
Godt jenta di er på bedringens vei.[:)] Og hygg dere hos foreldrene dine.[:D]
 
Nå er jeg SÅ spent på hvordan det gikk på UL i dag. Håper h*n lå såpass til at dere fikk vite kjønnet![;)]
 
Her er alt ved det vanlige igjen. Gode gamle jenta er tilbake, og jeg har shoppet litt til henne i dag. Kjøpte nytt bilsete og paraplytrille. Har også tatt bilder til julekort.
 
UL gikk bra! Det var faktisk samme jordmor som vi hadde på rutine-UL for akkurat to år siden i morgen.[;)] Og hun trodde det ble en jente![:)] Det var jo det vi aller helst ville. Vi føler kanskje at hun ikke virket like sikker denne gangen som hun var sist, men det kan jo bare være måten hun sa det på, hun ville vel ikke sagt det om hun ikke var rimelig sikker.
 
Nyt bilsete ja, hva slags sete har du kjøpt da? Vi kjøpte BeSafe Izi Kombi til jenta vår for omtrent et år siden, og trodde jo da at hun kunne bruke det setet til hun var omtrent fire år, men begynner faktisk å synes at det ser litt trangt ut til henne, og skuldrene hennes går nesten over beltefestene nå, og det skal de jo egentlig ikke gjøre. Blir dyrt hvis man må bytte hvert år![:o] Vi kommer ikke til å bytte enda, altså, hadde egentlig tenkt å la henne ha dette setet til babyen vokser ut av babysetet, og da evt. kjøpe BeSafe Izi Komfort til henne(samme setet, men kun forovervendt, og litt billigere). Men vi får se, mulig vi må kjøpe en annen/større stol til henne. Det jeg synes er veldig fint med de setene er at barnet sitter høyt og kan se ut av vinduet, da ble i hvertfall jenta vår mer fornøyd og tålmodig i bilen.
 
GRATULERER SÅ MASSE MED ENDA EI PRINSESSE!
 
(tar sjansen på at JM har sett riktig) [:D]
 
Vi kjøpte Maxi Cosi Priori XP bilsete til jenta vår. Det er fra 9-18 kg og er forovervendt. Kjøpte et billig et i fjor, og det fikk vi igjen for. Hun satt ikke noe godt, ikke var noen av selene polstret, så de gnaget henne og det ble ødelagt i låsen. Det var forovervendt, så det var i grunn uaktuellt å kjøpe bakovervendt nå. Tror det hadde blitt ganske store protester da! Hun er ikke så glad i å kjøre bil, men det har heldigvis blitt bedre med tiden.
 
Siden hun bare veier litt over 9 kg er det ikke lett å finne sete til henne. For når man vanligvis veier rundt 9 kg er man kortere enn det hun er nå. Men denne kan hun i allefall ha til hun er 4 år.
 
Tusen takk![:)]
 
OG GRATULERER SÅ MASSE MED 29 UKER!!!
 
Bilstolen vi har nå er fra 0-18 kilo og 0-4 år, men vi brukte en babystol først, denne stolen passer ikke for en baby, synes jeg. Nå er jo jenta vår stor, hun veier over 15 kilo allerede, og hun er lang også (vet ikke hvor lang, er litt vanskelig å måle for tiden). Så egentlig synes vi det ser ut som om hun sitter litt trangt. Målet er egentlig at hun skal sitte bakovervendt til hun er 2,5 år, men vi får se hva det blir til.
 
Takk Takk! [;)]
 
I morgen er det tid for kontroll igjen. Utrolig hvor fort tiden går altså... Skal til legen i morgen også for JM skulle på kurs denne uken. Er bare glad til jeg, for da får jeg se prinsen.
 
Vi fikk innkallelse til Føden i dag for samtale og omvisning den 12 des. Det blir spennende.
 
Ja det blir jo spennende! Bare snaut to uker igjen til det nå, det går jo fort.
 
På sykehuset jeg skal føde på er det differensiert fødetilbud (med spesialenhet, normalenhet og "fødestue"). Man får utdelt brosjyre med informasjon om dette når man er på rutine UL, men jeg fikk samtidig beskjed om at jeg i utgangspunktet skal føde på spesialenheten. Spesialenheten og normalenheten gikk visst litt om hverandre (de har jo overvåkingsutstyr osv. på normalenheten også), men fødestuen kunne jeg i hvertfall bare glemme! (hadde regnet med det, altså).
 
Jeg var (naturlig nok) på spesialenheten sist også, og der var de kjempekoselige, så jeg har ikke noe i mot å komme dit igjen. Greit nok, det er litt mer sykehuspreg der enn på fødestuen, men denne gangen synes jeg ikke sånne ting betyr så mye. Forrige gang vurderte jeg fødestuen, men som jeg vel har nevn før så rakk jeg aldri omvisningen.[;)]
 
Lykke til på kontroll i morgen![:)]
 
Godt at du kommer dit du var sist da. Da er du jo kjent og kjenner noen av de som jobber der. Vet ikke om de har sånne "avdelinger" her jeg, men det regner jeg med at vi får beskjed om neste onsdag.[;)]
 
Skal bli godt å komme til legen i dag, for de siste dagenen har jeg hatt så problemer med høyre arm. Den er helt nummen. Trodde det skulle hjelpe å ta av ringen, men det har det ikke gjort. Helt forferdelig om morgenen, klarer nesten ikke å åpne en dør engang. Merker det begynner litt i venstre arm også nå.[&:]
 
Ha en fin dag! I dag blir det pynting til advent.[:)]
 
Hvis de hadde hatt slike avdelinger så hadde du kanske fått litt informasjon om det på rutine ultralyden? Du kan jo sjekke sykehusets nettside, der står det sikkert noe om hvordan føde/barsel er organisert. Hos oss er det altså sånn at man føder på samme avdeling som man er på i barseltiden, på fødestua og normalenheten har jeg forstått det som om man føder på de vanlige rommene, mens på spesialenheten tror jeg det er egene føderom, dessuten ligger observasjonsposten der. Men som du sier, nå får du jo snart vite hvordand fødeavd. er på sykehuset "ditt".[;)]
 
Det hørtes jo ikke noe særlig ut med den armen da, eller de armene får jeg vel si. Håper legen kan gi deg noen svar.
 
Jeg har også tenkt å pynte litt til advent i dag, for jeg skal på julebord i helgen, reiser lørdag formiddag og kommer ikke hjem før litt utpå søndagen. Jeg fant ut at dette var 3. julebordsesong på rad for meg hvor jeg må være edru grunnet svangerskap eller amming, og det blir vel en 4. også.[;)]
 
Jeg har ikke hatt noen rutine ultralyd. Legen min er gyn. så jeg får ultralyd hver gang jeg er hos henne.[:)]
 
Fikk en brosjyre av JM om fødeavdelingen (hadde glemt det) og der står det: Seksjon for fødende består av fødeenhet, en barselhnhet og en observasjonsenhet for gravide. Til seksjonen er det også knyttet en jordmorpoliklinikk, og en poliklinikk for gravide som trenger ekstra kontroll på sykehuset.   Så det er ikke akkuart det samme som på ditt sykehus virker det som.
 
Hos legen i dag gikk det greit. Ble litt nervøs da de målte urinen min og sa det var +1 prot. Men som legen min sa: hadde du ikke hatt din forhistorie hadde du ikke tenkt på det en gang, for det er helt normalt. Jeg har ikke gått opp noe siden sist, så det betyr iallefall at kroppen kvitter seg med det den skal! [;)] Blodtrykket er helt stabilt: 110/70 blodprosent: 12,8. Masse fint fostervann og flott fosterlyd. Han veier nå mellom 1200 og 1400g. Kunne lett se at han hadde forandret seg siden forrige uke, blitt mere baby på en måte.
 
Ang. armen er det også ganske vanlig. Men hun sa at hvis jeg blir voldsomt plaget av det må jeg skjære opp i armen (nede ved pulsåra) for å "lette på trykket" Håper det går over snart, for DET frister ikke.. Fikk beskjed om å holde hånden opp i ny og ne.
 
OK, jeg tenkte ikke på det jeg, at rutine UL i tillegg kanskje hadde blitt litt "overkill".[;)]
 
Det høres nok ut som om de har det "tradisjonelle" opplegget ved sykehuset ditt.
 
Skjønner godt at du ble nervøs når du fikk utslag på protein i urinen ja.[:o] Jeg hadde faktisk ikke mer enn +2 den dagen jenta mi ble født, så jeg tror nok jeg også ville ha tenkt at +1 var "got på vei". Men som du sier, bra blodtrykk og ingen vektøkning tyder jo på at alt er i orden. Det er jo så mye som kan gi utslag som protein i urinen, utflod f.eks.
 
Skjønner godt at du ikke har lyst til å gjøre det inngrepet i armen ja! Var det i forbindelse med svangerskap at det var vanlig, eller sånn generelt? Jeg mener, kan du regne med at det går over når barnet er født? Du får være flink å holde hånden opp i tide og utide da!
 
Så fint at gutten din vokser og trives![:)]
 
Det er normalt når man er gravid. Håper jammen det gir seg når babyen er født, for det er skikkelig ubehagelig. Men merker at det hjelper å holde hende høyt.
 
Du får kose deg på julebord i helgen. Sambo og jeg skal neste helg, kan ikke si at det frister så mye. Det er et slags venners venner julebord.
 
Jeg skal faktisk på to sånne overnattings-julebord i år, et med gamlejobben min og et med den jobben jeg har nå. De pleier ikke å slå sånn på stortromma, så det passet jo litt dårlig at det var akkurat i år, for det blir jo ikke akkurat hæla i taket for min del. Men som nevnt så har jeg jo mange edrue sesonger på rad nå, så det hadde ikke passet uanset.
 
Blir rart å være borte fra jenta mi da, jeg har bare sovet borte fra henne en gang, det var tidlig i høst. Men hun skal være her hjemme med pappa'n, så jeg vet jo hun har det helt topp (hun er veldig glad i pappa'n sin[:)]).
 
Hadde du det koselig på julebord?
 
I dag er det tenning av julegrana i byen, så sambo, jenta vår og jeg skal en tur inn til byen å få med oss det. Der skal vi gå rundt juletreet og så får barna pakker av nissen. Håper å lage en tradisjon på dette![:)] I går var det et forferdelig regnevær med vind her, så håper virkelig det blir bedre i dag. Virker sånn til nå allefall![;)]
 
Ha en fin dag
 
Julebordet var veldig koselig. Hyggelig å treffe de gamle kollegene mine igjen. Kontoret er i ferd med å deles opp, så dette var liksom "siste natt med gjengen".[8D] Deilig mat var det også, og selv om jeg la meg litt for sent, og våknet ganske tidlig, så var det jo deilig å bare ha seg selv å tenke på for en gangs skyld.[:)]

Her var det tenning av julegran på torget forrige lørdag, under julegateåpningen. Vi tenkte egentlig å surre lysslynger rundt to trær i haven i dag, men det var bare tull med de slyngene, så vi kastet hele dritten, får prøve å få tak i noe litt bedre (det var sånne billige slynger, helt håpløse[&:]). Vi har fått pyntet inne da, og hengt opp adventsstjerne bl.a. Ble ikke noe pynting med meg på fredag, men i dag ordnet det seg. Det er så koselig når man har pyntet til advent, jeg er så glad i jula og alt som hører til![:)]
 
Ha en fin dag du også! Eller natt![:D]
 
Fikk ikke pyntet den dagen jeg hadde planlagt jeg heller. Det er ei lita tulle her som har så lyst til å hjelpe mamma. Og selv og tanken er god ender det ikke alltid så godt![;)] Så det beste er å vente til hun har lagt seg for å få gjort noe konstruktivt. Men nå er iallefall julegardinene, stjernen og staken på plass. +++ 3 adventskalendere. (sambo og jeg lager til hverandre hvert år)[:)]
 
Ble ikke noe bytur på oss i går..Det begynte jo så klart å hølje regne[:'(]
Får satste på bedre vær neste år.
 
Lykke til med opphengingen av lysslynger, håper dere har funnet noen som er bedre enn de dere hadde.[;)]
 
Det har ikke blitt noen tur ut for å "lete" etter slynger enda. Orket ikke i går når jeg var sykmeldt, og etter jobb er jeg egentlig ganske ivrig etter å hente jenta mi i barnehagen.[:)]
 
I og med at jeg "jukset litt" med terminen på ultralyden (ble jo flyttet nesten en uke frem), så er jeg faktisk 20 uker gravid i dag! HALVVEIS![:D]
 
GRATULERER MED HALVVEIS!!!
 
Da er du jo bare 10 uker etter meg![;)]
 
I dag har vi vært å hentet sofaen. Deilig å ha en hel sofa for seg selv. Sambo er super fornøyd med egen hvilestol.[:D]
 
I morgen er det åpen barnehage med jenta mi, tror det er siste gang før jul. Skal lage julekort. Det blir sikkert koselig.[:)] 
 
Back
Topp