oppfølging ved ny graviditet

Gratulerer så mye med 27 uker![:D][:D][:D] Dette går veien, vettu![:)]
 
Hvordan gikk det hos jordmor i dag?
 
Tusen Takk! Hele familien var med til jordmor i dag. Jenta mi synes det var kjempe stas å høre hjertelyden til babyen. Og sier nå at babyen sier gong gong.[:D] Alt er kjempe bra. Blodtrykket og urinen var fint og livmoren ligger akkurat der den skal på skjema. har lagt på meg 1 kg på 2 uker... JM sa at hun så ingen grunn til at jeg ikke skulle gå helt ut, siden alt ser så bra ut.
 
Tror jeg skal endre tickeren min med en dag, for både hos JM og lege er de en dag etter den jeg har. Og det er jo den de går etter på sykehuset.
 
JM sendte brev til føden i dag sånn at vi skal få time til å komme opp å snakke med de. Regner med at det ikke blir lenge til.
 
Når er din neste kontroll?
 
Dette høres jo veldig bra ut, Cassandra![:)] Så fint![:D]
 
Blir sikkert fint å få den samtalen på føden også. Gikk du på svangerskapskurs/fødselsforberedende kurs forrige gang? Og hvis ikke, skal du nå? Jeg skulle egentlig sist, men det ble avlyst p.g.a. at kommunejordmor, som holder kursene, ble langtidssykmeldt. Den dagen jenta mi ble født skulle jeg egentlig på omvisning på fødeavdelingen, det rakk jeg jo ikke.[;)] Nå ble jeg jo godt kjent på spesialavdelingen sist, og regner med at det blir der jeg skal føde nå også (jeg fødte jo strengt tatt ikke der sist da...), så den felles omvisningsrunden dropper jeg vel denne gangen også.
 
Skal ikke på "vanlig" kontroll før 11.12. jeg nå, da er jeg vel omtrent 20 uker på vei. Skal jo på UL den 28.11. da. Også skulle legen ringe meg dagen før, for å snakke om evt. forlenget sykmelding etter november.
 
Regner jo med at det blir litt tettere oppfølging etter uke 20, men jeg har fortsatt ikke hørt noe fra sykehuset, så jeg vet ikke hva slags opplegg det blir.
 
God morgen!
 
Rakk ikke på noen svangerskapskurs sist. Og denne gangen skrev JM nei på skjema uten å spørre meg først om jeg ville eller ikke. Men tror jeg hadde takket nei uansett. Er ganske sikker på at jeg ikke hadde husket noen ting av det når jeg er midt i fødselen.[;)]
 
Ikke så veldig lenge til UL da. Tenker dere er spent på kjønnet![:)] Håper bare h*n ligger sånn til at det går ann å se da![:)] Nå skal jeg ha UL hver uke frem til slutten av desember, for JM skulle på kurs. Så da må jeg ta kontrollene hos lege. Skal ikke klage.[:D] Hun har både 3d og 4d, og jeg betaler ingen ting for bildene. Har ganske mange bilder nå!
 
Og det skjema for gravide, er det kun 3 ledige linjer å skrive på. he he ikke verst å få to skjmaer.[;)]
 
Er det forresten nytt bilde på gang av magen din nå?[:)]
 
Ha en fin dag!
 
Jeg har egentlig tenkt å gå på kurs jeg da. Men hvis det er samme opplegg som sist, med en kveld som handler om fødselen, og en kveld om amming, så dropper jeg nok den kvelden som handler om amming, for føler jo jeg har taket på det.[:)]
 
Jeg fikk ekstraark på Helsekortet sist også jeg. Tror ikke jeg var på så mange ekstra kontroller, egentlig (men det var vel i utgangspunktet litt flere "standard" kontroller da enn nå?), var på en ekstra UL etter blødninger, og en ekstra symfyse-målig, det er hva jeg husker. Men jeg tror legen min av og til brukte to linjer, for det er jo ikke så mye plass til å skrive "fritekst" på hver linje.
 
Fint å få mange bilder av babyen da! 3D har jeg aldri vært på (og skal vel ikke nå heller), 4D vet jeg egentlig ikke hva er?
 
Får kanskje legge inn et nytt magebilde snart ja![;)]
 
Godt å høre at det ikke bare er meg som får ekstra ark da![:)]
 
4d er enda bedre kvalitet enn 3d. Har fått det en gang, men tror det er ganske dyrt så neste gang må vi nok betale hvis vi skal ha det igjen.
 
I dag har jeg sovet leeenge, for jenta mi har sovet hos foreldrene mine i natt. Nå er sambo ute å går tur med henne så da skal jeg benytte sjansen til å rydde og vakse litt.[;)]
Skal kanskje begynne på turning med jenta mi i morgen, men det er lagt mye opp til at foreldrene skal være med i aktiviteten. Og siden jeg har fått beskjed om å ta det med ro vet jeg ikke hvordan det kommer til å gå. Det hadde i allefall vært veldig koselig![;)]
 
Ha en fin dag!
 
Sove lenge hørtes kjempegodt ut![:)] Jeg hadde forsåvidt muligheten i dag jeg også, for det var sambo's tur til å stå opp med jenta vår, men jeg fikk ikke sove igjen, så jeg gadd ikke ligge så lenge etter de hadde stått opp. Men hun sov nesten helt til halvåtte i dag da, det skjer svært sjelden (hun våknet litt før halvsyv, men sovnet igjen, det skjer også svært sjelden). Uken som gikk har hun våknet endel i 5-6 tiden, det er litt i tidligste laget synes jeg.

Har du fått beskjed om å holde deg i ro sånn helt generelt, eller er det noen spesiell grunn til det? Jeg har ikke fått noen sånn beskjed (men nå har ikke formen min gitt rom for fysiske utskeielser uansett). Forrige svangerskap, da jeg ble sykmeldt p.g.a. stigende blodtrykk og økende ødemer spurte jeg om det var lurt eller dumt å trimme, da sa legen min at lystbetont trim var helt ok, men jeg skulle ikke presse meg til noe.

Høres jo hyggelig ut å begynne på turn med jenta di da. Får håpe det ikke er mer anstrengende for foreldrene enn at du kan være med. Jenta vår er så veldig glad i å danse, så vi tenkte etterhvert å undersøke om det finnes noen danseaktiviteter for små barn her vi bor. Men føler det er litt tidlig enda kanskje, for hun legger seg jo ganske tidlig om kvelden, og de timene på ettermiddagen går så utrolig fort. Ikke orker jeg å være med på noe ekstra nå uansett, har mer enn nok som det er synes jeg, med halv jobb og middagslaging og annet husarbeid osv.
 
Ha en fin dag du også![:)] Eller morgendag blir det kanskje?[;)]
 
5-6 tiden hørtes veldig tidlig ut ja. Etter at jenta mi nektet å sove på dagen har hun kommet inn i en veldig flott rytme. Hun legger seg i 19 tiden på kvelden og sover til 8 tiden på morningen.
 
Har bare fått beskjed om å ta det med ro på generellt grunnlag, siden jeg har et høyrisiko svangerskap. Siden de vet svært lite om svangerskapsforgiftning, vil de nok heller være føre var tenker jeg. Hadde jeg hatt jobb hadde jeg blitt sykemeldt med en gang. Jobbet en gang i uka da jeg ble gravid, men sluttet da det ble nye eiere.
 
Det ble ikke noen turning i dag. Vi venter til neste gang. Da kan pappan være med å løpe litt![:D]
 
 
Jenta vår sover ca. 2 timer på dagtid, får håpe hun også begynner å sove lenger om morgenen når hun slutter med dagsoving. Men foreløpig er hun så trøtt på den tiden, og trøtt igjen på kvelden, så hun er nok ikke klar for å kutte ut luren enda.
 
OK, jeg har altså ikke fått samme beskjed som deg ang. anstrengelser, og har jo heller ikke blitt automatisk sykmeldt. Det kan jo være at de tar litt andre forholdsregler siden du fikk svangerskapsforgiftning så tidlig i svangerskapet. Jeg har lest at de nå tror at det er forskjellig grunn til tidlig innsettende pre eklampsi og sent innsettende pre eklampsi, men jeg har aldri sett hva disse grunnene skulle være. Lurer på om skillet går ved uke 32 (husker ikke akkurat, men noe rundt der et sted).
 
Så fint bilde!! Kjempe fin mage du har!![;)]
 
Jenta vår har alltid likt å sove "lenge" på morgenen. Men da hun sov på dagtid sovnet hun alltid så seint om kvelden. Så er i grunnen ganske glad hun ikke vil det lengere. Men skal ærlig innrømme at jeg hadde ikke hatt noen i mot at hun sov litt på formiddagen sånn at jeg også kunne fått sove litt. Føler meg konstant trøtt! Har hatt så urolige bein de siste kveldene så det tar en stund før jeg sovner. Har tatt på ulltråd nå, men det virker visst bare på det ene beinet virker det som.[&:]
 
Det spørs om ikke det er andre forhåndsregler når jeg har født såpass tidlig ja. For legen min snakker veldig om det. Håper de vil få mere informasjon om dette etterhvert. Som legen min sier.. Det er vanvittig mange typer av denne sykdommen, og foreløpig har de valgt å "samle alt i en pose" og kaller det for preeklampsi.
 
Siden jeg snart er i uke 28 kan jeg HELDIGVIS føde på lokalsykehuset (10 min unna). Akkurat det har jeg tenkt veldig mye på... Var så redd for at vi måtte til Oslo igjen og være så langt unna jenta vår.
 
Takk-takk![:)] Er stolt av den magen, vettu![:D]
 
Ja, får håpe de finner mer ut av dette med svangerskapsforgiftning etterhvert. Jeg var med i Mor & Barn undersøkelsen sist, og skal være det nå også. Håper det kan være et bittelite bidrag til forskningen.[8|]
 
Skjønner godt at du blir sliten av hå ha jenta di våken hele dagen ja, for det er jo godt når de sover.[:)] Jenta mi er jo i barnehagen, så de dagene jeg er sykmeldt og hjemme får jeg jo virkelig slappet av. Det er deilig.[:)]
 
Håper du får bukt med disse urolige beina dine, da, det høres slitsomt ut.[&:]
 
Og så bra at du snart er 28 uker gravid![:)] Du er jo allerede mer gravid enn du noen gang har vært![:D]
 
Mor og barn undersøkelse har jeg aldri hørt om? Antakeligvis siden jeg fødte så fortidlig.. Men hva går det ut på?
 
Ja tenk det....  Nå er jeg i en situasjon jeg aldri har vært i før.[:D] Gravid så lenge![;)]
 
Nå er det tid for pizza og landskamp. Heia Norge!![:)]
 
Mor & Barn undersøkelsen er i regi av Folkehelseinstituttet, og man får tilbud om å være med et par uker før rutine UL. Men det er ikke alle sykehus/fødeavdelinger som er med i undersøkelsen, sikkert derfor du ikke har hørt om dette.[;)]
 
Helt sikkert, for jeg har ikke hørt noen av mine venninner som har født til termin har vært med på dette heller.
 
Da vi var på Rikshospitalet med jenta vår ble vi med på en "olje" undersøkelse om omega 5 (tror jeg) 400 prematurbarn var med. 200 av dem fikk olje i melka og de resterende fikk blank væske. Har vært på 2 undersøkelser i Oslo etter det. Omega 5 skal visst være veldig bra for hjerneaktiviteten. Får greie på nå før jul om hun har fått oljen eller ikke. Veldig spent på dette.
 
Hmmm.... har visst ikke hørt om Omega 5 jeg. Men har hørt at Omega 3 skal være bra for utviklingen av hjernen også, så det har jeg tatt siden jeg ble gravid med jenta mi. Og de sa på foreldresamtalen i barnehagen at hun hadde veldig stort ordforråd, og at hun forstod alt de sa til henne, så kanskje det hjalp?[:)]
 
Blir spennende å høre resultatene ang. jenta di![:D]
 
Hadde aldri hørt om det jeg heller. Det var i allefall flytende og de blandet det i morsmelken som jenta mi fikk i sonde. Er veldig spent på resultatet. Det var veldig spennende å være med på testene også. Hun fikk elektroder festet til hodet, og måtte se på en skjerm. Og nå sist vi var der måtte hun igjennom forskjellige tester. Hun gjorde det visst veldig bra.
 
I morgen er det legekontroll med UL igjen. Gleder meg til å se gutten igjen.[;)] Spennende å se hvor mye han veier nå.
 
Drømmer du fælt om nettene? Det har jeg begynt å gjøre... æsj.. skikkelig ekle drømmer[&:]
 
Jeg skulle jo si det i går selvsagt, men bedre sent enn aldri:
 
GRATULERER MED 28 UKER!!![:D][:D][:D]
 
Har du vært hos legen enda? Venter spent på informasjon om hvordan det har gått.[;)]
 
Og du skal se jenta di ble supersmart av den oljen![:)]
 
Jeg drømmer også litt mer kaotisk når jeg er gravid enn ellers ja. Noe jeg har drømt flere ganger både i dette og forrige svangerskap er at jeg har tatt en eller flere sigaretter.[:o] Jeg røyket før jeg ble gravid med jenta mi, og sluttet straks jeg ble gravid, men har altså mareritt om at jeg går på en "sprekk"...[&:]
 
Tusen takk! [:)]

Hos legen i dag gikk alt supert![;)] Blodtrykket var nøyaktig som sist og ellers alt som det skulle. Fremdeles masse med fostervann. Fikk med 6 bilder i dag.
Han ligner veldig på storesøster.[:D]


Nå har jeg akkurat vært å bestilt ny sofa. Det blir koselig. Vi har kun hatt chesselong til nå, men plass til 3 stk. så nå var det jammen på tide med flere plasser.

Skikkelig ekkelt med sånne drømmer. Men det er vel ganske vanlig å drømme rare drømmer når man er gravid!?!
 
Så bra at alt er stabilt, det blir nok MANGE flere uker på deg![:)] Skal vi si ca. 12 uker til?[;)]
 
Blir nok bra med ny sofa da ja, må jo minst ha plass til 4 snart![:D] Vi har 3+2+1, litt godt brukt men jeg liker den egentlig godt, og nå får den holde til barna blir litt eldre tror jeg.
 
Ja, rare drømmer er vanlig under svangerskapet.[&:]
 
Slår til på 12 uker ja![:D] Legen regnet ut at babyen ville veie rundt 3600 ved termin.
 
Har vært en slitsom natt til i dag.... La jenta mi som vanlig i 19 tiden og hun sovnet med en gang. Da sambo og jeg skulle legge oss, begynte hun å hylgrine. Hørte på henne at det var noe, så jeg løp inn på rommet hennes. Der var det fullt av oppkast i sengen hennes. Det bare fortsatte og fortsatte. Hun kastet opp slim og det skummet ut av munnen hennes. Sambo ringte legevakten for å høre om det var noe vi kunne gi henne. Men de ville ha henne dit med en gang. Måtte vente i 1 time på å komme inn til lege, men fikk heldigvis eget rom å vente på. På 2,5 kastet hun opp minst 20 ganger... legen lyttet på henne, og sa det at siden hun er så tynn så skulle hun ikke gå sånn lenge før hun ble dehydrert. Vi kunne velge om vi ville på sykehus eller hjem og se det ann. Vi valgte det siste. Hun var kjempe trøtt, kl var 1 på natten. Hun sovnet med en gang. Jeg lå på rommet med henne, tror jeg ikke jeg sov så mye... I dag har hun kastet opp 3 ganger. Det er kun sukker/saltvannsoppløsningen hun klarer å holde på. Nå i kveld har hun kviknet til mye, og klarte å spise litt eple uten å kaste opp. Nå sover hun. Håper hun får sove til i morgen og at hun er frisk da... Helt grusomt å se jenta si gispe etter luft[:(]
 
Beklager at det ble såååå langt.
 
Back
Topp