oppfølging ved ny graviditet

Jeg hadde morkaka foran forrige gang, og da kjente jeg liv første gang da jeg var 17 uker på vei (men da var jeg helt sikker, altså, kan jo ha vært noe tidligere jeg ikke var sikker på).
 
Nå vet jeg ikke hvor morkaka ligger enda, kunne sikkert spurt da jeg var på den 1. UL'en, men gjorde ikke det.
 
Jenta mi koser med magen min hvis jeg spør om hun vil kose med bebi'n, men hun skjønner nok ikke hva dette innebærer overhodet. Hun er veldig opptatt av baby'er da, på bilder osv.
 
Sa de noe sist til deg når du hadde morkaka foran? Legen sa til meg at de måtte vite det på sykehuset fordi det var vanlig å blø mere ved fødselen og tilfelle jeg måtte få blodoverføring. Har ikke hørt om dette andre steder..
 
Jenta mi går å sier til alle at de har baby i magen hun... Litt flaut til tider ja...[:)]
 
Nei, det var jordmor på rutine-ul som nevnte morkakas plassering, og hun sa ikke noe spesielt. Altså, morkaka mi var på fremre livmorvegg, ikke "foranliggende" som det vel heter hvis den ligger slik til at den dekker åpningen/livmorhalsen. Det er ikke det legen din tenker på? Nei, kan vel ikke være det heller, for det blir jo i såfall fulgt opp etterhvert i svangerskapet, og hvis ikke den trekker seg oppover (noe den vanligvis gjør) så må man ta ks. Men dette visste du sikkert allerede.
 
Kan jo være at det er som legen din sier, at man kan blø mer hvis den sitter på fremre vegg, og at de vet dette på fødeavdelingene (det står vel på skjemaet fra rutine-ul hvor morkaka er plassert om jeg ikke husker feil), men at man vanligvis ikke bryr seg med å fortelle dette til de gravide? Det er jo ikke uvanlig å ha den på fremre vegg liksom, så det er sikkert ikke noe å bekymre seg for.[:)]
 
He-he, skjønner at det er litt småflaut når hun sier det til folk ja![;)]
 
God morgen!
 
26 uker i dag!!! jippi[:D] Bare 1 uke igjen til den "magiske" grensen.
 
Det er nok fremre livmorvegg, for hun sa sist at det er ingen ting som ligger i veien. Det er nok vanlig å ikke fortelle dette til gravide, for det sa de ingenting om sist gang. Det er nok heller det at jeg graver og spør om alt mulig.[;)]
 
Har forresten begynt å få litt halsebrann av og til.... Jeg er sikkert rar, men jeg ser på det som noe positivt siden jeg ikke hadde det sist...[:)]
 
Nå skal jeg og jenta mi snart i åpen barnehage. Ha en fin dag
 
God morgen til deg også (eller formiddag?)! Gratulerer med 26 uker, det nærmer esg virkelig nå!
 
Jeg hadde halsbrann sist, får håpe jeg slipper det denne gangen jeg da, og ta det som et godt tegn![;)]
 
Været er strålende her i dag, blir i skikkelig godt humør. Jeg skal straks ut og gjøre noen ærender, prøve å finne farsdagspresang til sambo fra gullungen bl.a. Har masse annet jeg trenger også, og orker ikke handle etter jobb, så jeg får prøve å få tak i noe nå (har f.eks. nesten ikke jobbklær selv, og har publikumsrettet jobb så må jo se presentabel ut).
 
Har tenkt å hente jenta mi litt tidlig i barnehagen i dag, og reise på besøk til mine foreldre.
 
Takk takk![;)]
 
Ble det noe farsdagspresang og nye klær? Jeg prøvde å finne meg klær her om dagen, men kom hjem like tomhendt. Det er så utrolig dårlig utvalg med mammaklær her...[&:]
 
Farsdagspresang ble det, og noe til jenta vår, men det ble dårlig med klær til mor.[&:] Orket ikke å handle så lenge heller, er et par butikker til jeg egentlig hadde tenkt meg innom. Mammaklær tror jeg ikke finnes her i by'n, men jeg tenkte egentlig på noen sånne tunika-aktige gensere. Men fant mest tunikaer i tynt stoff og med korte armer, det er ganske kaldt der jeg jobber, så jeg må ha noe varmt.
 
Fikk endelig kjøpt meg noen gode "husmorsko" da. Tenkte egentlig på å kjøpe sånne sist jeg var gravid, både for å bruke hjemme og på sykehuset, og ikke minst mens jeg hadde permisjon. Jeg rakk det ikke før fødselen den gang, og etterpå har jeg alltid glemt det når jeg først har kommet i skobutikken. Men nå er det gjort![:D]
 
Godt du fant deg sko da. Jeg har handlet meg klær i dag.. Var i nabobyen og der var det mye bedre utvalg.
 
Jenta mi har ikke vært i form i kveld, og sovnet i 18:15 tiden. Hun hadde 39 i feber og gråt skikkelig. Hun pleier så og si aldri å gråte..Men nå gråt hun så hun kastet opp[:(] Kjenner at det er to jeksler på gang, så jeg regner med at det er grunnen. Ikke noe gøy når de små ikke er i form.
 
Ellers, skal det blir godt med ny kontroll hos legen i morgen med UL. Er så spent på hvor mye han veier nå. Dette er en skikkelig rar uke... Skjønner lissom ikke at det var på denne tiden jeg ble lagt inn sist og jenta mi kom.. Føler meg langt fra klar til å føde nå.. Skal være SÅ glad når jeg har kommmet over uke 27 og kanskje enda mere glad når jeg har rundet uke 28, for da kan jeg føde på mitt lokale sykehus!
 
Nei, det er ikke noe stas når de små er syke, særlig ikke når de gråter, man har jo så lyst til å hjelpe dem, men det er så lite man får gjort.[:(] Da er det bedre hvis de "bare" har litt feber og er sånn trøtte, slappe og kosete.
 
Det er virkelig en spennende tid for deg fremover nå! Jeg krysser både fingre og tær for deg her![:)]
 
Alt gikk kjempe bra hos legen!! Alle prøver var fine og gutten i magen veier 900g akkurat som han skal. Legen spøker med at jeg kommer til å gå over tiden. he he
 
Må innrømme at jeg sov veldig dårlig i natt.... Gruet meg veldig til denne timen.
 
jenta mi er syk i dag og[&o] stakkar. Hun sov til kvart over 9 i dag (sovnet 18:15 i går) og nå sovnet hun kl 18 igjen. Ikke vil hun spise og får nesten ikke i henne noe å drikke. Håper det går over til i morgen.
 
Godt å høre at alt fortsatt er helt som det skal![:D] Nå vet vel hverken du eller jeg hva i snakker om, men ingen av oss hadde vel hatt noe i mot å gå over tiden, hadde vi?[8|]
 
Hørtes ikke frisk ut jenta di da, nei.[:(] Nå vet jo ikke jeg hvor mye hun sover til vanlig, men dette var veldig lenge synes jeg. Ikke lett når du ikke får i henne mat eller drikke heller, særlig drikke er jo viktig hvis dette drar ut litt.
 
I dag var det plandag i barnehagen, jeg var jo litt skeptisk til å ha henne hjemme siden hun har vært så trassig i det siste, spesielt mot meg. Men i dag var hun snill som et lam, så vi har kost oss skikkelig![:)] Jeg tror kanskje ikke hun har vært helt i form heller jeg, at det var rester etter forkjølelse m.m. som gjorde at hun var så vanskelig en periode. Nå er hun i hvertfall gode gamle![;)]
 
Hadde ikke hatt noe i mot å gå over tiden!! Det er skuddår til neste år, så jeg håper han ikke kommer 29 februar[:D][:D][:D] 
 
Jenta mi pleier å sove rundt 12 timer. Hun sov lengere enn det i går, men hun sovnet så tidlig i kveld igjen. Hun har hatt for vane å sove en del når hun er syk.
 
Godt at du har kost deg med jenta di i dag. Koselig med sånne kosedager innimellom![:)]
 
Hvilken dato har du termin?
 
Jeg har termin 15 februar.  Er på overtid 1. mars.
 
Jenta mi har visst halsbetennelse.. Ikke rart hun ikke har vært så begeistra for mat i det siste. Har spist litt bedre i dag da, og er feberfri. Det viktigste er i allefall å få i henne væske, og det går også bedre.
 
Får håpe babyen kommer før 29. feb. da![;)]
 
Uff, halsbetennelse er jo ikke noe godt, særlig ikke når man er liten.[:(] Godt det ser ut til at hun er på bedringens vei da. Fortsatt god bedring til jenta di.[:)]
 
Takk takk. Er bedre i dag, og fått i seg litt mere mat. Har også fått is, så det lindrer nok en del.
 
Jeg hadde en litt kjip kveld i går...Fikk litt blod på papiret da jeg tørket meg. Var veldig usikker på om jeg skulle ringe til føden, men jeg ventet for å se det an.. Var veldig nervøs, men har ikke blødd noe mer hverken i går eller i dag. Og babyen i magen har sparket som bare det. I dag fikk mormor kjenne det for første gang.[;)] Før sambo til og med... han vil ikke sparke når sambo skal kjenne...[:D]
 
Æsj, blod når man er gravid er IKKE gøy![:o] Jeg hadde to blødninger rundt uke 12 i første svangerskap, ble helt matt av angst jo! Etter den første blødningen fikk jeg se jenta vår på ul, og fikk beskjed om at det antagelig bare var p.g.a. skjør livmorslimhinne e.l. at jeg blødde. Likevel ble jeg kjemperedd da jeg fikk en ny blødning en uke etter den første. Men alt gikk jo bra, det gjør jo som regel det.
 
Denne gangen har jeg heldigvis ikke blødd noe (foreløpig - bank i bordet!).
 
Alt er sikkert i orden hos deg også, men skulle du ikke tatt en telefon til legen eller føden uansett? For sikkerhets skyld? Jeg husker ikke fra hvilken uke det evt. gjelder, men mener å ha lest at det kan være andre grunner til blødninger sent i svangerskapet enn tidlig. Bedre å være på den sikre siden![;)] (det sa jo folk til meg da jeg begynte å få skikkelig vondt i magen forrige svangerskap også, og jeg var helt enig, likevel ventet jeg en hel uke, til jeg likevel hadde legetime, da hadde jeg jo så vondt at jeg ikke sov om natta lenger, og sambo måtte følge meg til legen. Følte meg som en dust etterpå, som hadde ventet så lenge[8|]).
 
Jeg skal til jordmor til torsdag, skal snakke med henne da. Har ikke blødd noe mere, og det var ganske lite jeg fikk på papiret. Er ganske sikker på at jeg vet grunnen også... Sambo og jeg hadde litt dårlig tid, og tenke vi skulle  før vi hentet jenta vår. Det var ikke noe godt i det hele tatt. Har lest spørsmål som folk har spurt jordmor om her på BV og da sa hun at det var veldig vanlig. Blir ikke noe mere på meg og sambo med det første i allefall..[:D]
 
He-he, ja da var nok det grunnen. Slimhinnene tåler jo litt mindre når man er gravid.[;)]
 
Jeg var forresten hos legen igjen i går. Blodtrykket var fortsatt fint, 130/70! Undertrykket ligger faktisk lavere enn det gjorde da jeg ble gravid med jenta mi, og enn hva det gjorde på denne tiden av svangerskapet også. Blodtrykket sank ikke nevneverdig i starten på svangerskapet forrige gang, og det at det har gjort det denne gangen må jeg vel kunne ta som et godt tegn? Overtrykket er riktignok høyere enn det var i starten av forrige svangerskap, men lavere enn det var da jeg ble gravid nå.
 
Fikk høre hjertelyden igjen også, taktfast og fint.[:)] Så alt er altså i orden, det er bare det at jeg blir så sliten av så lite. Skal forsøke å jobbe 50% fra i dag og ut måneden. Tenker å jobbe annenvher dag, så jeg får helt fri noen dager også.
 
Så bra at blodtrykket ditt holder seg så fint!![:)]  Blir nok godt med litt fri noen dager...  Blir veldig fort sliten jeg også.
 
I dag er jeg glad...[:D][:D][:D][:D] 27 uker og like gravid!! (eller.. i følge BV er jeg 27 uker, mens hos lege og JM er jeg 27 uker i morgen) Men jeg feirer litt likevel![:)] Er i allefall ganske sikker på at jeg verken kommer til å føde verken i dag eller i morgen![;)] Skal til JM i morgen.
 
Back
Topp