oppfølging ved ny graviditet

Så bra! Dette går nok veien skal du se![:)]
 
Gikk blodtrykket ditt helt tilbake etter at du hadde svangerskapsforgiftning?
 
Jeg har faktisk en god følelse!! Sikkert fordi jeg ikke har de samme symptomene som jeg hadde da jeg gikk med jenta mi. På denne tiden hadde jeg begynt å få vondt i magen. Og det har jeg ikke nå!![:D][:D][:D] Tror det er veldig viktig å tenke positivt også. Men jeg skal innrømme at jeg skal være VELDIG lettet når jeg har kommet meg over uke 27.
 
Noen uker etter at jenta mi ble forløst var blodtrykket mitt normalt igjen.
 
 
 
Jeg merker stadig også ting nå som ikke er helt som forrige gang, og som deg så tar jeg det som gode tegn.[:)] 
 
Så fint at blodtrykket ditt gikk tilbake etterpå. Det er jo et veldig godt utgangspunkt. Mitt gikk aldri tilbake til "start", så dette bekymrer meg litt, siden høyt blodtrykk før svangerskapet er en av risikofaktorene.[&:]
 
huff da, så dumt at det ikke gikk tilbake... har legen snakket noe om det eller? Hva ligger blodtrykket ditt på ved kontrollene da? Mitt ligger på rundt 110/70, og holder seg stabilt der.
 
Dette var siste melding fra meg mens jeg er i 20 åra.. blir 30 i morgen iiiikk he he
 
Blodtrykket ble jo fulgt opp etter at jenta mi var født, det har gått endel tilbake, selv om det tok sin tid, så jeg behøvde heldigvis ikke å begynne på medisiner.  Ved første kontroll var overtrykket litt over grensen, men en måned senere (forrige kontroll) var blodtrykket fint, ca. 130/73 (husker ikke eksakt). Ikke like lavt som før jeg ble gravid med jenta mi, men bra likevel.

Legen har ikke snakket spes. om dette med høyt bt før svangerskap, og jeg har vel ikke spurt henne heller, tenkte egentlig å spare endel av spørsmålene til jeg kommer på kontroll på sykehuset, for de har jo litt mer greie på disse tingene, men foreløpig har jeg jo ikke fått noen innkalling, tror det er vanlig med oppfølging i samarbeid med sykehuset fra uke 23-24 eller noe, men kunne godt tenkt meg noen svar før den tid.
 
Gratulerer med dagen i morgen![:D] Å bli 30 er ikke noe å grue seg for.[;)]
 
Da var bursdagen min over. Ble en rolig feiring med familien. Får ta det igjen til neste år.[;)] 
 
Får håpe du får komme til sykehuset raskere enn i uke 23 da.. det er jo 10 uker til. Sånn at du kunne fått svar på dine spørsmål!
 
25 uker i morgen... kun 2 uker igjen til uke 27 Jippi[:)]
 
Ja, du nærmer deg virkelig en milepæl nå, Cassandra! Hvordan var det forrige gang, kjente du noe på formen på forhånd da, eller? Og var blodtrykket begynt å stige på "denne tiden"
 
Jeg er sikker på at det kommer til å gå bra for deg denne gangen![:)]
 
Jeg var i veldig god form forrige gang, men på denne tiden hadde jeg magesmerter om nettene. Jeg var hos JM i uke 23 tror jeg og da var blodtrykket på 120/80. Det er jo perfekt, men det var antakeligvis på oppstigende.(hadde hatt lavt hele tiden)  Neste gang i uke 26+4 var jeg hos lege, da var blodtrykket på 168/110.
 
Ryddet i klærne til jenta mi i dag og har tenkt å gi bort en del. Men prematur tøyet har jeg spart på. Huff, fikk en liten reaksjon da jeg så de små klærne. Ufattelig å tenke på hvor lita hun egentlig var.
 
Har begynt å hovne litt opp i beina.. Vet det er ganske normalt når man er gravid. Men, fikk det sist da jeg fikk SF, så jeg tenker jo automatisk... Skal heldigvis til JM i morgen, så det skal bli godt.
 
 
 
 
 
Så høyt blodtrykk som 168/110 hadde faktisk aldri jeg, tror det stoppet på rundt 160/105. Så det var ikke blodtrykket alene som gjorde at ting måtte skje så fort (lave, og raskt synkende antall blodplater var det alvorligste med meg).

Hvis den nye babyen vår er en gutt skal jeg også ta meg sammen og gi bort endel av klærne etter jenta vår (men håper egentlig på ei jente til[;)]). Jeg har ei kusine som venter ei jente i januar, og moren hennes hadde spurt moren min om å kjøpe endel klær og utstyr, før hun visste at vi skulle ha en til. Men jeg kommer heller ikke til å klare å gi bort de minste klærne hennes (hun ble nesten et år før jeg klarte å legge de bort fra kommoden[&:]). Vi trengte ikke bruke prematurklær da, vi startet med str. 50, men det er jo så masse minner forbundet med klærne. 

Vi håper altså på å kunne bruke klærne på nytt, men jeg håper du aldri får bruk for de små prematurklærne igjen![;)]

Jeg har faktisk også fått endel vann i bena allerede. Ikke kjempemye, men jeg merker det (og tisser MASSE en liten stund etter at jeg har lagt meg om kvelden). Og jeg tenker også som deg, at det er vanlig, men man blir urolig likevel. Jeg hadde også kjempemye vann sist, det økte på noe veldig de siste ukene før forløsningen.
 
Lykke til hos jordmor i dag! Du får fortelle hvordan det har gått når du kommer hjem!
 
Det blodtrykket jeg hadde hos legen var nesten bare "barnemat" i forholdt til det jeg hadde på sykehuset. Da var det på rundt 200.
 
Hos jordmor i går gikk alt strålende. Hun skrev 0 på meg på ødemer. Hun sa det var vanlig å ha litt hevelse, men jeg hadde ingenting utover det normale.[:)] Har lagt på meg 5 kg tilsammen i svangerskapet og livmoren er nå 23 cm.
 
Neste gang jeg skal til henne er jeg i uke 27+1. Så da er jeg altså noe jeg aldri har vært før, nemlig vært gravid i over 27 uker..[:D][:D]
 
Hvordan er formen din nå da? Kvitt forkjølelsen håper jeg...
 
Over 200 i bt har jeg bare hatt en gang, noen dager etter vi kom hjem fra sykehuset. Jeg skulle på legekontoret for å kontrollere blodtrykket, og der stod heisen. Måtte derfor gå trappene, med jenta mi i bilstolen. Er bare i 3. etg., men formen var ikke på topp, og jeg var egentlig sliten allerede av å bære bilstolen fra parkeringsplassen til inngangen. Blodtrykket gikk ned til det "vanlige" (160/100) igjen etter at jeg hadde sittet og slappet av litt da.

Så bra at alt var bra hos jordmor i dag![:D] 5 kilo er jo ikke mye heller.[;)] Blir stas neste gang du skal dit, da![:)]

Formen min er ikke så bra, er utrolig sliten og svimmel osv. Derfor fikk jeg meg en legetime i dag. Alt var bra (bt 135/70[:D]), men jeg ble sykmeldt en uke for å komme meg litt. Skal tilbake til henne om en uke. Blir deilig å slappe av litt, altså.

Har vært mindre forkjølt i det siste, men tror jeg brygger på noe nytt nå.[&o]
 
Fikk høre hjertelyden i dag, da![:)]
 
Så trist å høre at formen ikke er på topp. Godt at du har blitt sykemeldt i allefall.[:)] Håper det hjelper med en ukes hvile. (så lett det lar seg gjøre med barn i hus.. snakker av egen erfaring ja. he he)
 
Så herlig å høre hjertelyden da... Hva var den på??[;)] Hva er magefølelsen din på hva det blir? Min magefølelse stemte begge gangene.[;)]
 
Ha en fin helg[:D]
 
Det går jo an å få hvilt litt på dagen når jeg er sykmeldt, for da er jenta vår i barnehagen (bortsett fra på fredag til uken, da er det plandag). Blir godt det. Ellers er det ikke mye hvile med henne om dagen nei, for hun er rett og slett TRASSIG, særlig mot meg.[&:]
 
Hjertelyden var på 140, det tyder vel på gutt hvis man skal tro på slikt (de sier jo at det ikke stemmer, det er tilfeldig ut i fra om barnet er sover eller er våkent og aktivt osv.). Jenta vår lå stort sett endel høyere da.
 
Har ikke sånn veldig magefølelse enda egentlig, men vi ønsker oss egentlig mest ei jente til. Hadde vært mest praktisk også. Men blir det gutt blir sikkert det også kjempekos.[:)]
 
Det med trass kjenner jeg meg veldig godt igjen i...[&:]... skal hele tiden stikke av når hun er med meg osv. men når pappan er med.. da er hun en liten engel....
 
Det med hjertelyden er ofte veldig tilfeldig. Vet om flere som har tatt feil på den[:)]
Har dere begynt å tenke på navn da? Vi har 1 vi er enig om... Så da blir det kanskje det.
 
Når begynte den trassen hos jenta di da? Håper ikke den varer fra nå og til jenta vår er like gammel som jenta di er nå i hvertfall.[&o] I går kveld og nå i ettermiddag/kveld var hun faktisk ganske trassig mot pappa'n også, skulle ha mat men ville ikke likevel når den kom på bordet osv. Fikk pappa'n til å løpe i fryseren og hente pølse (favorittmat), hylte mens han tinte den i micro'n, men kastet bitene sint på gulvet når det hele var klart. Hun har vært syk nylig, så det kan jo hende hun ikke er helt i form om dagen, og at hun derfor blir veldig sliten og lei på ettermiddagen.
 
Vi har ikke snakket "seriøst" om navn enda. Jeg vil i hvertfall vente til etter rutine-ul, håper vi får vite kjønnet da. Synes det er litt "bortkastet" å måtte finne på både jente- og guttenavn, når man likevel bare trenger ett til slutt.[;)] 
 
Trassen begynte vel rundt der datteren din er nå tenker jeg... Men hun er ikke trassig i alt.  Egentlig er hun kjempe snill, men når vi er i butikkene eller ute og går skal hun alltid stikke av og vil ikke høre når jeg roper. Ikke går det ann å si: nå reiser jeg.. for det bryr hun seg ikke noe om.
 
Og så er det når vi skal kle på henne. Da gjemmer hun klærne og gjemmer seg eller legger seg under bordet og sånn...
 
Har du fått innkallelse til rutine-ul? er ikke det rundt uke17?
 
Fredag morgen når vi skulle i barnehagen ville hun (som vanlig) ikke gå den retningen vi skulle, nemlig mot bilen. Hun gikk motsatt vei, og når jeg tok forsiktig i armen hennes for å lede henne riktig vei slang hun seg ned på ryggen og HYYYYLTE! Med den lille, rosa barnehagesekken på ryggen. Så litt komisk ut ja.[;)]
 
Jeg skal på rutine-UL 28. nov. da er jeg 18+2.[:)]
 
he he ja sånn kan det gå. Her er vi i full gang med potte trening nå. Hun er flink og tisser hver gang, og sier i fra. Så jeg prøvde litt uten bleie i dag... det gikk ikke så bra. Men.. det var bare første dagen da.[;)] Håper hun er bleie fri til neste mann kommer..[:)]
 
Håper tiden går fort for deg frem til ul da.. Jeg synes ukene raser av gårde for tiden...
 
Potte-trening ja... Jeg har ikke tenkt så mye på det enda, men det er vel et styr mens det står på kan jeg tenke meg. Hører så mye forskjellig om når det er vanlig å begynne, men tenker at vi kanskje prøver til sommeren.
 
Joda, tiden går fortere nå enn jeg syntes den gjorde i starten på første svangerskap. Etterhvert gikk tiden veldig fort da også syntes jeg, så fra nå av raser det vel bare på ja.
 
Det har sikkert endel å si at vi begge har ei snuppe fra før som tar mye av tid, krefter og tanker. Selv føler jeg ikke at jeg har så mye "kontakt" med den nye babyen enda (første gang kom liksom morsfølelsen med den positive testen[;)]), men det endrer seg vel når jeg begynner å kjenne skikkelig liv (lurer på om jeg kjente litt noen ganger forrige uke, men dette er usikkert).
 
Det siste du skriver føler jeg også. Men forrige gang jeg var gravid hadde jeg bedre tid til å snakke med babyen i magen og sånn. Synes jeg får så liten tid til det nå. Det hender den kommende storesøster glimter til å synger for han da.[;)] 
 
Jeg og kjente litt liv rundt der du er nå. Men det var veeeldig svakt da. Det sies jo at man kjenner tidligere liv når man har vært gravid før. Har morkaka foran, så pappan har enda ikke kjent spark... [&:]
 
Back
Topp