oppfølging ved ny graviditet

Fortsatt på hytta?[8D]
 
Her er det også ferietid nå, for sambo og storesøster.[:)] Jeg og lillesøster har jo alltid fri.[;)] De har hatt fri en uke, og skal ha to uker til. Vi har ikke store planer, kommer ikke til å reise bort, men har planlagt noen små dagsturer. Storesøster har forresten sovet veldig lenge nå i ferien, og da blir det til at vi ligger alle sammen, og når vi står opp er det amming og mat til storesøster og stelling av to små også skal jo sambo og jeg spise og dusje osv., og så er det tid for ny amming... så hele dagen går jo før vi er ute av døra.[:o] 
 
Ellers så går det bra her hos oss nå, lillesøster er nesten ikke plaget med luftsmerter lenger. Storesøster kan fortsatt være litt "slem" med henne, så vi må passe på hele tiden, men alt fungerer uansett mye bedre her nå som lillesøster er roligere.
 
EN RIKTIG GOD SOMMER ØNSKES TIL DEG OG DIN FAMILIE OGSÅ![:)][8D][:D]
 
Vi kom hjem fra hytta i går![;)] Det har i grunnen vært både kos og stress disse dagene. Jenta vår begynte hytteturen med å ikke være helt i form men etterhvert har hun bare vært verdens snilleste. Lagt seg fint på kveldene har hun også gjort.[:)] Lillebror derimot har gråtet og gråtet føltes det som... Han har nok hatt økedøgn (selvfølgelig mens vi var der[&:]) og så har tennene plaget han stakkar... De siste dagene var godgutten tilbake og sov hele natten igjen..[:D] MEN... han nekter å ligge på gulvet, eller sitte i stolen sin nå[:o] Han hylgriner hver gang, og med en gang han blir tatt opp på fanget ler han.... Det er ganske slitsomt.. får ikke gjort annet enn å bære på han. Han var veldig flink til å ligge på gulvet før, men vi tok han opp hver gang han begynte å gråte/sutre så han ikke skulle vekke storesøster som sov, så nå har luringen skjønt det.....
 
Regner med at vi drar til hytta i slutten av uka igjen.. Selv om det var litt slitsomt til tider storkoser jeg meg der oppe. Vi har badet og fisket. (jenta mi fikk sin første fisk[;)])
 
Kjenne godt til det du beskriver om at hele dagen går ja... jeg kan ikke gjøre noen avtaler før etter 12 for før det rekker jeg rett og slett ikke...
 
Og enda sier de at man ikke kan skjemme bort et spedbarn?[8|] Det har nok noe med vanen å gjøre ja, det med å bli tatt opp. Men her har det i grunnen vært sånn at storesøster hyyyyylgråt til hun fikk viljen sin (og da fikk hun jo det straks), og lillesøster gråt jo uansett så lenge kolikken plaget henne, så vi har altså ikke vært vant til at de kan ligge alene. Storesøster ga seg aldri med å kreve oppmerksomhet, så jeg fikk ikke gjort mye her hjemme forrige gang jeg hadde permisjon heller. Men nå kan lillesøster faktisk ligge litt alene, i hvertfall hvis hun er i "humør" til det, i dag lå hun faktisk alene i vugga mens vi spiste middag, selv om klokka var nesten halv syv, og kveldene bruker jo ikke å være de enkleste (men hun var til gjengjeld litt "masete" på formiddagen i dag, våknet hele tiden når hun skulle sove osv.).
 
I grunnen lite nytt her hos oss. Halebeinet mitt, som fikk en trykk under fødselen, er egentlig bare blitt vondere de siste dagene, så det plager meg endel faktisk. Men det er ikke noe man får gjort noe med så vidt jeg forstår, annet enn å vente på at det skal bli bedre. Blør litt igjen fra arret der jeg ble klippet også, synes det er litt rart, for det er sånn ordentlig arr liksom, og plutselig blør det litt, det har skjedd flere ganger. Men det gjorde det når jeg var på 6-ukerskontroll hos legen også, og det virket ikke som om hun synes det var noe rart.
 
Hvordan går det med arret ditt? Har det blitt bra?
 
Så kjedelig med halebeinet ditt da.... Ei venninne av meg hadde også problemer med halbeinet etter fødselen. Hun måtte legge seg på magen å "knekke" det på plass om jeg ikke husker helt feil. En gang vi var i byen måtte hun inn i et prøverom å legge seg på gulvet stakkars!
 
 Såret mitt har blitt kjempe fint! Var ganske skeptisk etter at jeg fikk infeksjon, men det har leget seg bra.
 
I dag har sambo, gutten vår og jeg vært i Tønsberg å shoppet barnesete, +++ litt til[:D]. Vi kjørte forbi sykehuset vi oppholdt oss i 3,5 uker, og det var en litt rar følelse. Har ikke vært der siden jenta vår var der. Vi hadde planer om å ha med oss henne også og ta henne med opp på nyfødt intensiv og hilse på. Men sykepleieren vi hadde mest, hadde fri. Så da lot vi henne heller være med besteforeldrene sine på campingtur.[;)]
 
Må bare skryte litt av lille gutt.. To dager på rad nå har han sovnet før 21 og i dag sov han helt til 09:30 i strekk![:)][:)] Utrolig delig å ha litt tid for seg selv på kvelden, særlig nå når han er så sutrete på dagtid.
 
Så bra at såret ditt har blitt fint. Det var den infeksjonen jeg tenkte på, ja.[;)]

Hun venninna di med halebeinet, ble hun bra til slutt, eller? Og i såfall, hvor lang tid tok det? Jordmødrene på barsel sa bare at det tok "litt tid", og da tenkte jo jeg at 14 dager var litt tid... og når jeg var hos fastlegen på 6-ukerskontroll sa hun også at det kunne ta "litt tid". Og det synes jo jeg det har gått nå, og likevel går det liksom bare feil vei.[:-] Jeg skal til legen i august, så jeg får spørre litt nærmere om diverse da.

Skjønner godt at det var litt spesielt å se igjen sykehuset ja. Jeg hadde egentlig litt lyst til å høre om jeg kunne stikke innom på NFI når lillesøster ble født. NFI ligger like ved den avdelingen jeg fødte på, og egentlig hadde jeg jo regnet med å ha barseloppholdet der også. Men det var ingen ledige barselrom der (i såfall måtte jeg delt med noen), så sidej jeg jo var frisk fikk jeg barselrom på en annen avdeling i stedenfor, i en annen etasje, så da ble det liksom ikke noe av. Syntes i det hele tatt det var litt dumt at jeg måtte flytte, for jeg hadde egentlig lyst til å være på den avdelingen jeg fødte, der jeg også var sist. Men den andre avdelingen er jo forsåvidt finere, med dobbeltsenger og litt mer "sosialt" siden alle er friske der, bl.a. var det mange som spiste måltidene i dagligstuen (maten ble servert der).
 
Så deilig det må være at gutten din sover så godt og så lenge om natten![:)] Jenta vår sover forsåvidt godt om natten hun også, og legger seg ikke så sent nå, men hun spiser fortsatt minst to ganger i løpet av den perioden du nevnte som gutten din sov. Fikk nesten litt sjokk når jeg så at gutten din allerede er over 5 måneder. Men så er jo babyen min blitt 2 måneder også, det er helt utrolig hvor fort tiden går.[8|]
 
Jeg tror kanskje ikke jeg har nevnt det før, men jeg synes den signaturen din er kjempefin![:)]
 
Så fint at du likte signaturen min! Er veldig glad i det diktet fra Inger Hagrup. Hørte det første gang fra ei sykepleier i Tønsberg da vi lå der. Liker ikke å legge ut bilder av ungene mine på nettet så da passet det med bilder som ikke viser ansiktene deres[8D]
 
Er ikke helt sikker på hvor lang tid det tok for venninna mi, for hun hadde/har så mange andre plager også fra det svangerskapet. (bekkenlåsning/løsing) Men hun knekker det iallefall ikke på plass lengere nå, så da er det vel i orden. Vet hun trener et par dager i uken for å holde ting på sjakk, men om det er for halebenet eller bekkene, det aner jeg ikke. Er 7 år siden hun fikk dette, så jeg har i grunnen glemt alt.[8|]
 
Ja, det er deilig når de små sover om natten. Sovner jenta di fort etter at hun har fått mat om natten eller?
 
Huff, ja.. 5 mndr allerede... tiden går så fort![&o] Var på NI i dag og besøkte hun jeg har fortalt om før. Mange gravide som spradet rundt på fødeavdelingen... huff, som jeg savner magen min og ønske om å føde vanlig!![:o]
 
Vet du, det rare er at faktisk jeg også savner magen litt, og synes det er litt trist at jeg aldri skal være gravid igjen. Grunnen til at jeg synes det er rart er fordi jeg jo har vært i sinnsykt dårlig form begge mine svangerskap. og det siste er jo ikke akkurat lenge siden, så jeg burde jo egentlig huske hvordan det var fortsatt.[:-] Og dessuten så fikk jo jeg oppleve det jeg ønsket mest (å føde altså, men det skjønte du sikkert), og denne gangen gikk jeg til og med "på overtid", så sånn sett følte jeg meg jo egentlig helt ferdig med det hele denne gangen. Forrige gang følte jeg at alt sluttet så brått, så jeg var liksom ikke ferdig med å være gravid. Rart det der altså, men det er liksom noe spesielt med å være gravid. Litt magisk, på en måte. Men jeg ønsker meg jo ikke flere barn, så det får være nok nå, altså.[;)] Jeg skjønner i hvertfall innmari godt at du føler som du gjør, og skulle du bestemme deg for å prøve igjen så skal jeg heie på deg jeg vettu![:D]
 
Noen ganger lurer jeg også på om noe av det jeg kjenner i området rundt halebeinet kommer fra bekkenet, særlig når jeg ligger på siden. Det er ikke så lett å skjønne hva som er hva baki der, men det som gjør vondt når jeg setter meg og ikke minst når jeg reiser meg igjen, det er halebeinet i hvertfall. Men bekkenet forøvrig har jo blitt veldig bra, har ingen problemer i det daglige, det ble egentlig fort bedre etter at lillesøster ble født.
 
sovner jenta mi fort etter at hun har spist om natten, ja, og hun har begynt å spise litt fortere også, så nå tar ikke nattmaten så innmari lang tid lengre. Det var mye "tull" den første tiden, spisingen tok lang tid, og når jeg la henne så gulpet og hikket og pep hun så fælt, også tok jeg henne opp og ga en påtår, også ble alt bare værre og værre, måltidene kunne ta opptil 3 timer.[&:] Jeg tror det hjalp at jeg sluttet å gi henne påtår på påtår (etter råd fra osteopaten, han hadde i grunnen mange gode råd å gi), dessuten hjelper det vel litt på at de blir "eldre" og mer vant med hva som skal skje også kanskje. Det går fort bortimot en time likevel da, inkl. bleieskift (hun tisser så mye så vi MÅ skifte ved hvert måltid), men det er jo til å leve med. "Problemet" er at det ofte går lengre tid, fordi både babyen og jeg dupper av mens vi ammer.[;)]
 
he he takk for det, men det holder nok med 2 her også![:D]
 
Ang. halebeinet ditt.. har du fått sånn ring å sitte på? Mener å huske venninna mi hadde det.. Så kjedelig at du skal ha så vondt...
 
Du er ikke alene om å duppe av når du ammer om natten he he. Har hendt meg et par ganger når han har økedøgn, for da skal han ha mat flere ganger på natten. Gjerne 2. hver time, så du kan si jeg er ganske i ørska da. Glad det er lenge mellom hver økedøgn.[;)]
 
 
 
 
 
Nei, har ikke fått noen ring å sitte på, men de sa på sykehuset at jeg skulle sette meg rett ned, med lik belastning på begge sider, og ikke sitte "bakpå" liksom. Problemet er at det er jo ingen møbler som er sånn at det lar seg gjøre, særlig ikke når man har lange bein, da blir man alltid sittende litt "bakpå", man får ikke lagt belastningen på lårene fordi sofaer og stoler er for lave. Så å sitte på sengekanten å amme f.eks. er ikke særlig gunstig, det var hovedgrunnen til at jeg lærte meg å amme liggende denne gangen, fikk aldri til det med eldstejenta. Det er ikke like vondt hele tiden, det spørs nok litt hvordan jeg har sittet de siste dagene osv., problemet er vel at når jeg har lite vondt så sitter jeg "galt" - også blir det vondt igjen.[&:]
 
Her dupper vi visst av under amming omtrent hver natt.[:-] Plutselig våkner jeg, og ser at hun ligger og sover ved siden av meg. Ofte har hun ikke spist så mye først heller, så jeg mistenker henne for å "lure seg oppi senga" bare for kosens skyld i blant.[;)] Men når jeg så tar henne opp for å rape, da er hun så sulten at hun nesten ikke kan vente.[:o] Så som regel avsluttes måltidene sittende på sengekanten, sånn at vi skal bli ferdig uten å sovne igjen, også går det litt raskere, jeg synes brystene blir tømt bedre også når jeg sitter.
 
he he ja, de skjønner fort hvordan de skal ha det. (at hun gjerne vil sove i sengen din[;)])
 
Jeg fikk heller ikke til å amme liggende sist, men så holdt jeg heller ikke på med ammingen så lenge..Ble heller pumping og flaske. Men denne gangen har det gått veldig bra. Jeg tar han faktisk ikke opp for å rape om natten! Legger han rett i seng når han har sovnet, og det har gått kjempe bra hver gang. I begynnelsen løftet jeg han opp for å rape, men da ble han så våken. Var redd han kom til å få vondt i magen, men det har som sagt gått bra. Og nå de siste mnd har det jo ikke vært nødvendig i det hele tatt siden han sover hele natten. (unntatt de hersens økedøgna da[8D])
 
Det hadde vært greit å slippe rapingen om natten ja, for da må jeg jo sette meg opp i sengen, og legge oss ned igjen etterpå. Men p.g.a. kolikksmertene hun har slitt med, og siden hun fortsatt gulper og gulper og gulper, så vil jeg gjerne få ut så mye luft som mulig ved hjelp av raping, og det kommer gjerne minst en skikkelig rap for hvert bryst når vi nattammer, da er det som regel mye melk også, og nå spiser hun som sagt ganske fort (de gangene hun ikke sovner).
 
Som regel gulper hun likevel flere ganger på stellebordet når vi er og skifter bleie, og av og til gulper hun ned meg og evt. sengen vår også.[&:] Også fortsetter hun gjerne å gulpe litt i sin egen seng etter at hun er lagt igjen, men det er faktisk ikke alltid at hun gulper der nå lengre.[;)]
 
Heisann. Nå var det jammen lenge siden.... Har som du kanskje har forstått vært på hytta. Å gud som vi har kost oss![:D] Lille gutt har sliti litt i varmen, men det har for det meste gått greit. Synes så masse har skjedd på disse 2 ukene. Han skal ligge på magen absolutt hele tiden! Må flere ganger i løpet av natten legge han på siden eller ryggen. Også i vogna snur han seg så fort han kan på magen. Han har begynt å ake seg frem og tilbake nå. Synes også han har vokst en del. Klarer nesten å sitte helt på egenhånd nå. IKKE snakk om at han skal ligge i fanget lengere, da reiser han seg bare opp.
 
Det eneste som har vært kjedelig med å være på hytta er all vepsen og knotten.[:'(] Har nesten ikke kunne sittet ute og spist! Og så en dag hadde vi mus på kjøkkenet!!![:o][:o]
 
Håper vi kan dra opp igjen om ikke alt for lenge. Storesøster stor koser seg der. Er ikke mye jeg ser til henne, hun er alltid på farten.[;)]
 
Nå er det ikke lenge til gutten min er 6 mndr. Herregud så fort det har gått altså. Var meninga vi skulle vært på helsestasjonen i forrige uke på 5 mndrs kontroll, men helsesøster var sykemeldt og så har hun ferie. Så nå skal vi til neste uke.
 
Hvordan går det med dere da?
 
Ja, jeg så at tråden forsvant over på side to, det tror jeg er første gang siden du startet den i september i fjor![;)] Jeg regnet med du var på hytta ja.[:)]
 
Ser ut til å være en aktiv liten krabat gutten din![:D] Gøy og slitsomt på en gang kan jeg tenke meg?[8|] Lillesøster her er nok mere "aktiv" og tidligere ute med endel ting enn storesøster var også, og hun prøver veldig på snu seg over på siden/magen innimellom, men foreløpig har hun ikke klart det heldigvis.[;)] Når hun klarer det tror jeg at jeg kommer til å ta frem babysafen igjen. Den kjøpte jeg til storesøster da hun var 9,5 måneder.
 
Her går det bra![:)] Nå har jeg prøvd meg med litt kumelkprodukter igjen (nærmere bestemt pizza med masse OST og SJOKOLADE![:D]), prøvde på lørdag kveld, og fortsatt ser det ut som om det går bra, derfor har jeg spist litt mer kumelkprodukter i dag, så håper jeg det går bra fremover også![:)]
 
I morgen skal vi på 3 månederskontroll på helsestasjonen. Blir spennende å se hvor lang og tung hun er. Vi kan se at hun har vokst masse på lengden, hun er på ingen måte så lubben som storesøster var, men jeg merker jo at hun er blitt tyngre å bære på likevel, særlig når jeg bærer henne i bilstolen.
 
Storesøster vokser mye for tiden også - i lengderetningen. Fant ut i dag at joggeskoene hennes rett og slett var for korte, og det er ikke mange ukene siden forrige gang jeg hadde ut sålen og målte. Også kom jeg plutselig på i dag at hun ikke har noen sko som passer å bruke til kjole, og vi skal ha barndåp den 17., så da må jeg ut på skojakt. Og nå er det jo så utplukket i skobutikkene.[&:]
 
Han er veldig aktiv ja![;)] Bare så synd han ikke kan ligge mere på gulvet. Legger jeg han der, er storesøster der med en gang...
 
Neste torsdag begynner hun i barnehagen! huff.. blir rart og vemodig. Aner ikke hva ungene pleier å ha med seg engang jeg. Har kjøpt regnedress til henne. Tenkte jeg skulle ta meg en tur til byen en dag og handle litt. Har du noen tips om hva hun trenger å ha? Er helt grønn på det området. Hadde håpet vi hadde fått noe info om det før start, men det sto bare at vi skulle ha med innesko og ekstra skift.
 
Så deilig at du kan begynne med kumelk produkter igjen![:)]
 
Nå har jeg nådd målet mitt, med å amme gutten min i 6 mndr. Så hvis noen skal passe på han nå så tror jeg faktisk jeg lager til noen flasker nan. Har bestemt meg for å amme han til han er 1 år. (hvis alt går greit selvsagt). Men gidder ikke det styret med å pumpe meg hver dag. Han er fremdeles veldig glad i en flaske om kvelden... Har enda ikke gått til annskaffelse av mme da, på en måte er det litt vemodig. he he
 
Masse lykke til på 3 mndrs kontrollen i morgen. Blir spennende å høre hvor mye hun har vokst.[:)] Vi skal på en forsinket 5 mndrs kontroll til fredag. Jeg er også spent på hvor mye han har vokst..
 
Håper dere finner noen fine sko da. Hvilken strl bruker hun?
 
Har dere lekegrind? I såfall kan han jo gutten din ligge litt oppi der kanskje, når storesøster er hjemme? Men man må likevel være obs. på at de "store" kan finne på å kaste leker og annet oppi der. Det skal visst finnes noe slags nett til å ha over, kunne godt tenke meg noe slikt selv (men må rydde ut av lekegrinda først, den har stått i stua som "oppbevaringsboks" nå i en evighet, egentlig lenge siden storesøster brukte den). Når jenta di skal begynne i barnehagen får jo du og lillegutt det litt "friere" hjemme da.[:)]
 
Ang. utstyr til barnehagestart så kommer hun nok til å trenge en parkdress også om ikke så veldig lenge. Jeg sverger til Reima-dresser, de er dyre, men de er varme og gode og ikke minst mykere enn de fleste andre dressene, så da klarer barna bedre å bevege seg i dem. Hvis ikke jenta di er veldig varm av seg så kommer hun nok til å trenge både en vår-/høstdress og en varmere vinterdress (men blir vinteren som i fjor blir ikke vinterdressen brukt mange ganger, heldigvis kjøpte jeg en som var stor nok til at den kan brukes i vinter også).
 
Også er det veldig greit å ha en hel ulldress, sånn som går utenpå "inneklrærne", brukes både under regntøy og parkdresser alt etter hvor kaldt det er. Fin å sove i vogna i også, men det har kanskje jenta di sluttet med? Refleks har fine sånne ulldresser, ikke så dyre heller.
 
Gummistøvler må hun selvsagt ha, og etterhvert Cherrox eller tilsvarende. I fjor kjøpte jeg sånne Gore-tex støvler også, men det var jo aldri egentlig vær til dem (mest aktuelt når det er litt kaldt), det var Cherrox'ene de satte på i barnehagen for det meste, så i år tror jeg heller jeg skal kjøpe de litt dyrere Cherrox'ene, tror de heter Thermo, de er varmere enn de "vanlige" og litt mykere i gummien.
 
Som innesko ville jeg anbefalt noen gode sandaler, gjerne litt åpne. Da blir hun ikke altfor varm og klam på beina, samtidig som hun har noe som er godt å gå i. I vår barnehage er det i hvertfall harde gulv, og da anbefales skikkelige sko fremfor tøfler, sokkelesten e.l.
 
Og hvis prinsessa di til nå har vært ren og pen og skjelden skitner seg til så kommer det til å bli en forandring på det.[8D] Så de trenger rett og slett masse klær.
 
Gratulerer med 1/2-årsdagen til gutten din! Omtrent akkurat dobbelt så gammel som lillejenta mi han nå da, hun er 3 måneder i morgen.[:)] Og du skal da absolutt ikke ha dårlig samvittighet for å gi han NAN nå som han er så stor, når de begynner med fast føde får de jo uansett i seg annet enn bare morsmelk. De grøtene som skal blandes med vann f.eks. inneholder vel noe ala morsmelkerstatning. Jeg husker fra sist hvor lei jeg ble av å pumpe til maisgrøten som vi startet med, så skjønner godt at du ikke gidder å pumpe mer. Her har vi ikke fått noen av jentene til å ta flaske, så da er både NAN og pumpet morsmelk uaktuelt.[&:] 
 
Lillesøster var 5815 gram og 63 cm. Ikke store jenta egentlig, men hun hadde gått opp 815 gram på en måned nå, så da har hun jo økt mer enn hun gjorde her en periode. Helsesøstrene sier alltid at det er fin vektøkning, så da er det nok greit, bare jeg som er vant til storeøster som la på seg så mye mer (og det gjorde jo lillesøster også første mnd., når hun fikk henge fritt i puppen[:-]).
 
Jeg kjøpte et par lakksko til storesøster i dag. Ikke akkurat det jeg hadde tenkt på til barndåpen, lyse sko hadde passet bedre til kjolen hun skal ha, men litt kjedelig å kjøpe sko nå som kanskje bare blir brukt den ene gangen, de er jo uansett for små neste sommer. Også kom vi over noen fine lakksko som egentlig var dyre, men som det var halv pris på. Det var bare et par igjen, i str. 25. Umulig å kjenne tåa hennes i lakksko da, men de var nok heller i lengste laget, så da håper jeg de passer til jul også. Str. 24 er vel den str. som er mest aktuell å kjøpe til henne nå, men skoene varierer jo endel i str. Vi dropper å kjøpe nye joggesko nå, hun har et par knapt brukte Ecco-sko som vi bare har brukt til "pent", dvs. nesten aldri, så vi fant ut at nå kan hun bruke dem i barnehagen i høst, synd å la sånne gode sko bare bli fravokst også.
 
Jeg sjekket forresten sålen i gummistøvlene hun har i barnehagen i dag også (str. 23), og de passet akkurat, dvs. straks for små, antagelig ikke store nok nå heller med tykkere sokker. Vi har et par her hjemme i str. 24, så vi kommer til å ta med dem i barnehagen i stedenfor, tror ikke vi kjøper enda et par til å ha hjemme, tar heller med hjem fra barnehagen i helger osv.
 
Joda, vi har lekegrind![;)] Begynte med den for ca. 1 uke siden. Han har blitt flink til å ligge der, selv om han blir fort utålmodig. Han pleier å være der om dagen, men det er som du sier... storesøster er fæl til å kaste oppi ting![8D] Har også hendt at hun krabber oppi der selv.
 
Takk for mange nyttige tips ang barnehagen. Har kjøpt en regnedress til henne på Reflex. Problemet er at vi ikke har den butikken i nærheten. Jeg kjøpte den da vi var i Tønsberg. Får satse på å ta en tur innom om ikke alt for lenge igjen. Skulle gjerne hatt den butikken i nærheten, for der var det mye fint.
 
Jenta di er iallefall større enn det gutten min var på den tiden. Da han var 4 mndr veide han 6040g og var 62 cm. I dag var vi å veide han igjen og nå veide han 7380g og var 66,5 cm. Han ligger fremdeles litt under gjennomsnittet, men er iallefall innenfor.  Godt å være ferdig med vaksinene for en stund. Neste nå er ved 11 mndrs alder, så det blir iallefall ikke i år![;)] Skal tilbake om 2 uker på 6 mndrs kontroll hos lege.
 
Går og venter og venter på innkallelse fra Riksen nå. Huff, har bare lyst til å få det overstått![:o]
 
Jeg var visst litt for snar med å si at keisersnittsåret mitt var bra her for en stund siden. For nå i det siste har det blødd litt. (der jeg hadde infeksjonen).
 
Hi-hi, storesøster, som var prematur, veide over 7 kilo da hun var 3 måneder... Fra fødselen og til 3-månederskontrollen hadde hun lagt på seg 2 kilo mer enn lillesøster har gjort på samme tid. Nå gikk jo lillesøster også opp mye de 4 første ukene, når hun fikk henge i puppen slik storesøster gjorde, så selv om det aldri virket som om jeg hadde melk på kveldstid så var det nok mye fett i de skvettene.[;)]
 
I kveld har jeg endelig fått ryddet lekegrinda, så i morgen skal vi prøve babyen oppi der![:D] Storesøster her klarer ikke å klatre over kanten på grinda - foreløpig i hvertfall.[8D] Men jeg har ikke fått undersøkt om slikt nett enda.
 
Eldstejenta vår har regndress fra Reflex. Er fornøyd med den i hvertfall. Akkurat her hvor vi bor er det ingen baby-/barneutstyrsforretninger. Det er en forretning her som er med i Reflex-kjeden, men de har bare klær. Så vi får kjøpt Reima og Reflex klær der (jeg har forresten kjøpt begge Reima-dressene et annet sted, men det er litt tilfeldig).
 
Håper dere snart får innkallelse til Riksen nå. Skjønner godt at du vil bli ferdig med det, ja.[:)]
 
Så rart at det har begynt å blø fra keisersnittsåret ditt så lenge etterpå? Kanskje du skal høre med legen din om dette er normalt? Nå blør jo faktisk jeg også fortsatt av og til fra arret der jeg ble klippet, men det er jo ikke så lenge siden. Skal til legen til uka, og kommer til å nevne det da, for jeg synes egentlig det har vart litt lenge nå (jeg nevnte det på 6-ukerskontrollen også, men det virket ikke som om det var noe unormalt).
 
Hvordan har det gått med å ha hun lille i lekegrinda?[:)]

Ja, det var rart at det begynte å blø. Det var heldigvis ikke så masse da. Men jeg lurer på om det kan være fordi det hadde festet seg litt hår inni såret. Har ikke tatt kontakt med legen enda, siden det ikke blør mer. Det ser fint ut igjen der nå.[;)]

I dag er det skikkelig innevær her. Vi har tenkt oss en tur til badeland om ikke alt for lenge. Sambo har sønnen sin på besøk. Han har vært her i 2 uker nå. Greit å finne på noe koselig sammen.

Prøvde å gi moste grønnsaker til gutten min i dag, men det var ikke særlig populært. Han grøsste og brakk seg. Det samme gjør han av banan. Så da får jeg sverge til middagsglassene litt til. Han er glad i de 4 mndrs glassene. Har ikke giddet å gå over til 6 mndr enda.
 
Meldte oss forresten på babysvømming i dag, så da håper jeg det blir plass. Koster 1200,- for 8 uker. Litt stiv pris synes jeg, men men..
 
Det går bra å ha lillesøster i grinda. Har ikke noe å ha over foreløpig, men storesøster lar henne litt mer i fred der enn på gulvet eller i vuggen ihvertfall, bl.a. slipper jeg å være redd for at hun skal sykle på henne! (storesøster er veldig glad i 3-hjulssykkelen sin, sykler rundt og rundt og rundt og rundt - og får skikkelig fart på den[:o]). Vuggen tror jeg uansett vi snart må slutte å bruke, hun ligger så urolig, setter fast armer og bein, og hvis den ikke står i låst posisjon blir hun liggende i "kroken" slik at vuggen får slagside.[&:] 
 
Skikkelig regnvær her også i dag. Vi snakker stadig om å reise i badeland, men kommer oss aldri avgårde. Storesøster stakkars har ikke badet i annet enn balja og plaskebassenget sitt siden sommerferien i fjor. Jeg har ikke bestemt meg enda for om vi skal gå på babysvømming denne gangen, heller litt mot nei tror jeg. Minnes det kostet ca. 1100 kroner sist, har sikkert gått opp litt her også tenker jeg. Det er litt dyrt ja, men nå er det nokså dyrt å gå inn på badet her, så sånn sett koster ikke selve kurset så mye. Er jo litt hyggelig å møte andre med barn på samme alder da.
 
Ang. mat til de små så brukte vi stort sett bare Nestlé de første månedene storesøster fikk fast føde vi. Middagsglass, grøt, fruktmos. Når hun ble litt eldre blandet jeg fruktmosen med litt youghurt naturell, hadde litt sånne prinsipper om å utsette sukkerinntaket lengst mulig. Men etter at hun begynte i barnehage økte sukkerforbruket radikalt, hun er hektet nå kan du trygt si![8D] Tipper lillesøster kommer til å få vanlig youghurt, man firer vel litt på kravene etterhvert.[;)] Hun kommer sikkert til å få smake "vanlig" mat litt tidligere også. Og forhåpentligvis lærer hun litt fortere å spise selv.[:)] (storesøster var litt treg, og dessuten var vel vi litt redde for å la henne kline seg til[:-]).
 
Så flink jenta di er som klarer å sykle på trehjulssykkel da! Her har storesøster enda ikke klart å knekke den koden. Hun har vært nære et par ganger, men nå i sommer har vi ikke fått øvd for vi har nesten vært på hytta hele tiden, og der er det helt umulig å sykle. Og når vi har vært hjemme har det vært en del dårlig vær. Inne er det ikke plass til å sykle, så det er litt synd. Får ut å prøve litt i dag![;)] Problemet er at når vi har prøvd å lære henne å sykle så har vi dyttet bena henne rundt, så hun tror hun må gjøre det samme og dytter på bena sine. he he
 
Må skryte litt av storesøster, hun har blitt så flink til å gi beskjed når hun må på do![:D] Går masse uten bleie! Er så stolt av henne. Har hørt at det er vanlig at prematurbarn blir en del eldre før de slutter med bleie for de kjenner ikke at de må på do.
 
 
 
 
 
Back
Topp