oppfølging ved ny graviditet

Det er jo dumt at man skal være avhengig av ekstra hjelpemidler for å holde magen i orden ja. Hvordan spiser hun da? Får hun i seg nok fiber? Drikker nok?
 
Kontrollene gikk forsåvidt bra. Lillesøster hadde riktignok gått ned enda 50 gram.[:(] Var 16 dager siden forrige gang jeg veide henne. Jeg synes hun gulper litt mindre nå (i hvertfall i perioder), så jeg hadde liksom trodd hun skulle ha gått opp litt jeg da. Vi har time til undersøkelse på sykehuset på tirsdag, så får høre hva de sier der. HS anbefalte å begynne med grøt, mulig jeg gjør det snart, for hun virker veldig interessert i det vi spiser/drikker, men jeg venter uansett til etter vi har vært på sykehuset. Ellers var det jo vaksiner, litt gråting men gikk fort over heldigvis. Hun fikk feber natten etter da, og var grinete dagen etter, har vært litt ute av lage siden faktisk, er usikker på om det skyldes vaksinene, tenner eller om hun (som alle oss andre her hjemme) er forkjølt.
 
Storesøster ville ingenting på helsestasjonen.[&:] Ikke veie. Ikke måle. Og svarte helsesøster med setninger på maks tre ord. Hos legen ble hun stum som en østers, og ville ikke sette seg hverken på fanget mitt eller i en egen stol når legen skulle lytte og titte i ørene og på øynene. Det gikk greit til slutt da. Det er jo ingen bekymringer knyttet til hennes utvikling eller helse, så sånn sett var det jo ikke så farlig, men jeg hadde jo håpet å få litt mer ut av denne kontrollen.[;)]
 
Jeg trodde heller ikke det var så uvanlig at babyer skjeler, men jeg vet ikke når de "bør" slutte med det. Storesøster skjelte litt som baby, jeg nevnte det på hs - og slik jeg husker det sa både helsesøster og legen at hun ikke skjelte, men legen vi var hos nå sa hun skulle sjekke det siden det stod en anmerkning om det.[8|] Hun skjelet ikke nå i hvertfall, så alt er ok.[:)]
 
Vi har i grunnen forskjellig helsesøstre hver gang nå vi. Hjembesøk tok ledende hs, p.g.a. masse sykmeldinger. 4-ukerskontroll (gruppe) var det ei fast hs som hadde etter hva jeg forstod. Hun som egentlig er lillesøsters hs var sykmeldt i starten, for så å gå ut i fødselspermisjon, men vi traff vikaren hennes på 6-ukerskontrollen. På 3-månederskontrollen (gruppe) hadde hun (vikaren) sommerferie, så hadde annen hs. På 5-månederskontrollen (gruppe) nå på onsdag var det høstferie, så vi hadde annen hs. Dette var den hs som storesøster egentlig hadde, men storesøster var hos ei annen hs på onsdag...
 
Men alle har vært hyggelige da, så det har gått greit.[:)]
 
Jenta mi har igrunnen aldri vært så flink til å drikke, men det har heldigvis hjulpet seg de siste dagene. Fikk beskjed å holde henne unna loff, så det skal jeg prøve på.
 
Så merkelig at jenta di ikke legger på seg. Hvor mye veier hun nå da? Du har kanskje vært på sykehuset med henne nå? I såfall, hvordan gikk det?
 
Føler meg utrolig sliten for tiden. Vi sliter med forkjølelse her, både jeg og gutten min. Vil jo ALDRI gi seg.. Så i morgen skal vi heldgivis til legen. Kontordama sa det var merkelig at vi var så lenge forkjøla, for det var ikke vanlig. Heldigvis er storesøster frisk. Men lillebror vil ikke sove nå..[&o] I går sov han kun EN time på dagen... Trodde han kom til å gå greit å legge han på kvelden, men neida..Og når han ikke sover, blir han overtrøtt! Han er så tett i nesa stakkar.. har prøvd med vanlig saltvann, men de funker ikke. Bruker Rhinox, men de er jo så sterke at man helst ikke skal bruke de lenger enn 10 dager. Er ganske fortvilet nå ja.. Har vært sånn siden rett etter sommeren.
 
Loff er nok ikke det beste nei, hvis man sliter med magen. Jenta mi er så veldig glad i grøt, Müsligrøt med pære og banan fra Nestlé, og jeg tror den er noe av årsaken til at hun som regel har veldig myk avføring. Den grøten har nemlig vært utsolgt fra leverandør en periode, og jeg tenkte egentlig ikke på at det var grunnen til at hun var litt hardere en stund, men nå er grøten tilbake, og nå bæsjer hun helt mykt igjen. Så den kan trygt anbefales, men det er jo ikke alle barn som er glad i grøt, de fleste slutter vel lenge før de er 2,5 år.[;)]
 
Jeg har ikke veiekortet foran meg her, men hun veide femtusenåttehundreognoe på 5-månederskontrollen forrige uke. Det kom vel ikke så mye konkret ut av det sykehusbesøket foreløpig, legen tittet på henne og vi snakket sammen også ble det bestilt ultralyd og røntgen av magen. Har fått brev i dag om det, fikk time tirsdag om to uker. Det ble også tatt noen blodprøver (uæææææ så fælt[:o][:(]). Jeg har skrevet et laaaaaaangt innlegg om sykehusbesøket her: http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=10359104 men skjønner om du ikke orker å lese det altså.[;)]
 
Det var lenge å være forkjølet ja![&o] Særlig til ikke å være gravid (jeg hadde jo noen eviglange forkjølelser i svangerskapet). Og rart at lillegutt også er forkjølt sååå lenge, babyer bruker jo oftest å bli fort friske. Godt å få undersøkt det hos lege da, og forhåpentligvis få noe så dere blir friske.[:)] Skjønner godt at det må være utrolig slitsomt for deg, både å være syk selv, ha sykt barn (som ikke sover), og å være alene med barna. Hvordan går det å være alene forresten? Forstod det vel som om du var mye alene uansett før også, men det er jo en forandring likevel. Og har du fått noen penger fra NAV?
 
Jenta mi er ikke noe glad i grøt, så det er helt håpløst! Hadde håpet hun ville ha nå som lillebror spiser, men den gang ei!
 
Måtte lese igjennom det du hadde skrevet. Huff, hørtes ikke noe kjekt ut å ta de blodprøvene. Så nydelige navn jentene dine har![;)] Kan jeg spørre om hva slags krem du fikk til jenta di? Jenta mi har også Atopisk eksem skjønner du. Bruker A-derma, og er forsåvidt fornøyd med den. Men hadde vært spennende å brukt noe annet, for å se om det har enda bedre virkning.
 
Nå går gutten min og jeg på samme penecellin kur. Håper den hjelper. Hvis ikke gutten min blir bedre innen utgangen av uka må jeg tilbake med han og da skal han prøve en pustemaskin (sånn astmatikere bruker) tror jeg morgen og kveld, for å se om det hjelper.
 
Det går forsåvidt greit å være alene med barna. Men det er mye takket være mamma. Hun er her nesten hver kveld for å hjelpe meg å legge de. Skulle så gjerne ønsket at min eks sambo brydde seg mere. Han er innom å treffer de i 10 min når det passer for han, og da er ha SÅ fornøyd med seg selv.
Har enda ikke fått noen penger fra NAV. De mangler bekreftelse fra folkeregisteret at pappan har flyttet ut, og han meldte flytting for nesten 2 mndr siden!![8|] jeg ringte folkeregisteret og da sa de at saksbehandleren enda ikke hadde behandlet saken!!! Så lovet de at de skulle ringe tilbake, men har ikke hørt noe enda[&:]
 
Hvordan går det med utviklingen til jenta di? Har hun begynt å rulle? Her krabbes det og han reiser seg opp og skal stå hele tiden. Og så har han begynt å bite mamman sin i puppen! [&:] au
 
Storesøster her er som sagt veldig glad i grøt, og nå som lillesøster har begynt med grøt til kvelds så skal hun i hvertfall ha, uansett om det er bare en halvtime siden middag.[:-]

Lillesøster har fått time til 24-timers PH-registrering også nå, førstkommende mandag. Det passer jo fint, siden den skal tas av igjen etter et døgn, og vi skal jo uansett på ultralyd og røntgen på tirsdagen, så da får vi ordnet begge deler på en dag. Vi har jo en times kjøring til sykehuset, dessuten må jeg beregne god tid til parkering, for det er ikke alltid det er noe ledig i nærheten. Det fulgte med et informasjonsskriv i forbindelse med PH-registreringen, hvor det stod at barnet ikke skal drikke eller spise de siste 4 timene før undersøkelsen. Vi har time kl 0930, og jeg gruer meg litt til å reise med en sikkert nokså sulten baby.[:o]

Den kremen jeg fikk resept på heter Elocon. Den tilhører gruppe III, sterke kortikosteroider. I bruksanvisningen står det at man skal smøre en gang daglig, men legen hadde skrevet 2 ganger daglig, så det har jeg gjort. Har nå gått over til å bare smøre med fuktighetskrem (fikk beskjed om å gjøre det når hun ble bedre). Bruker da Kosmica Medical myk hud lotion (bruker den til både meg og barna, jeg tåler ikke så mange kremer selv, men denne synes jeg er super), eller hvis det er veldig tørt bruker jeg Locobase Repair. Tror den er noe av det samme som A-derma og A-creme.

Storesøster har også atopisk eksem, men ikke på langtnær så mye eller så rødt som lillesøster hadde. Når jeg har spurt på HS og legen og sånn ang. hennes eksem har det liksom bare vært at klør det ikke er det ikke farlig og klør det kan du smøre på hydrokortison. Det er vel litt av grunnen til at jeg ikke hadde spurt noen om lillesøsters eksem før nå på 5-månederskontrollen (husker ikke akkurat når det kom, men det hadde da vært der en stund). HS sa jeg skulle spørre barnelegen, siden jeg likevel skulle på sykehuset med henne. Og han sa bare "AU!" når han fikk se det, og skrev altså ut den sterke kremen. Fikk i grunnen litt dårlig samvittighet da, for at jeg ikke hadde tatt affere før, kanskje hun har hatt mye vondt av eksemet?[8|]

Håper virkelig penicilinkuren hjelper dere! God bedring begge to![:)]

Så rart at din eks samboer ikke er mer interessert i barna sine! Var han sånn når dere bodde sammen også? Godt at du får god hjelp av mamma'n din da![:)] Jeg måtte legge begge jentene alene i dag selv, det går stadig bedre synes jeg, men jeg får jo ikke gjort noenting når jeg er alene med begge to. Går det forresten fortsatt bra med jenta di i barnehagen?[8|]

Håper du snart får orden på økonomien, helt utrolig at det skal strande på sånne små detaljer, de må da få orndet opp i dette![>:]

Jenta mi ruller ikke enda (storesøster rullet forsåvidt aldri tror jeg, hun lærte jo etterhvert å snu seg fra rygg til mage og motsatt, men rullet ikke som fremkomstmiddel, liksom). Jeg har trodd siden i sommer at det å snu seg fra rygg til mage var like rundt hjørnet, men det var det visst ikke.[8|] Hun legger seg over på siden, men ikke lenger. Hun rullet fra mage til rygg et par ganger for en god stund siden også, men det tror jeg mer var "uhell".[;)] Når hun ligger på magen så ser det av og til ut som om hun prøver på å komme opp i krabbeposisjon. Men det er muligens en stund igjen til hun faktisk klarer det. Ellers er hun ei aktiv lita jente, holder alltid på med noe hvis hun har noe innen rekkevidde.

Så gutten din krabber og reiser seg opp allerede! Mye å passe på for deg om dagen da![8D] Det er jo greit når de ligger rolig, men på den annen side så kan de bli litt utålmodige også, når de ikke kommer seg noe sted, mange blir litt mer fornøyd når de kommer seg opp og frem.[:D] Sånn var i hvertfall storesøster her, men nå tålte hun generelt dårligere å ligge alene også enn hva lillesøster gjør.
 
Lillesøster har to skarpe tenner hun også ja.[:o] Særlig hvis jeg prøver å koble henne på igjen når det egentlig er tomt (jeg prøver å forsikre meg om at hun tar med den fete melka til slutt, siden hun ikke legger på seg), da biter hun skikkelig.[:'(]
 
Nå var det jammen lenge siden... Jeg har fått viurs på datan, og den har klikket helt. Kommer meg ikke inn på nettet.[&o] Blir vel nesten like dyrt å kjøpe seg ny pc som det blir å reparere den...
 
Hvordan går det med ph registreringen til jenta di? Er så spent på hvordan det gikk siden hun ikke fikk lov til å spise på forhånd...
 
Det ser ut som at kuren virker på meg, har enda igjen 5 dager. Gutten min ble bedre (er ferdig med kuren nå) men ikke bra, og nå er han dårlig igjen![:o] Må nok bare bite i det sure eplet og kontakte legen igjen...
 
Det går veldig bra med jenta mi i barnehagen. Heldigvis spiser hun masse der. Neste uke feirer bhg 30 år så da skal besteforeldre og oldeforeldre komme på besøk.
 
Jeg ringte NAV på fredag, og da var visst alt i orden. Så i dag fikk jeg penger. jippi.. slipper å spørre mamma om penger.. hehe Nesten alt går til husleie og bhg regning da.. men vi har iallefall mer å leve for enn det vi har hatt til nå. Har hørt at det går ann å søke om bostøtte også. Jeg søkte på bhgtilsyn men det ble avslått, siden jeg går hjemme med lille gutt.
 
Gleder meg til i morgen, da skal jeg være med daglig leder i bgh på et prematurkurs de holder her i byen. Blir spennende å høre hva de har å si.
 
Håper alt står bra til med dere.
 
Det gikk fint med PH-registreringen. Gikk greit å ikke spise først også, jeg hadde på vekkeklokka 0515, så hun fikk spist fire timer før. Men hun var så urolig på kvelden og når jeg la meg, så jeg ga henne litt pupp rundt midnatt, for tenkte det passet bedre enn om hun skulle våkne i 2-tiden og spise (litt for tett på kl 5). Og etter det ble det bare tull, jeg gikk og bar henne osv., hun sovnet i halvtretiden, men da fikk ikke jeg sove. Tror jeg sov et par timer den natta, så ble trøtt utover dagen i går ja.[&o]
 
I dag skulle vi levere tilbake den PH-registreringsmaskinen, også skulle vi på røntgen og UL før jeg skulle oppsøke barnelegen. Men så ringer de fra radiologisk i halvtitiden i dag og sier at UL-apparatet er ødelagt, så vi måtte få ny time.[:@] Jeg måtte jo uansett levere det apparatet i dag, så da beholdt vi røntgentimen, fikk ny UL neste tirsdag.
 
Oppsøkte barnelegen etterpå, men resultatene (PH + røntgen) var ikke klare enda. Han må derfor ringe meg i morgen, også må vi altså enda en tur til tirsdagen.[&:]
 
Gir henne grøt om kvelden, men tror det er grunnen til at vi har så dårlige netter nå, hun piper og ynker seg, og av og til gråter hun.[:(] Det gikk bedre i starten, når jeg blandet med mm, men fikk jo ikke til å pumpe ut nok, er skikkelig uvenner med den pumpa.[:'(]
 
Har mest lyst til å kutte ut hele grøten, men legen mener vi må fortsette litt til, for å utelukke at det er matmangel som gjør at hun ikke går opp i vekt.
 
Stakkars gutten din da, som ikke blir bra![:(] Det er jo uansett godt at du er bedre da, for jeg kan tenke meg det var slitsomt å være syk og samtidig være alene om å ta deg av to barn.[&o]
 
Så godt at du endelig har fått penger![:D] Søknad om bostøtte er det vel kommunen som tar seg av tror jeg, så hør med dem.[;)]
 
Hvordan var kurset i dag?
 
Hvordan var resultatene? Regner med at dere kanskje er inne på UL nå..
 
Huff, så trist med alt dette.. Håper ting har bedret seg siden du skrev. Men, jeg trodde det var best å begynne med grøt om dagen? Nå vet ikke jeg om du allerede har prøvd det da, men det er iallefall det jeg alltid hår fått beskjed om på helsestasjonen. Altså, prøve med grøt om morgenen for å se hvordan babyen reagerer på det.
 
Har vært utrolig slitsomt her også de siste dagene. Var hos legen forrite tirsdag med gutten min. (fikk ikke fastlegen) spurte om han ikke kunne ta noen prøver av han, men neida.. han ville absolutt prøve å gi han effedrin først....[&:] Så da var det på med medisiner igjen... legen gadd ikke å lytte på han engang. Det gikk vel omtrent 2 dager tror jeg, og gutten min ble ikke noe bedre. Tvert i mot.. Han mistet matlysten, bare brakk seg når han skulle spise og var skikkelig dårlig. Kasta også opp en del. Ringte legevakta og kunne komme dit med en gang. Legen kjente at han hadde forstørret falske mandler... Hadde han vært 2 år hadde han blitt operert, men nå er han for liten.. Stakkar, ikke rart han ikke orket å spise... Fikk en 3 dagers kur, som har virket kjempe bra. Så nå sover han hele natten igjen.[;)] Venter nå på at barneavdelingen på sykehuset skal ta kontakt sånn at de får undersøke han bedre. Han er fremdeles veldig snørrete.
 
Prematurkurset var veldig intressant. Fikk se noen småfilmer, så da tok jeg til tårene. De hadde intervjuet andre foreldre, og det var som jeg skulle sagt akkurat det samme selv. Tror det var veldig godt for daglig leder i bhg til jenta mi å være på dette kurset også. Vi fikk snakket en del sammen, så da vet hun hvordan jeg har det også. De er veldig flinke på tilbakemeldinger, og passer godt på.[;)] Litt skummelt er det også, og delta på sånne type kurs, for du hører jo om alt som kan skje. Men det er iallefall ingen ting som tilsier at noe skal skje foreløpig. Og selv om det er veldig mange som får et eller annet mèn av sin fortidlige start i livet, kan ikke alle skjæres under en kam.
 
Var forresten hos øyelegen med begge barna her om dagen, og begge ble friskmeldte![:D] Kontordama trodde jenta mi var 4 år, for hun var så kvikk! hehe Lille jenta mi på 91 cm[:D]
 
 
 
Barnelegen ringte først på fredag (han hadde vært borte et par dager sa han). PH-registreringen var normal, men røntgenbildet viste at hun hadde veldig mye avføring i tarmene sine. Og det til tross for at hun bæsjet MASSE to dager før rtg. (jeg ga henne sviskemos) og hadde avføring også dagen før og samme dag som bildet ble tatt (måtte bytte bæsjebleie på venterommet[8D]). Legen mente det kanskje kunne være grunnen til at hun av og til er mistilpass, og at hun ikke spiser så mye. Hvorvidt det evt. har noen sammenheng med intoleranse for kumelk å gjøre kunne han ikke si.
 
Hun har hatt sjelden avføring lenge (mesteparten av tiden tror jeg, men da hun var på det værste med kolikken så kom det stadig ut litt sammen med luftavgangen), men så lenge de bare får morsmelk så tror man jo at alt er greit, da er det liksom "lov" å gå opptil 10 dager. Hun kunne gå over ei uke i hvertfall. Det ble litt oftere etter at vi begynte med litt fast føde, men antagelig ikke ofte nok. Så nå kjører jeg på med sviskemos, og da har hun i hvertfall avføring stort sett hver dag, selv om ikke alltid veldig mye.
 
Det var barnelegen som sa jeg skulle gi henne grøt om kvelden, sikkert fordi jeg nevnte at hun da helt i det siste hadde virket litt sulten etter at puppen var tømt, og at hun hadde begynt å våkne om natta igjen etter å ha sovet hele natta en stund. Men nå har jeg begynt å gi henne grøt på formiddagen. Og siden pri. 1 nå er å få fart på tarmene så gir jeg bare et grøtmåltid, har begynt med middag (grønnsakspure) istedenfor. Jeg tenker som så at bare vi får i gang tarmene så vil vel matlyst og vektoppgang komme av seg selv. Middagen gir jeg i 15-16 tiden, og ikke noe fast føde etter det.
 
Det har gått bedre om nettene en periode nå. Natt til i går var det riktignok endel "tull" (ikke så mye sutring, mer at hun var våken og "pratet" i timesvis[&:]), men i natt gikk det greit igjen. Håper det fortsetter sånn. Hun spiser stort sett en gang om natta nå, men det synes jeg er greit, så lenge vi kan sove før og etter måltidet.[;)]
 
Vi var på UL i dag. UL-legen fant ikke noe spesielt, og det er jo bra![:)] Avtalen med barnelegen er at han skal ringe meg i morgen etter at han har fått resultatet av UL'en.
 
Det ser altså nå ut som om det ikke feiler henne noe alvorlig i hvertfall, så jeg er veldig lettet, selv om jeg selvsagt synes det er leit at hun sliter med magen. Og nå glemte jeg nesten en gladnyhet, jeg veide henne på fredag, og da hadde hun gått opp 150 gram siste uken![:D] Før det hadde hun gått opp 110 gram på 16 dager, ikke så mye, men det virker i hvertfall som om trenden har snudd (hun gikk jo ned en periode før det).
 
Godt at gutten din endelig har fått en kur som hjalp da, selv om problemene kanskje ikke er løst for godt? Hvordan var det igjen med den timen på Riksen ang. det problemet som jeg ikke husker navnet på?
 
Så bra at du syntes prematur-kurset var interessant. Og som du sier, man kan ikke skjære alle over en kam. Det virker jo som om jenta di er spesielt frisk og i god utvikling med tanke på hvor tidlig hun ble født. Det går nok bra med henne skal du se![:)]
 
Godt at det hjelper med sviskemos. Her skiftes det bæsjebleie iallefall 2 ganger om dagen, selv om han får morsmelk. I begynnelsen kunne det være opp i 11 bæsjebleier. Er ikke vandt til det fra storesøster, med henne kunne det gå over 1 uke.
 
Selv om jeg synes det er litt synd, skal jeg begynne å gi gutten min en flaske med nan om kvelden. Han virker ikke særlig intressert i puppen om kvelden. Om dagen (og om nettene, de gangene han våkner) går det greit. Siden jeg ikke ammer så ofte nå (2-3g i døgnet) så har jeg nok ikke nok melk til han, iallefall ikke om kvelden.
 
Godt å høre at UL gikk bra. Fikk du forresten vite noe mer når legen ringte?
Kjempe bra at hun legger på seg igjen![;)] 150g i uken er vel bra!?
 
Tror nok ikke problemene til gutten min blir borte med det første. Tror legen snakket om at han kunne vokse det av seg. Hadde han vært 2 år hadde de brukt en slags ostehøvel og skjært de falske mandlene vekk. Men nå er han for liten. Venter på tilbakemelding fra barneavdelingen. Hadde trodd jeg skulle hørt fra de for en stund siden, men ting tar tid. Det er noe en får erfare gang på gang.[8D]
 
Vi skal til Riksen i midten av november. Har time kl 11, så det blir spennende å se hvordan det går. Tar jo rundt 2 timer å kjøre dit herfra. Hypospadi, heter det. Skal bli godt å endelig få vite hvilken grad det er, og hva som ventes av operasjoner...
 
Huff, må bare fortelle... Var på babysvømming i går, noe jeg gledet meg kjempe mye til... Men det ble en skikkelig trist dag.[&o] På gruppa til gutten min gikk det et tvillingpar. Fikk greie på at det ene barnet døde her om dagen.[:(] Han hadde hatt feber, og foreldrene fant han død i senga dagen etter. Det ble en veldig merkelig babysvømming, skikkelig trist og tomt..[:o] Kan virkelig ikke forestille meg hvordan foreldrene har det nå. Helt grusomt er det.[:(]
 
Uff, nei![:o] Fikk skikkelig frysninger her jeg nå, så utrolig trist.[:(] 
 
Legen har ikke ringt igjen da, jeg forstod det egentlig som om han skulle ringe på onsdag. Men siden UL-legen sa han ikke fant noe, og vesla later til å ha fått i gang systemet nå, så stresser jeg ikke med å ringe osv. Skal på 6-månederskontroll på onsdag, så jeg kan jo snakke litt med helsesøster/lege da også evt. Veide henne i dag, og hun hadde gått opp 155 gram denne uka også.[:)] Hun er ikke alltid veldig interessert i mat da, det varierer litt, også er hun blitt veldig urolig om natta etter at vi begynte med fast føde.[&o] Hun gråter stort sett ikke, men er mye våken, ligger og prater og "maser", kan ligge i timesvis.[&:] Det ender jo da med at hun får pupp, men ikke alltid hun blir rolig likevel.
 
Har du fått PC'en din i orden igjen, eller?
 
Så bra at jenta di har fått igang systemet![:D] Og for en flott vektoppgang!!! Tenkte jeg skulle ta med gutten min til helsestasjonen til onsdag. Da er han 9 mndr, og jeg er veldig spent på vekta hans nå. Han har jo vært en del syk, og ikke hatt så god matylyst til tider..
 
Venter fremdeles på å høre fra barneavdelingen, for gutten min er surklete enda. Det kommer han vel til å være så lenge han har disse falske mandlene regner jeg med. Men det hadde vært greit om han hadde blitt undersøkt litt bedre.. Heldigvis sovner han tidlig og sover hele natten igjen.
 
Jeg har ikke fått orden på pc, men låner en annen. Er ikke så brukervennlig, men den duger iallefall.[:D]
 
Har vært litt flink i helgen og sydd voksipose til gutten min. Eller rettere sagt.. mamma har sydd. Men jeg har hjulpet til så godt jeg har kunnet da.[8D]
 
Jeg glemte å skrive det sist, men jeg synes ikke du skal se på det som noe nederlag at gutten din får en flaske Nan om kvelden. Nå er han jo uansett snart 9 måneder, og da er det jo normalt at de spiser endel annet enn bare brystmelk. Det er jo morsmelkerstatning i babygrøtene også. Kjenner til det med at det er mindre melk i brystene om kvelden. Storesøster hang jo i puppen kvelden lang og ble stor og tung (og sov godt når hun først sovnet), men lillesøster legger vi jo så tidlig (1830), så vi "rekker" liksom ikke å amme så mange ganger i løpet av et døgn vi heller. Det er ikke mye melk siste måltidet, men lenge sov hun jo godt likevel. Nå er det nok for lite for henne, så plutselig nå har kveldsgrøten blit det måltidet hun spiser mest. Det kan jo ha med det å gjøre at jeg har "gitt etter" og gitt henne grøt med søt fruktsmak på kvelden også da... (jeg vil egentlig ikke at de skal venne seg til at mat skal smake søtt/frukt).
 
Håper du snart hører fra barneavdelingen![:)] Nærmer seg jo at dere skal til riksen også nå, blir spennende å høre hva de sier.[;)]
 
Så flink du har vært som har (sett på at mamman din har) sydd pose![:D]
 
Var visst litt for rask til å skrive at alt var så bra sist... Samme natten var det tilbake til legevakta![:o] Gutten min fikk ny 3 dagers kur (som virker veldig bra) Men han må ikke gå for lenge på den. Fikk beskjed om å kontakte fastlegen igjen. Gjorde det dagen etter, og hun hadde visst sendt henvisning til barneavd. på sykehuset for 1 uke siden. Jeg ringte dit, og gutten min skal visst legges inn en natt for registrering. Men det kunne visst ta opp til 2 mndrs ventetid! Men hun jeg snakket med sa jeg kunne purre til legen min hvis gutten min ikke ble bedre. Skulle få innkallelsen i løpet av denne uka. Hvis han ikke får time de nærmeste dagene, ringer jeg legen igjen.
 
Ikke nok med dette, men i forgårs havnet pappa på sykehuset også.[&o] Han har vært dårlig lenge, så nå sendte legen han rett til sykehuset for sjekking. (pappa gikk som jeg har fortalt før igjennom en stor operasjon for 3 år siden da hovedpulsåra til hjertet sprakk). De tar det heldigvis veldig alvorlig på sykehuset og vil sjekke alt. Da han tok ultralyd i går så de visst noe på levra, så han skal igjennom ct i dag for nærmere sjekk.
 
Synes det begynner å bli mye nå..[:o] Lurer på når ting skal roe seg ned!
 
Jeg skal iallefall på babysvømming i dag, det er siste gangen. Så det blir utdeling av diplom og bilder.[;)] Har meldt oss på et nytt 6 ukers kurs, men jeg skal høre med sykehuset om det egentlig er lurt. Er så redd han blir værre av badinga.
 
Så flink jenta di er til å legge seg da! Må være deilig å ha så masse "voksentid" på kvelden. Når ungene er friske her er de som regel i seng før 20:30. Da er jeg fornøyd![:D] Storesøster legger seg fra 19-20 og sovner med en gang da.. det er deilig. Lillebror har hatt en tendens til å måtte enten vugges eller trilles i søvn. Men i går la jeg han i senga etter at han fikk flaska, og da sovnet han med en gang.[:)]
 
Uff, skjønner at det blir mye for deg nå ja.[&o] Håper inderlig det ordner seg både for lillegutten din og faren din.[:)]
 
Ja, jentene våre er veldig flinke til å legge seg om kvelden. Er A-mennesker. Eller forresten, nå for tiden sover de ofte til bortimot kl 7 om morgnen, så skal ikke klage på det heller. Dvs. lillesøster våkner av og til f.eks. i 6-tiden, men da bare gir jeg henne smokken på nytt og på nytt til hun enten sovner igjen, eller til klokken blir 7. Vil forsøke å lære henne at det ikke er morgen før. Storesøster stod opp kl 5 da hun var baby og jeg har ikke lyst til å ha det sånn igjen.[&o]
 
Jeg hadde forsåvidt ikke behøvd å legge dem så tidlig for min del, det blir egentlig endel stress på ettermiddagen av det, alt går i ett. Også er det jo nesten umulig for oss å dra bort e.l. på hverdager, for plutselig er det jo leggetid. Men begge er trøtte på den tiden. Storesøster var oppe lengre en periode, men etter at hun kuttet ut luren på dagtid måtte vi legge henne tidligere igjen. Lillesøster var så urolig og "gnurfete" på kveldene, og jeg fant etterhvert ut at leggingen ble enklere jo tidligere jeg la henne, hun er rett og slett veldig trøtt utover ettermiddagen, og det er ikke alltid vi får henne til å sove lur da heller (jeg vet at man egentlig ikke skal la barna sove sent på dagen, men hun trenger det virkelig, og det har aldri gått på bekostning av nattesøvnen her).
 
De to siste nettene har hun sovet godt også, bare vært våken en gang for mat, og sovnet ganske fort igjen. Hun har hatt en periode nå hvor hun har vært mye våken, særlig fra omtrent da vi bruker å legge oss, og i timesvis utover natta. Lå og pratet, kastet smokken ut av senga osv. Mat hjalp ikke, ble nesten mer urolig av det hvis det egentlig ikke var "tiden". Jeg tror det som hjalp var at jeg begynte å være litt "avvisende" når jeg puttet inn smokken igjen. Hun smiler jo over hele ansiktet når jeg kommer bort til senga hennes, og da er det vanskelig å ikke småprate litt blidt til henne, og da synes hun det er så gøy, så hun hiver smokken ut på ny...[:-] Men så begynte jeg å bare putte i smokken uten å si noe eller smile, og da ble det faktisk ganske fort slutt på "tullet".[;)]
 
Hun spiser stadig mer grøt på kveldstid nå også, så kanskje hun snart er klar for å sove hele natta uten mat igjen.[8|] *håper*
 
Var på 6-månederskontroll på helsestasjonen i dag, og hun har faktisk gått opp 270 gram siden fredag![:D] Ble litt overrasket må jeg si, for hun har vært forkjølt i helgen og nesten frem til nå og da har hun spist lite. Men nå ser det i hvertfall ut til at ting fungerer for henne, bæsjer masse og spiser masse også.[8D] Har flatet ut litt på lengdeveksten nå, så kurvene hennes ser litt snåle ut kan man si, men helsesøster mener at alt er normalt, mange barn vokser lit i rykk og napp.[:)]
 
Tenkte jeg skulle oppdatere litt... Regner med du fikk PM jeg sendte deg om at ting ikke har vært så greit her i det siste..
 
Gruer meg til i morgen... Da har dagen endelig kommet får en si! Skal altså til Riskhospitalet med gutten min, og jeg får endelig vite hvordan ting ligger ann.. Var å veide han for en stund siden og han går gått opp 550g på 1 mnd. Men som jenta di hadde han også flatet ut på lengden. Har så og si sluttet å amme nå. Ikke så rart kanskje, med tanke på alt som har skjedd.  Savner også en god natts søvn. Gutten min har en tendens til å våkne 1 time hver natt..
 
Hvordan står det til med dere. Så flott å høre at alt går så bra med minste jenta di.
 
Jeg fikk PM'en ja. Du fikk svaret mitt også? (PM)
 
Nå er jeg veldig spent på å høre hvordan det har gått med gutten på Rikshospitalet i dag, altså, hvilken beskjed du har fått!
 
550 gram på en måned er faktisk bittelitt mer enn eldstejenta mi gikk opp fra hun var 8 til hun var 9 måneder, og hun var jo DIGER, så det var jo ikke verst synes jeg.[:)]
 
Så trist med ammingen da. Vil det si at du omtrent ikke har melk igjen heller? Uansett så er han jo 9,5 måned nå, så ernæringsmessig har han jo fått det viktigste av morsmelken, det er jo maten som er hovedernæringen nå, så overfor ham skal du ikke ha dårlig samvittighet![:)]
 
Våkner han og bare ligger våken en times tid, er det det du mener? Lillesøster her hadde en periode hvor hun var mye våken om natta. En periode hadde hun jo vondt i magen om natta (eller hva det nå var), sutret osv, i forb. med innføring av fast føde. Så sluttet hun med sutringen, men fortsatte å være våken i timesvis hver natt. Det begynte gjerne rundt de tider vi bruker å legge oss. Og etter puppen hun fikk på morgensiden var det også vanskelig å sovne igjen. Så fant jeg ut at hun bare ville at jeg skulle komme bort og koseprate (når jeg puttet inn smokken igjen, ble jo til at jeg strøk på hodet og pratet koselig til henne), for hun smilte med hele ansiktet når jeg nærmet meg senga. Så bestemte jeg meg for å være "nøytral" når jeg kom bort til henne, og bare puttet inn smokken uten å si noe, og da tror jeg det bare tok en natt, så begynte hun å sove hele natta (bortsett fra en "spisepause" da[;)]). De kan være ganske utspekulerte, men det er ikke alltid så mye som skal til for å endre adferden, det gjelder bare å være litt lurere enn dem.[8|]
 
Her har vi det bare bra. Veide vesla i dag, hun har gått opp ca. 500 gram på to uker nå (har ikke veiekortet foran meg), så hun er tydeligvis i ferd med å ta igjen det tapte.[:D] Har fått innkalling til kontroll på sykehuset med henne førstk. mandag. Kommer vel ikke så mye ut av det, tenker jeg, siden alt går så fint nå.
 
Back
Topp