oppfølging ved ny graviditet

Cassandra

Elsker forumet
Til dere som har blitt gravide igjen... hva slags oppfølging får dere?
 
Glad70: er veldig spent på hvordan det går med deg.
 
Vi venter en gutt i midten av februar. Nå som jeg nermer meg uke 20 er det fare for å få svangerskapsforgiftning igjen. Legen vil ha meg inn til kontroll 1 gang i uka nå. Veldig betryggende.[;)]
 
Hei Cassandra!
 
Jeg har faktisk vært på 1. kontroll i dag, hos fastlegen. Har ikke fått noe spesifisert hva oppfølgingen vil gå ut på, men hun skulle sende henvisning til sykehuset, og jeg forstod det som om jeg kom til å få svar derfra om ikke så lenge. Hun sa at jeg nok skulle bli passet godt på, det er betryggende å vite.
 
Ellers var blodtrykket mitt litt høyt (overtrykket), det gikk aldri helt tilbake etter sf/HELLP syndrom sist, nå lå det såvidt over "grensen". Så hun ville følge opp dette om 4 uker. Er jo bare 8 uker på vei nå, så det er jo ikke så mye som skjer foreløpig.
 
Fint at du blir godt passet på, Cassandra! Hvor går du til kontroll? Og hva foregår på kontrollene?
 
Hvor tidlig fødte dere sist, Cassandra og Glad70?
 
Såg nå i ett annet innlegg at det var 13 og 5 uker. Selv fødte jeg ca 7 uker før termin, og lurer på hva slags oppfølging jeg vil få nå. Husker jordmoren sa noe om ekstra oppfølging på utreisesamtalen, og det håper jeg virkelig at jeg får. Selv om alt gikk fint med sønnen vår og han ikke ble født veldig tidlig, håper jeg ikke at det skjer igjen. Kjenner at jeg kommer til å engste meg mer denne gangen, og derfor har behov for å snakke med noen om det som skjedde sist og hva jeg kan vente denne gangen.
 
Føler dere det slik også?
 
ORIGINAL: Glad70

Hei Cassandra!

Jeg har faktisk vært på 1. kontroll i dag, hos fastlegen. Har ikke fått noe spesifisert hva oppfølgingen vil gå ut på, men hun skulle sende henvisning til sykehuset, og jeg forstod det som om jeg kom til å få svar derfra om ikke så lenge. Hun sa at jeg nok skulle bli passet godt på, det er betryggende å vite.

Ellers var blodtrykket mitt litt høyt (overtrykket), det gikk aldri helt tilbake etter sf/HELLP syndrom sist, nå lå det såvidt over "grensen". Så hun ville følge opp dette om 4 uker. Er jo bare 8 uker på vei nå, så det er jo ikke så mye som skjer foreløpig.

Fint at du blir godt passet på, Cassandra! Hvor går du til kontroll? Og hva foregår på kontrollene?

 
Heisann. Regner med at de setter opp en oppfølgingsplan for deg når du kommer litt lengere ut i svangerskapet. Det gjorde i allefall legen for meg. Håper blodtrykket har gått ned til neste gang. Jeg har faktisk kjøpt meg blodtrykksapparat, sånn at jeg kan sjekke det hjemme. Ble anbefalt det av legen. Blir det høyt skal jeg kontakte legen min med en gang.
 
Jeg går på kontroll hos legen min som også er gyn. Og hos jordmor. På kontrollene fremover nå blir urin og blodtrykk sjekket, og hos legen blir det ul for å sjekke om babyen får nok næring. Blir også tatt blodprøver. Har alleredet tatt det to ganger.
 
ORIGINAL: Krepsen78

Hvor tidlig fødte dere sist, Cassandra og Glad70?

Såg nå i ett annet innlegg at det var 13 og 5 uker. Selv fødte jeg ca 7 uker før termin, og lurer på hva slags oppfølging jeg vil få nå. Husker jordmoren sa noe om ekstra oppfølging på utreisesamtalen, og det håper jeg virkelig at jeg får. Selv om alt gikk fint med sønnen vår og han ikke ble født veldig tidlig, håper jeg ikke at det skjer igjen. Kjenner at jeg kommer til å engste meg mer denne gangen, og derfor har behov for å snakke med noen om det som skjedde sist og hva jeg kan vente denne gangen.

Føler dere det slik også?

 
Ja det skal jeg love deg! Merker at jeg ikke klarer å slippe "jubelen" helt enda... Prøver å la være å tenke på det og si til meg selv at dette skal gå bra. Men det er neimen ikke lett!!
 
Hvor langt er du på vei? Anbefaler deg å ta kontakt med legen din så fort som mulig, det fikk jeg beskjed om. Vet du årsaken til at du fødte fortidlig sist?
 
Ønsker deg masse lykke til i svangerskapet, og håper du får god oppfølging!
 
ORIGINAL: Krepsen78

Hvor tidlig fødte dere sist, Cassandra og Glad70?

Såg nå i ett annet innlegg at det var 13 og 5 uker. Selv fødte jeg ca 7 uker før termin, og lurer på hva slags oppfølging jeg vil få nå. Husker jordmoren sa noe om ekstra oppfølging på utreisesamtalen, og det håper jeg virkelig at jeg får. Selv om alt gikk fint med sønnen vår og han ikke ble født veldig tidlig, håper jeg ikke at det skjer igjen. Kjenner at jeg kommer til å engste meg mer denne gangen, og derfor har behov for å snakke med noen om det som skjedde sist og hva jeg kan vente denne gangen.

Føler dere det slik også?

 
Føler det mye på samme måten jeg også ja.
 
Hva slags oppfølging du vil få kommer nok an på hva som var årsaken til at du fødte for tidlig.
 
ORIGINAL: Cassandra

ORIGINAL: Glad70

Hei Cassandra!

Jeg har faktisk vært på 1. kontroll i dag, hos fastlegen. Har ikke fått noe spesifisert hva oppfølgingen vil gå ut på, men hun skulle sende henvisning til sykehuset, og jeg forstod det som om jeg kom til å få svar derfra om ikke så lenge. Hun sa at jeg nok skulle bli passet godt på, det er betryggende å vite.

Ellers var blodtrykket mitt litt høyt (overtrykket), det gikk aldri helt tilbake etter sf/HELLP syndrom sist, nå lå det såvidt over "grensen". Så hun ville følge opp dette om 4 uker. Er jo bare 8 uker på vei nå, så det er jo ikke så mye som skjer foreløpig.

Fint at du blir godt passet på, Cassandra! Hvor går du til kontroll? Og hva foregår på kontrollene?


Heisann. Regner med at de setter opp en oppfølgingsplan for deg når du kommer litt lengere ut i svangerskapet. Det gjorde i allefall legen for meg. Håper blodtrykket har gått ned til neste gang. Jeg har faktisk kjøpt meg blodtrykksapparat, sånn at jeg kan sjekke det hjemme. Ble anbefalt det av legen. Blir det høyt skal jeg kontakte legen min med en gang.

Jeg går på kontroll hos legen min som også er gyn. Og hos jordmor. På kontrollene fremover nå blir urin og blodtrykk sjekket, og hos legen blir det ul for å sjekke om babyen får nok næring. Blir også tatt blodprøver. Har alleredet tatt det to ganger.

 
Jeg regner vel egentlig med at det er noe av det samme opplegget jeg vil få. Mener å ha hørt (her på bv) at de ved ul-undersøkelse også sjekker trykket i årene mellom livmoren og morkaken? 
 
ORIGINAL: Glad70

ORIGINAL: Cassandra

ORIGINAL: Glad70

Hei Cassandra!

Jeg har faktisk vært på 1. kontroll i dag, hos fastlegen. Har ikke fått noe spesifisert hva oppfølgingen vil gå ut på, men hun skulle sende henvisning til sykehuset, og jeg forstod det som om jeg kom til å få svar derfra om ikke så lenge. Hun sa at jeg nok skulle bli passet godt på, det er betryggende å vite.

Ellers var blodtrykket mitt litt høyt (overtrykket), det gikk aldri helt tilbake etter sf/HELLP syndrom sist, nå lå det såvidt over "grensen". Så hun ville følge opp dette om 4 uker. Er jo bare 8 uker på vei nå, så det er jo ikke så mye som skjer foreløpig.

Fint at du blir godt passet på, Cassandra! Hvor går du til kontroll? Og hva foregår på kontrollene?


Heisann. Regner med at de setter opp en oppfølgingsplan for deg når du kommer litt lengere ut i svangerskapet. Det gjorde i allefall legen for meg. Håper blodtrykket har gått ned til neste gang. Jeg har faktisk kjøpt meg blodtrykksapparat, sånn at jeg kan sjekke det hjemme. Ble anbefalt det av legen. Blir det høyt skal jeg kontakte legen min med en gang.

Jeg går på kontroll hos legen min som også er gyn. Og hos jordmor. På kontrollene fremover nå blir urin og blodtrykk sjekket, og hos legen blir det ul for å sjekke om babyen får nok næring. Blir også tatt blodprøver. Har alleredet tatt det to ganger.


Jeg regner vel egentlig med at det er noe av det samme opplegget jeg vil få. Mener å ha hørt (her på bv) at de ved ul-undersøkelse også sjekker trykket i årene mellom livmoren og morkaken? 

 
hm lurer på om det ikke var det legen sjekket forrige gang jeg var på ul. Hun sa at alt så bra ut, men man skulle ikke stole 100% på dette.
 
 
Det blir spennende å følge deg fremover nå! Krysser fingrene for at alt går bra denne gangen![:D]
 
Er bare 5+3 i dag, så det er tidlig enda. Skal til legen mandag om en uke (ikke svangerskapskontroll). Tenkte å spørre han da om når jeg bør komme til første kontroll, så får vi ta det derfra.
 
Sist hadde jeg tidlig vannavgang (uke 33+2). Aner ikke hvorfor... Legen min har heller ikke noen formening om hva som skjedde. Noen ganger bare skjer slik sier han. Alt var i alle fall fint hele svangerskapet, og jeg jobbet 100% hele tiden. Vannet gikk en søndag, og da hadde jeg vært på jobb hver dag den uken. Legen min har tidligere sagt at jeg ikke har større sjans enn andre for å føde tidlig ved ett eventuelt nytt svangerskap, men jeg stoler ikke helt på han [:D].
 
Håper å få snakke med noen som har litt mer peiling enn fastlegen min etterhvert. Han er jo ikke spesialist på svangerskap og fødsel.
 
 
Du kan kanskje kontakte kommunejordmor der du bor og spørre henne hva hun synes?
 
Hvorvidt man får ekstra oppfølging eller ikke kommer vel an på både hvor stor gjentagelsesfare det er (hvis det er noen) og om det er noe de kan forutse ved hyppige kontroller. Det er jo ikke noe vits i med kontroller for kontrollens skyld liksom, hvis det ikke er noe de kan "se" likevel. Er ikke noen ekspert jeg altså, dette er bare noe jeg tenker utifra hva jeg har hørt andre si osv.
 
ORIGINAL: Glad70

Det blir spennende å følge deg fremover nå! Krysser fingrene for at alt går bra denne gangen![:D]

 
Det samme til deg!!![;)] Var hos jordmor på fredag, alle verdier var fine. [;)] Hun ville at jeg og sambo skulle ta oss en tur til fødeavdelingen når vi var klare for det for å prate med de der, sånn at de kjenner til historien vår. Sikkert ikke dumt.
 
Så bra at alt ser bra ut![:)]
 
Sikkert lurt å ta en tur på fødeavdelingen. Er det samme sykehus dere var på da jenta di ble født? I såfall kan det vel være godt å få tatt et "gensyn" med avdelingen osv. på forhånd, slik at det er overstått liksom.
 
Selv er jeg i hvertfall veldig spent på hvordan det blir å komme tilbake til sykehuset. Har ikke vært der etter at vi ble utskrevet. Tror det blir litt rart.
 
Det er ikke samme sykehus. Ble sendt fra fastlegen min til det lokale sykehuset. Har bare fæle minner derfra egentlig, for det var der jeg fikk beskjed om at jeg hadde alvorlig preeklampsi og jeg måtte kanskje forløses samme dag. Siden de ikke hadde kapasitet til å ta i mot barn født før uke 28, ble jeg sendt i ambulanse til Rikshospitalet. Alt var bare kaos den dagen. Så det skal blir godt å komme dit i normale former (forhåpentligvis), og få snakket med de og se hva som foregår.
 
Jeg er også veldig spent på hvordan det blir å komme tilbake. Men siden datteren vår er med i et (prematur)prosjekt ved dette sykehuset har vi vært der et par ganger etter fødsel. Vi skal dit i morgen også, på 2 års kontroll. Da blir det møte med barnelege, sykepleier og ei som driver med utviklingsvurdering. Blir spennede å høre hvordan hun ligger ann i løypa.[;)]
 
Når skal du på kontroll neste gang?
 
Skjønner godt at minnene derfra ikke er så gode da ja. Får håpe du får flotte minner derfra i februar 2008![:D] Jeg vil ikke si at mine minner fra sykehuset er direkte vonde, alle var helt fantastiske mot oss hele tiden osv, men jeg hadde jo ønsket alt helt annerledes, og det kom så brått på, så jeg ser tilbake på sykehusoppholdet som en merkelig tid. Mange ting husker jeg helt klart, mens andre ting er ganske tåkelagt.[8|]
 
Jeg har neste kontroll hos fastlegen om vel to uker. Har ikke hørt noe fra sykehuset enda.
 
Lykke til med kontrollen til jenta di i morgen da![:)]
 
ORIGINAL: Glad70

Skjønner godt at minnene derfra ikke er så gode da ja. Får håpe du får flotte minner derfra i februar 2008![:D] Jeg vil ikke si at mine minner fra sykehuset er direkte vonde, alle var helt fantastiske mot oss hele tiden osv, men jeg hadde jo ønsket alt helt annerledes, og det kom så brått på, så jeg ser tilbake på sykehusoppholdet som en merkelig tid. Mange ting husker jeg helt klart, mens andre ting er ganske tåkelagt.[8|]

Jeg har neste kontroll hos fastlegen om vel to uker. Har ikke hørt noe fra sykehuset enda.

Lykke til med kontrollen til jenta di i morgen da![:)]

 
Alt gikk kjempe bra på 2 års kontrollen. De sa at det hele var en solskinnshistorie og at hun lå langt foran. Det var kjempe gøy å høre.
 
Håper du har hørt fra sykehuset nå. Jeg var på UL om fredagen, gutten i magen veier nå 200 g mindre enn det jenta mi gjorde da hun var på det minste..[;)] Godt å se at han vokser og legger på seg sånn som han skal.
 
Så bra at alt var bra med jenta di![:D]
 
Og så fint at gutten din vokser og legger på seg som han skal![:)]
 
Må innrømme at jeg har vært litt bekymret for deg jeg, siden du ikke har vært på bv i det siste.[:o] Godt alt er som det skal![;)]
 
Har ikke hørt fra sykehuset enda, annet enn at jeg har fått time til rutine-ul. Får høre med fastlegen til tirsdagen.[8|]
 
Hvordan gikk det hos legen i dag?
 
Så koselig at du har tenkt på meg. Har hatt internett problemer, som endelig er ordnet opp i nå.[;)]
 
Når skal du forresten til UL? Vil dere vite kjønnet?[;)]
 
Det er til tirsdagen jeg skal til legen.[;)]
 
Rutine UL er 28. november. Og JA vi vil vite kjønnet! (tar gjerne ei prinsesse til vi[:)]). Kjekt å kunne planlegge/handle litt på forhånd.[:D]
 
Bra du har fått teknikken i orden igjen da![8D]
 
ups. tok litt feil av dagene jeg...[;)] Nå er du snart 3 mndr på vei!!![:D][:D]
 
Jeg var hos legen i går. Alt er fremdeles veldig stabilt. De lurer på om jeg også kanskje hadde HELLP. (var det ikke det du hadde?) Men de rakk aldri å ta prøver siden det gikk så fort. Håper nesten det var det jeg hadde, for det var vel sånn at det var enda mindre sjanse for gjenntakelse hvis det var HELLP? eller? Fra og med uke 24 skal de ta blodprøver av meg hver 14. dag. Babyen i magen veier nå 450 g og jeg fikk beskjed om å ringe lege/føden med en gang hvis jeg ikke kjenner liv en dag. Da kan det være tegn på at han ikke får nok næring. Det var det som skjedde med jenta mi ukene før hun ble forløst. Hun var kjempe rolig, og la seg i en slags dvale, og bare ventet på å blir hjulpet ut. Hun fikk jo ikke nok næring, siden hun skulle veid over 1 kg men var kun 765g. Så jeg må si det er veldig betryggende at de hele tiden følger med på hvordan babyen i magen legger på seg. Er kjempe fornøyd med oppfølgingen jeg får. ( uff... dette ble langt)
 
Back
Topp