Oppfølging ved neste graviditet

Nyttårslykke

Gift med forumet
Hei igjen jenter
 
Til dere som har mistet, og er blitt gravid igjen, har dere fått tilbud om mere oppfølging ved denne graviditeten? Er kanskje så vanlig å miste første gang at legene ikke gir noe ekstra før man har mistet flere ganger?
 
Håper ikke dette fører til mange vonde minner som kommer tilbake for dere...
 
Hilsen Linn
 
Jeg har fått beskjed om at legen på ultralydavdelingen vil se på den lille nye når jeg er ca. 11 uker gravid neste gang. Og fastlegen min har lovet å sende meg til ul så snart det er forsvarlig når jeg har testet positivt. De har vel egentlig sagt at jeg kommer til å få så mye oppfølging som jeg trenger. Det gjenstår jo å se hva det innebærer da, men jeg skal i hvert fall spør om jeg kan få gå til lege og gynekolog i stedet for jordmor, evt til privatpraktiserende jordmor.
 
Dette er fordi de skal utelukke at noe er feil sånn som det var sist gang. Vet ikke hvordan reglene er for andre.
 
Kan jeg spørre hvorfor du lurer?
 
Hei
jeg SA i juni  i år.. da var jeg 13+1 på vei.. så ble jeg gravid igjen nå i august. 6 uker på vei å begynte å blø[&o] uff d er så trist.. ingen skulle behøve å gå igjennom noe sånt! jeg var bare på legevakta, men han gjorde jo ingenting!! [:@] men jeg har ikke hatt vondt eller noe, så d har gått bra. jeg har så veldig lyst på en baby til, men er bekymra for hvor mange ganger d skal gå galt.., og om d noen gang kommer til å gå bra igjen. har ei nydelig datter på 1 og et halvt år, og vil ikke ha så stor aldersforskjell..
men bør jeg vente litt me å bli gravid igjen? siden jeg har mistet 2 ganger på rad..
og tilbake til spørsmålet ditt: trur ikke man får oppfølging før man har mistet 3 ganger på rad.. (er ikke sikker)
 
 
jeg ville ha snakket med lege om dette.. og tromfet igjenom flere undersøkelser..
Jeg mistet i uk 22 i mai.. og får flere kontroller enn vanlig.. og ul i uk 8 og uk 12 og uk 17 og om det blir flere enn det vet jeg ikke men det får bare tiden vise..
 
 
ORIGINAL: Maur Asto

Jeg har fått beskjed om at legen på ultralydavdelingen vil se på den lille nye når jeg er ca. 11 uker gravid neste gang. Og fastlegen min har lovet å sende meg til ul så snart det er forsvarlig når jeg har testet positivt. De har vel egentlig sagt at jeg kommer til å få så mye oppfølging som jeg trenger. Det gjenstår jo å se hva det innebærer da, men jeg skal i hvert fall spør om jeg kan få gå til lege og gynekolog i stedet for jordmor, evt til privatpraktiserende jordmor.

Dette er fordi de skal utelukke at noe er feil sånn som det var sist gang. Vet ikke hvordan reglene er for andre.

Kan jeg spørre hvorfor du lurer?

 
Hei Maur Asto
 
Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg hadde en MA i august i år, første graviditet. Fra jeg begynte å blø (ca 7. uker på vei) til det døde i uke 9 var jeg på 4 UL-er.
 
Har lyst å bli gravid på nytt, men vet rett og slett ikke om jeg tør, er så redd for at det skal gå galt igjen!! Har ikke lyst til å gå gjennom det igjen! (og for alle som ikke vet det/ikke har mistet, det er like ille å miste UANSETT hvor langt man er kommet på vei....Men, føler smatidig at jeg ikke har så mye å få sympati for, fpr det er så mange som er mye mer uheldig, og det setter tingene litt i perspektiv...)
 
Men tror jeg kan føle meg litt tryggere hvis det er oppfølging underveis, tidligere enn et normalt svangerskap ville blitt fulgt opp....
 
  
 
ORIGINAL: Linn23

ORIGINAL: Maur Asto

Jeg har fått beskjed om at legen på ultralydavdelingen vil se på den lille nye når jeg er ca. 11 uker gravid neste gang. Og fastlegen min har lovet å sende meg til ul så snart det er forsvarlig når jeg har testet positivt. De har vel egentlig sagt at jeg kommer til å få så mye oppfølging som jeg trenger. Det gjenstår jo å se hva det innebærer da, men jeg skal i hvert fall spør om jeg kan få gå til lege og gynekolog i stedet for jordmor, evt til privatpraktiserende jordmor.

Dette er fordi de skal utelukke at noe er feil sånn som det var sist gang. Vet ikke hvordan reglene er for andre.

Kan jeg spørre hvorfor du lurer?


Hei Maur Asto

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg hadde en MA i august i år, første graviditet. Fra jeg begynte å blø (ca 7. uker på vei) til det døde i uke 9 var jeg på 4 UL-er.

Har lyst å bli gravid på nytt, men vet rett og slett ikke om jeg tør, er så redd for at det skal gå galt igjen!! Har ikke lyst til å gå gjennom det igjen! (og for alle som ikke vet det/ikke har mistet, det er like ille å miste UANSETT hvor langt man er kommet på vei....Men, føler smatidig at jeg ikke har så mye å få sympati for, fpr det er så mange som er mye mer uheldig, og det setter tingene litt i perspektiv...)

Men tror jeg kan føle meg litt tryggere hvis det er oppfølging underveis, tidligere enn et normalt svangerskap ville blitt fulgt opp....

 


Hadde det på samme måte. Etter førsta SA ville jeg ikke mer, det gikk litt tid og jeg ble gravid igjen og mistet igjen. Det har gått 3 mnd og nå er er jeg bestemt på at jeg skal prøve igjen. E n gang må det jo gå bra :)
 
Det er det som gjør det så vanskelig... Frykten for å miste igjen.. I tillegg tok mannen min det veldig hardt at jeg mistet, og det var veldig vanskelig å se han føle seg sånn som han gjorde....
 
Jeg er foreløpig ved godt mot, for det kunne jo vært en uheldig førstegang.....
 
ORIGINAL: ~Jannicke81~

Hei Linn23.

Skjønner veldig godt at du er redd for å miste igjen.
Mistet selv to ganger før vi fikk Emilie, samt at Emilie egt skulle vært tvilling ( noe vi fikk vite etter 3UL, og da var tvillingen allerede død).

Første gangen vi fant ut om graviditeten ble vi kjempeglade, gledet oss som bare det inntil det gikk galt.
Andre gangen pinnen viste positivt var vi veldig reserverte, gledet oss nesten ikke i det hele tatt, tenkte bare, jaja, hvor lenge varer dette da?
Tredje gangen (med Emilie) var samme som 2 gangen. VI gledet oss men var VELDIG redde for at noe skulle gå galt. Det tok LANG tid før jeg gledet meg over svangerskapet, var livredd for jeg visste hva som kunne skje. HAdde slike milepeler ang uketall, 18(UL,alt bra med babyen), 26 (da kunne de redde henne om noe skulle starte). Samtidig var vi redde for om den ikke-levende tvililngen skulle forårske en abort. Heldigvis ordnet kroppen helt opp selv og ingenting kom ut.

Etter at vi mistet 2 gangen var jeg usikker på om jeg ville bli gravid igjen, om jeg orket mere skuffelse og smerte. Men ønsket om en baby var enda sterkere, og vi hadde klart å komme oss gjennom dette to ganger.Vi hadde snakket masse sammen, trøstet hverandre og blitt sterke sammen.

Tenker at dersom jeg blir gravid en annen gang, kommer jeg ikke til å glede meg for mye i starten, da jeg vet hvor fort ting kan endre seg.

Uanett hvor tøft det er å miste, føler jeg at min mann og jeg har kommet styket ut av dette. VI har snakket masse om det som skjedde både rett i etterkant men også hele veien de siste årene. Vi vet så godt hva den andre føler. Å det er viktig.

Håper dere etterhvert finner ut at dere er klare for å prøve igjen og at spiren sitter da.
Ønsker dere masse lykke til.

Stor klem

 
 
Tusen takk for et veldig oppmuntrende innlegg... Det er slike innlegg som gir meg lysten til å prøve igjen, og håp om at en gang så går det bra :)
 
 
Jeg hadde MA i August i år... men får ikke noen ekstra oppfølging denne gangen enn tidlig UL og hcg prøver... En blir liksom overlatt til seg selv, og jeg er som deg livredd for å måtte gå gjennom det en gang til...
Så krysser fingrene mine denne gangen for at det skal gå bra [:)]
 
Ønsker også deg all lykke til [;)]
 
Kjempemasse lykke til til deg :) Jeg krysser alt jeg har for at det skal gå bra med deg denne gangen [:)]
 
Fastlegen min har sagt at jeg skal ringe henne med en gang vi finner ut at vi er gravide igjen.
Da skulle vi få tett oppfølging, og komme tidlig på ultralyd også.
Det er bare å mse på legen din,for da får du nok oppfølging.
Lykke til[;)]
 
Vært gravid to ganger no. Første va totalt ikkje planlagt, gikk no heller ikkje min vei, viste sæ at ungen satt i egglederen, å d bar i hu å hast te sykehuse, den her gangen va altplanlagt te den minst detalj [;)]
Alt gikk fint, helt te forrige uke, da va æ hos fastlegen min pga liten blødning, han foretok en GU, sa alt sto bra til, men allerede timen etter begynte æ fossblø,tok kontakt me legevakta, fikk komme te UL dagen ettepå, men da, på 24 timer va æ liksom ikkje gravi lenger..
Trur GUèn gjorde utslage
Trur æ vurdere å bytte te en anna fastlege som vise litt medmennesklighet.... 
 
ORIGINAL: L&J

Fastlegen min har sagt at jeg skal ringe henne med en gang vi finner ut at vi er gravide igjen.
Da skulle vi få tett oppfølging, og komme tidlig på ultralyd også.
Det er bare å mse på legen din,for da får du nok oppfølging.
Lykke til[;)]

 
Takk for tipset, det skal jeg gjøre!! Har en veldig koselig fastlege. Han er mann, så han tør garantert ikke å legge seg i diskusjon med kvinnelige gravid-hormoner [:D]
 
Er inne iallefall en gang i mnd på ul. Har iallefall hatt 3 kjente sa tidlig i svangerskap. Så jneg har fått kjempoeoppfølging. Har vel ikke helt godt opp for meg før nå at jeg faktisk sannsynligvis skal bli mor. Har til og med kjøpr vogn.......
Første innvendig UL var i uke 7 og jeg har iallefall hatt 5 etter det.
 
Så bra at du får den oppfølginga du behøver! Også har det jo gått bra denne gangen [:D] [:D]
 
Jeg er ikke helt sikker på om de vil gi meg samme type oppfølging, for jeg har bare hatt èn MA.. Men jeg skal prøve å mase litt på legen min så jeg får innvendig UL ganske tidlig (ca. uke 7/8). da kommer jeg til å føle meg tryggere tror jeg!
 
Så bra at det går fint med deg!! Lykke til videre i svangerskapet, og jeg trenger å høre historier fra deg siden det har gått så bra nå selv om du har mistet 3 ganger før! Det er veldig oppmuntrende!
 
Klem til deg [:D]
 
Hei Linn23
 
Jeg er nå midt i en abort. Min første. Har tre barn fra før. Hvis fosteret ikke har kommet ut til imorgen skal jeg få en utskrapning (har vært død i 2 uker nå. Døde ca. 6+5). Jeg spurte gynekologen min om jeg kunne få komme til henne for å få tidlig ul neste gang jeg ble gravid for å slippe å gå med dødt foster igjen. Det fikk jeg lov til, Kunne bruke samme henvisning som jeg hadde denne gangen, så jeg slapp å gå innom fastlegen min. Så da regner jeg med at jeg får time rundt 5-6 uke. Det er bare å spørre, så får du nok lov.
 
Lykke til! Skjønner at du er redd. Det er jeg også.
 
Tusen takk for rådet! Jeg fikk utrolig god kontakt med den forrige gynekologen (dere som kjenner historien min skjønner vel kanskje hvorfor [:)]). Så kanskje jeg skulle ringe henne å høre om jeg kunne komme dit neste gang? Uten å måtte dra til fastlegen først. Jeg tror egentlig de fleste gynekologene har full forståelse for hvordan vi føler oss etter å ha mistet (skal ikke si at kvinnelige forstår det bedre enn mannlige, men min gynekolog var kvinne).
 
Jeg vet iallefall med meg selv at jeg ville ha følt meg VELDIG mye tryggere hvis jeg fikk tidlig UL. For mitt foster døde i magen men kom ikke ut, sånn som du. Hadde jeg ventet noen dager hadde det kanskje kommet ut, men jeg ble lagt inn til utskrapning samme dagen som ULen visste at fosteret var dødt (jeg vet selv at det døde dagen før, det kjente jeg på hele kroppen).
 
Håper det kommer til å gå bra med deg videre Super_mamma! Er ikke lett det der med abort....
 
Lykke til videre, sender deg en stor trøsteklem!!
 
ORIGINAL: grokka

jeg ville ha snakket med lege om dette.. og tromfet igjenom flere undersøkelser..
Jeg mistet i uk 22 i mai.. og får flere kontroller enn vanlig.. og ul i uk 8 og uk 12 og uk 17 og om det blir flere enn det vet jeg ikke men det får bare tiden vise..


 
 
Jeg tok opp dette med UL legen ¨når jeg mistet nå sist.. Han sa det vanlige var å få utredning etter 3 SA/MA.. Men at jeg kom til å få
oppfølging neste gang.. selvfølgelig... da blir det omtrent slik som grokka
her skriver...  jeg skulle få i uke 7, 12 og 17. Men om det viser seg innimellom at noe er gått galt, får jeg en ekstra eller to... dette for at skal kunne føle meg trygg gjennom hele prosessen. Synes dette er en grei deal jeg da... 
Legen min derimot kan gjøre svært så lite, hun kan selvsagt ta blodprøver å måle hcg'en, men dette kan jeg gjøre hos spesialisten også. Så det blir vel oppfølging med han og event jordmor neste gang antar jeg... (om jeg er så heldig å bli gravid igjen såklart) ..
 
Det håper jeg du også gjør Linn... wish u all the best [:)]
 
Back
Topp