Oppfølging under svangerskap

Eli_92

Forelsket i forumet
Oktoberfest 2024 ❤️
Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dere følges opp av jordmor/fastlege under svangerskapet. Jeg har lest flere steder at vi skal ha en time hver mnd (sikkert oftere mot slutten), men jeg er ikke satt opp på noe som helst i mars. Var på en samtale hos jordmor i uke 5, så skal jeg på ultralyd hos fastlegen nå på torsdag (8+4), og neste time hos jordmor er ikke da før 17. april (15+3). Jeg har heller ikke fått noe beskjed om å fylle ut helsekort eller at jeg skal ta med urinprøve på timen til fastlege eller jordmor. Det gjøres sikkert litt forskjellig fra kommune til kommune, men er det bare jeg som syns det høres lite ut foreløpig? :think005
 
Synes denne er nyttig :joyful:
Det er denne min lege følger.. Og eventuelt ekstra timer ved behov. Skal ha urinprøve med til hver time. Skal kun følges opp av fastlegen - orker ikke helsestasjonen og jordmor - langt å kjøre, evig lang ventetid på time..
 
Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dere følges opp av jordmor/fastlege under svangerskapet. Jeg har lest flere steder at vi skal ha en time hver mnd (sikkert oftere mot slutten), men jeg er ikke satt opp på noe som helst i mars. Var på en samtale hos jordmor i uke 5, så skal jeg på ultralyd hos fastlegen nå på torsdag (8+4), og neste time hos jordmor er ikke da før 17. april (15+3). Jeg har heller ikke fått noe beskjed om å fylle ut helsekort eller at jeg skal ta med urinprøve på timen til fastlege eller jordmor. Det gjøres sikkert litt forskjellig fra kommune til kommune, men er det bare jeg som syns det høres lite ut foreløpig? :think005
Det er kun på slutten at det er en gang i måneden :) Jeg har ikke ringt lege eller jordmor enda, ringer til uken så jeg blir henvist til OTUL, er 8+1 i dag. Tipper fastlegen og du fyller ut helsekortet når du har ultralyd?
 
Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dere følges opp av jordmor/fastlege under svangerskapet. Jeg har lest flere steder at vi skal ha en time hver mnd (sikkert oftere mot slutten), men jeg er ikke satt opp på noe som helst i mars. Var på en samtale hos jordmor i uke 5, så skal jeg på ultralyd hos fastlegen nå på torsdag (8+4), og neste time hos jordmor er ikke da før 17. april (15+3). Jeg har heller ikke fått noe beskjed om å fylle ut helsekort eller at jeg skal ta med urinprøve på timen til fastlege eller jordmor. Det gjøres sikkert litt forskjellig fra kommune til kommune, men er det bare jeg som syns det høres lite ut foreløpig? :think005
Jeg syns dette var mye oppfølging, jeg da.. jeg har tatt tidlig ul privat, så skal jeg ikke på noe før tidlig ordinær UL i uke 13. Så får jeg vel skaffe meg en legetime sånn rundt uke 16 tenkte jeg.
 
Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dere følges opp av jordmor/fastlege under svangerskapet. Jeg har lest flere steder at vi skal ha en time hver mnd (sikkert oftere mot slutten), men jeg er ikke satt opp på noe som helst i mars. Var på en samtale hos jordmor i uke 5, så skal jeg på ultralyd hos fastlegen nå på torsdag (8+4), og neste time hos jordmor er ikke da før 17. april (15+3). Jeg har heller ikke fått noe beskjed om å fylle ut helsekort eller at jeg skal ta med urinprøve på timen til fastlege eller jordmor. Det gjøres sikkert litt forskjellig fra kommune til kommune, men er det bare jeg som syns det høres lite ut foreløpig? :think005
Var på UL uke 7 og uke 8 hos gynekologen, hatt 1 lege time der jeg tok blodprøver og sjekket at alt var greit og blodtype min, hadde 1 lege time til da i uke 10 fikk helsekort, skal på 1 svangerskapskontroll hos legen 28 februar da er jeg i slutten av uke 12, og skal til UL igjen nå 1 mars da er jeg 13 uker på vei :)

For jordmor I min kommune der var det mye sykemeldinger så skulle ta kontakt etter 1 svangerskapskontroll hos legen for og få time til jordmor for 2 svangerskapskontroll.
Ellers følges jeg tett opp med UL uten om de vanlig ultralyd man skal ha. Grunnet sykdom og historikk.
Også går jeg fast på progesteron støtte, vitaminer og blodfortynnende sprøyter som skal taes hele svangerskapet.
 
Det er kun på slutten at det er en gang i måneden :) Jeg har ikke ringt lege eller jordmor enda, ringer til uken så jeg blir henvist til OTUL, er 8+1 i dag. Tipper fastlegen og du fyller ut helsekortet når du har ultralyd?
Mulig jeg skal det ja! Jeg får høre med henne på torsdag men har ikke hørt noe om blodprøve eller urinprøve.
 
Back
Topp