Oppfølging pga overvekt...

Maria:)

Andre møte med forumet
Må si det var en liten "kalddusj" da jordmoren sa at jeg må til ekstra oppfølging på sykehuset pga bmi over 35..Jeg som er så frisk! men det har kommet nye statlige retningslinjer fra april i år. Irriterende å bruke tre-fire timer av arbeidsdagen flere ganger for unødvendige tilleggsundersøkelser.(må kjøre til sykehuset som er et stykke unna) Men kom til at jeg må vel bare prøve å være glad jeg blir passet på. I dag var første time på sykehuset. møtte en superhyggelig lege/gynekolog, som sa da jeg kom inn døra: wow. jeg seg ved første øyekast på deg at du er blant de jeg lurer på hvorfor de egentlig trenger å komme hit. Jeg fortalte litt om formen min, som er helt fin så langt. ikke noe svangerskapsdiabetes, blodtrykket er fint, jeg har jobbet fullt og mere til siden jeg ble gravid, går fjellturer og har det veldig bra. i løpet av de første 6 mnd i svangerskapet har jeg gått ned 1 kilo (har ikke prøvd på det). Så han hoppa over kostholdsforedraget og det var egentlig ikke stort mer som skulle gjøres. Han lurte på om jeg ville kikke på babyen på UL, siden vi hadde så god tid, og det vil jeg jo alltid :) fine og klare bilder (pga at jeg har lite fett på magen sa han, noe som visst nok ikke er så vanlig hos de som blir sendt til han) og jeg fikk telle fem fingrer på hver hånd, se hjertekamrene, at babyen ikke har hareskår og at organene er inni buken. Herlig :) Da jeg gikk ut i skranken kom legen etter og sa igjen at jeg ikke måtte tenke på at jeg er i plassert i "risikogruppen", at bmi ikke sier alt og spesielt ikke siden jeg er ganske høy. Klarer ikke helt å la være å irritere meg over at jeg må tilbake flere ganger til, for å gjøre ingenting (forhåpentligvis!!), bare fordi super-jojo-slankern meg tilfeldigvis var oppe på jojo-skalaen min akkurat da jeg ble gravid.. BLÆH.

Forstår at du er frustrert! Høres ut som jordmoren din er litt mer opptatt av regler enn å vise skjønn... Jaja, kanskje du får ultralyd hver gang du er der da :) Det er jo fint :)

BMI-hysteriet er virkelig håpløst. Selv på mitt slankeste med bein som stakk ut over alt viste BMI-kalkulatorene at jeg var overvektig.... Bare fordi jeg er kort og bredbygget! Nå har jeg noen kilo for mye, men er fremdeles ikke "diger", men man kan jo gjette hva disse kalkulatorene sier om meg nå, sykelig overvektig? (for ikke å snakke om at det er håpløst å finne klær som passer, alle buksene mine var minst en halvmeter for lange!)

Har ikke blitt sendt til noe ekstra sjekk enda, ingen av legene eller jordmødrene mine har sjekket min BMI. Frisk og rask er jeg uansett :) vekten sjekker de hver gang.

Men det er klart det er viktig å sjekke når mor er tydelig langt over grensen for hva som er sunt. Jeg tenker slett ikke på BMI-tallene alene dog, siden de er mange ganger misvisende. Det er jo et voksende problem med overvekt og feilernæring... Og det er jo ikke bra for de små spirene våre heller.

Min jordmor snakket om diabetes sist kontroll. Har en BMI på 30, men anser meg selv som frisk og i god form. Har ikke gått opp noe i svangerskapet (gikk ned 6 kg i starten) og er i uke 28. Hun ville jeg skulle til legen for å ta en test, men jeg har ikke gjort det.. ser ikke poenget når jeg er normalt frisk, holder meg i god form samt diabetes er ikke i familien.

Begynner å bli så lei alle blikk, hender og vurderinger av kroppen min..! :( selvfølelsen får seg noen knekk, men forstår jo at det ikke er personlig. Gleder meg til barnet kommer, slik at oppmerksomhet blir rettet mot den lille og ikke meg..

Legene må jo forholde seg til retningslinjene, og bra er det, for ellers hadde mange trengende falt utenfor.
Ta det med et smil, det er jo ikke som om legen står der og peker mens han ler og kaller deg tykk..
Det er mange som blir sendt til ekstra oppfølging for dårlig kosthold o.l også, selv om de er syltynne.

Jeg tenker sånn " tenk hvis det skjer deg eller barnet noe, så viser det seg i ettertid at du ikke har fått den oppfølgningen du har krav på" hvordan ville du tenkt da?

Syntes det er fint og beroligende med mye oppfølgning, da vet jeg at jeg er i gode hender :) blir også fulgt opp pga høy bmi, har alltid vært frisk og rask men jeg fikk svangerskapsdiabetes, så det er ikke til uten grunn man får oppfølgning :)

Nå må jeg jo i tillegg ta tre glukosebelastninger i løpet av svangerskapet hos legen min i hjemkommunen i tillegg da (ferdig med den første, blæh! Den var helt fin) så jeg blir jo godt fulgt opp der allerede, og får sjekket blodsukker, urin, blodtrykk osv.. Forstår godt at noen trenger oppfølging, og prøver virkelig å ta det her som en betryggelse, men UTROLIG irriterende å tenke på alle timene jeg må "skulke" jobben for å møte på en oppfølging der ikke en gang legen vet hva vi skal finne på mens jeg er der.. Hadde jeg hatt et eller annet symptom på at noe ikke var bra hadde jeg vært glad for oppfølgingen, men som sagt er dette nye statlige retningslinjer fra april av, så hadde dette skjedd i fjor, så hadde ikke denne ekstra oppfølgingen vært tema..

Skjønner frustrasjonen din, men godt vi blir bra fulgt opp!

Back
Topp