Oppfølging i svangerskapet

Grønn-te88

Forelsket i forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Hadde første konsultasjon med jordmor i dag på telefon, er 5+3. Hun sa at neste konsultasjon var i uke 24 (!!!), men at jeg kunne ta kontakt tidligere ved behov.

Er ikke det veldig lenge til? I forrige svangerskap hadde jeg hyppige konsultasjoner, første i uke 6 og så regelmessig etter det. Er det vanlig at man ikke begynner å gå til jordmor før så seint?

Er vanlig med et møte i uk 5-10 alt ettersom når man tar kontakt, så er det vel blodprøver i uke 12 hos lege, så kan man komme å høre hjertelyd hvis man ønsker det i uke 14 (her i vertfall), så ultralyd i uke 19 å så time i uke 24, men etter uke 24 mener jeg på de er hyppige :-)

I mine tidligere svangerskap har jeg hatt litt hyppigere. Første gang var jeg en gang i uka. (Risikosvangerskap)
Andre gang var jeg vel ca en gang i mnd.
Nå er det nye jordmødre så usikker på hvordan det blir. Tipper mindre steder med mindre gravide får mer oppfølging om de ønsker, pga at ressursene er der.

Jeg var i går (uke 6), også skal jeg til legen i slutten av måneden. Så blir det (forhåpentligvis) TUL og etter OUL, så da er neste time i uke 24 ja. Jordmor foreslo heldgvis at vi skulle ta en time i uke 16ish også, så det takket jeg ja til. For selv med legetime og to ultralyder så hørtes det lenge ut å vente helt til uke 24.

Husker jeg tenkte det samme sist når jeg ringte legen og hun bare "da setter jeg opp time i uke 12"

Og jeg bare.... åja....

Nå ble jeg ganske dårlig da, så måtte til legen før det uansett å få sykemelding etc

Ikke så uvanlig det, det man har krav på i følge helsenorge er dette:
«Alle gravide har rett til gratis oppfølging hos jordmor og/eller fastlege. Du får tilbud om ni svangerskapskonsultasjoner inkludert fosterdiagnostikk og ultralyd. Dersom fastlege eller jordmor sammen med deg vurder at det er behov for flere konsultasjoner kan du få det.»
Altså det står kontroll mellom uke 6-12, og så neste kontroll hos jordmor i uke 24. I mellom dette kommer fosterdiagnostikk i uke 11-13 og ultralyd for å sette termin mellom uke 17-19.

Jordmor satte opp time i uke 16 for meg, det synes jeg var ganske fint. Spør etter en ekstra svangerskapskontroll hvis du synes det er lenge til uke 24 (det er jo en halv evighet til).

Back
Topp