Oppfølging i svangerskapet

Abstract83

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Julegavene 2019
Hvilken oppfølging kan jeg forvente meg dette svangerskapet?

Er overvektig, bmi 37. 36år.
Har to svangerskap bak meg; tidlig vannavgang med første, født prematur 33+3. Hadde akkurat blitt sykemeldt pga hypertensjon og hadde noe ødem i føttene. Nr2. Skulle settes igang uke40 da estimert stor baby, hadde høyt blodtrykk først da på slutten. Lak fostervann dagen før igangsetting, fikk ligge til observasjon. Fikk modningspille og vannet gikk innen 1t. Barnet kilte seg fast i fødselskanalen og det endte med hastekeisersnitt. Hadde GBS begge gangene. Hatt én SA nå nov-18, glemte helt bort at jeg er Rhesus negativ og fikk ikke tatt sprøyte innen 72t etter SA oppstart. Gravid nå snart 7 uker.
 
Hei og gratulerer med nytt svangerskap!

Hadde du kommet til meg som gravid hadde jeg henvist deg til fødepoliklinikken med en gang for å legge opp en plan for svangerskapet. Da for å trygge deg i hvem som har ansvar for hva, hva kan fastlegen ta seg av, hva kan jordmor og hva har sykehuset ansvar for, samt hvilken forhåndsregler skal du ta for å gjøre svangerskapet mest optimalt, samt kosthold og mosjon rådgivning. Situasjonen din er kompleks med flere elementer som kan virke inn på hverandre. Derfor kan jeg dessverre ikke gi deg et klart svar på akkurat slik blir oppfølgingen.

Håper det var til litt hjelp og masse masse lykke til!
 
Back
Topp