Oppfølging i svangerskapet

• Trådstarter Trådstarter Moderator Tonje
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Tonje

Guest
Føler du at du får tilstrekkelig oppfølging i svangerskapet? Eller synes du at det kunne vært mer og tettere oppfølging enn det er pr nå?

Som førstegangs så syntes jeg i begynnelsen at jeg fikk lite oppfølging og opplysninger. Hadde det ikke vært for forumet så hadde jeg gått å vært bekymret hele tiden. Så ja jeg syntes timene er langt fra hverandre og lite informasjon. Jeg har gått hver 14 dag til legen pga prøver, men hun gir ikke informasjon og virker ikke som har tid, så man skulle kanskje hatt noen jm timer i begynnelsen som ikke var så lange, men heller noen korte flere ganger så når man hadde spm kunne man stille de.

Som tredjegangs syns jeg nesten det blir litt mye oppfølging.. Har droppet å gå til jordmor denne gangen, da jeg ønsker medisinsk oppfølging men ikke trenger all «pratingen» føler jeg. :)

Passe mye :) får litt ekstra pga vekstavvik i forrige svangerskap.

Som førstegangs så syntes jeg i begynnelsen at jeg fikk lite oppfølging og opplysninger. Hadde det ikke vært for forumet så hadde jeg gått å vært bekymret hele tiden. Så ja jeg syntes timene er langt fra hverandre og lite informasjon. Jeg har gått hver 14 dag til legen pga prøver, men hun gir ikke informasjon og virker ikke som har tid, så man skulle kanskje hatt noen jm timer i begynnelsen som ikke var så lange, men heller noen korte flere ganger så når man hadde spm kunne man stille de.

Enig! Veldig merkelig at det ikke er noe annet enn OUL mellom kontroll i uke 12 og uke 24 synes jeg.. Jeg har jo ikke akkurat mangel på spørsmål, og når Jm i tillegg sier at det dummeste man kan gjøre er å google, så vet jeg ikke helt hva dem vil at vi skal gjøre?

Foreløpig har jeg fått god oppfølging i svangerskapet, men er spent på fortsettelsen ifht at jeg hadde icp i forrige svangerskap, og nå har fått symptomer på det igjen. Jeg har etterspurt legen min om hvilke retningslinjer som er gjeldende, da jeg ikke har fåttt noe informasjon om akkurat dette (jeg spurte, og fikk til svar at jeg skulle gi beskjed om symptomene kom, så tok vi det derfra).

Har snakket med andre med samme diagnose fra tidligere svangerskap, som har blitt fulgt opp uavhengig av symptomer, så jeg er spent på hva jeg får til svar.

Bortsett fra det, så er jeg veldig fornøyd så langt, og ser frem til neste kontroll hos jordmor i uke 24.

Jeg går til jordmor når jeg føler jeg trenger det. Oftest hver 14.dag nå. :) pga fortiden min så må og trenger jeg ha tett oppfølging..ul på sykehuset uke 13. Så uke 19. Neste gang uke 24. Så legger vi plan etter den. Jeg sier ifra når jeg føle jeg trenge ny der og da..

Ja helt flott :) hadde flere timer med første mener jeg. Men vet ikke om det har blitt endret slik at det er sjeldnere kontroller nå, eller om jeg fikk tettere oppfølging pga det var første barnet. Gravid hjernen min husker ikke [emoji23]

Som førstegangs kunne jeg godt tenkt meg noe tettere oppfølging. Men er flink til å søke etter informasjon selv bl.a. på dette forumet, babyverden og lignende sider.

Enig! Veldig merkelig at det ikke er noe annet enn OUL mellom kontroll i uke 12 og uke 24 synes jeg.. Jeg har jo ikke akkurat mangel på spørsmål, og når Jm i tillegg sier at det dummeste man kan gjøre er å google, så vet jeg ikke helt hva dem vil at vi skal gjøre?

Tror det er litt forskjellig praksis ute å går også. Hos helsestasjonen i min kommune ville de ha meg på kontroll i uke 16 også.

Jeg synes forresten det er helt ok å google det man lurer på, så lenge man er kritisk til kilden og det man leser :)

Tror det er litt forskjellig praksis ute å går også. Hos helsestasjonen i min kommune ville de ha meg på kontroll i uke 16 også.

Jeg synes forresten det er helt ok å google det man lurer på, så lenge man er kritisk til kilden og det man leser :)

Garantert ulik praksis rundt om - HelseNorge er jo ikke akkurat kjent for å være verdens mest samordna ;-)

Og ja, enig i det med googlinga. Vi har dog avtalt at mannen er informasjonsansvarlig og googler, så slipper jeg med min ubrukelige hjerne å drive med kildekritikk :P

Jeg kunne nok tenkt meg litt tettere oppfølging, men det er mer et ønske enn et behov. Så langt har jeg hatt en svangerskapskontroll hos fastlegen i uke 12 og OUL. Jeg har vært flere ganger hos fastlegen utenom dette også, av medisinske grunner som forsåvidt henger sammen med svangerskapet. Men svangerskapskontrollen hos fastlegen gikk veldig raskt. Jeg er førstegangs, og må innrømme at jeg har googlet mye. Det hadde jeg sikkert gjort uansett :p Kontrollen i uke 24 tar jeg hos jordmor, så det kan hende det blir litt annerledes da.

Som førstegangs så ble jeg overasket over hvor lite oppfølging det er. Det er så lite mellom hver kontroll i 1 og 2 trimester, og jeg trodde det var med enn kun én gratis UL i et normalt svangerskap. Glad vi bestilte TUL, for jeg hadde ikke hatt nerver til å vente helt til uke 19 da jeg hadde OUL.

4. gangs gravid (eller 5. gangs, men forhåpentligvis 4. baby). Og her er det masse oppfølging. Hverken lege, jordmor eller gynekologen slipper tak i meg :happy8. Legen fordi jeg har hyperemesis, jordmor fordi jeg hadde traumatisk fødsel forje gang og mistet en i fjor, og gynekologen fordi jeg hadde premature rier de måtte stoppe pluss tidlig fødsel forje gang... Så jeg føler meg mer enn godt nok ivaretatt :Heartred
Men her jeg bor er vi så heldige at vi uansett får to ultralyder, den ordinære og en rundt uke 32.

Back
Topp