Oppfølging i sv.skap etter GBS ved forrige fødsel?

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei!

11 dager på overtid i forrige svangerskap fikk jeg plutselig høy feber, skjelvinger og rier ca hvert minutt. Etter 2 timer på fødeavdeling med 1-2 cm åpning ble det tatt hastekeisersnitt og jeg fikk heldigvis en frisk og perfekt liten gutt. Selv var jeg ganske dårlig, men det kom seg etter en heftig antibiotikakur. Fikk beskjed på barsel om at jeg nok hadde hatt vannavgang i et par dager uten å ha merket noen spesielt til det. Jeg hadde fått GBS-infeksjon og fostervannet luktet infeksjon. Jeg opplevde fødselen og tiden etterpå som veldig dramatisk og var mye redd (måtte være oppmerksom på evt tegn til at sønnen min var blitt smittet i flere uker etter fødsel).

Nå er jeg gravid igjen (9+1 uker) og lurer på om jeg vil få noen spesiell oppfølging i dette svangerskapet med tanke på hva som skjedde sist?

Hei!

Det høres ut som en skikkelig tøff start som mor sist gang..... Jeg kan godt forstå at du lurer på hvordan det kommer til å bli denne gangen.
Når du  kommer så langt som til å skulle føde igjen vil du bli behandlet forebyggende med intravenøs antibiotika under fødseln. Det blir alle kvinner som har hatt problemer med GBS ifm tidligere svangerskap og fødsel - her en man altså tidlig ute og forebygger at noe lignende skal skje. Så det kommer til å være helt under kontroll.

Det med at du kanskje har hatt vannavgang uten helt å få det med deg er jo også noe du sikkert tenker på. Ta det opp med jordmor etterhvert når du kommer litt lenger ut i svangerskapet - det er viktig for deg å vite hva du skal holde øye med!

Lykke til videre da!
Vennlig hilsen jordmor Ragna.

Back
Topp