Oppfølging i ny graviditet etter senabort

F96

Glad i forumet
Himmelbarn
Augustmagi 2025
Hei, jeg hadde en senabort i starten av juli etter funn av trisomi. Lurte på hva slags oppfølging andre i liknende situasjon har fått i ny graviditet? Ble tatt blodprøver av samboer og meg, og vi fikk vite at det ikke var arvelig fra oss.
Jeg er nå gravid igjen, kun i uke 7, så holder pusten enda og redd det skal skjære seg. Hatt en kjemisk i etterkant av senaborten.
Vi er henvist medisinsk genetikk på Rikshospitalet, og har nå fått time på prenatal poliklinikk. Men det fremkommer ingen informasjon om hva denne timen innebærer.. lurer på om det er en samtale, prøver eller hva? Noen som har vært gjennom samme?

Gratulerer med ny graviditet! Det er veldig nervepirrende å være gravid igjen etter å ha mistet. :Heartred

Vil tro dere vil få tilbud om nipt, uavhengig av alder.
Vi mistet pga morkakeløsning, så vår oppfølging var nok kanskje annerledes enn den dere vil få. Her var det ekstra ultralyder for å sjekke morkake og blodgjennomstrømning, samt livmorhalsen.

Håper alt går bra for dere denne gangen. :Heartred

• Omsorg
Reactions: F96
Hei, jeg hadde en senabort i starten av juli etter funn av trisomi. Lurte på hva slags oppfølging andre i liknende situasjon har fått i ny graviditet? Ble tatt blodprøver av samboer og meg, og vi fikk vite at det ikke var arvelig fra oss.
Jeg er nå gravid igjen, kun i uke 7, så holder pusten enda og redd det skal skjære seg. Hatt en kjemisk i etterkant av senaborten.
Vi er henvist medisinsk genetikk på Rikshospitalet, og har nå fått time på prenatal poliklinikk. Men det fremkommer ingen informasjon om hva denne timen innebærer.. lurer på om det er en samtale, prøver eller hva? Noen som har vært gjennom samme?
Hvis du har fått den i uke 12-13 så er det tidlig UL og nipt.

Gratulerer med ny graviditet! Det er veldig nervepirrende å være gravid igjen etter å ha mistet. :Heartred

Vil tro dere vil få tilbud om nipt, uavhengig av alder.
Vi mistet pga morkakeløsning, så vår oppfølging var nok kanskje annerledes enn den dere vil få. Her var det ekstra ultralyder for å sjekke morkake og blodgjennomstrømning, samt livmorhalsen.

Håper alt går bra for dere denne gangen. :Heartred
Tusen takk :Heartred det er absolutt nervepirrende.. ikke den samme gleden som det var første gang, holder mer tilbake nå, og fører med et helt annet stress og bekymringer. Men vi håper :Heartred
Så bra dere har fått bedre oppfølging denne gangen! Vi skal få nipt nå uavhengig av alder ja, men det er nok noen uker til enda. Mistenker at dette er samtale i første omgang, om oppfølging videre og liknende. Da timen kommer når jeg kun er 7+3. Men blir godt å høre litt om hva som skjer videre :Heartred tusen takk! Og samme til deg :Heartred

Hvis du har fått den i uke 12-13 så er det tidlig UL og nipt.
Er bare 7+3 når jeg har timen, så mistenker kanskje at det bare er samtale nå? Men står jo ingenting i disse time innkallingene.. syntes det er litt rart

Hadde senabort i uke 21 forrige svangerskap etter spontan vannavgang i uke 19. Dette svangerskapet har jeg ekstra UL ca hver 4 fra uke 24 med målinger av livmorhals. Utenom det har jeg tilbud om å komme til jordmor så ofte jeg ønsker for å sjekke etter hjertelyd om jeg skulle hatt behov.

Hadde senabort i uke 21 forrige svangerskap etter spontan vannavgang i uke 19. Dette svangerskapet har jeg ekstra UL ca hver 4 fra uke 24 med målinger av livmorhals. Utenom det har jeg tilbud om å komme til jordmor så ofte jeg ønsker for å sjekke etter hjertelyd om jeg skulle hatt behov.
Så bra du får god oppfølging :Heartred Betryggende å høre at det virker som mange får hyppigere kontroller etter å ha å mistet. Håper det går bra fremover for deg:Heartred

Så leit at du mistet :Heartred
Og gratulerer med ny graviditet!

Vi hadde en senabort etter funn av avvik som viste seg å være trisomi 18. Da jeg ble gravid igjen hadde vi telefonsamtale med genetisk avdeling tidlig i svangerskapet for å bestemme hvilken test vi ønsket. Vi valgte å stole på NIPT og opplevde det som et riktig valg for oss. Så da fikk vi henvisning til det.

Godt at det ikke er påvist noe arvelig hos dere. Vi hadde også tilfeldig, og har fått to friske barn etterpå.
Lykke til :Heartred

Back
Topp