Oppfølging for stor baby ..

Ønskergullnr2

Betatt av forumet
Lurte på om det er noen på gruppen her som har fått noe oppfølging for stort foster , og hva som har vært kriterier for å gå det .. ? Jeg venter gutt nr 2 nå om under fem uker . første gutten vår kom ved termin og var 3990 . Synes magen min er diger nå og er over det grønne felte på symfyse skjemaet . Men magen var stor forrige gang og , det som har startet bekymringene er at jeg etter et fall på isen i uke 30 fikk en ultralyd og de så da at han var 25 prosent større en gjennomsnittet . På grunn av dette tok jeg en glukose test i tilfelle svangerskaps diabetes men fikk ingen utslag der , alt var fint , og da har jeg ikke fått noe mer oppfølging . Jordmor mener at siden jeg er 1.68 og har født en på fire kilo som og var stjernekikker så burde det ikke være noe problem . Men jeg merker at jeg er bekymret og litt redd , hva om han er fem kilo og kommer som stjernrekikker han også ... Hadde en lang og tøff fødsel forrige gang og hadde håpet det skulle gå lettere denne gang .. Merker at bekymringene gjør at jeg sliter litt med å glede meg til det store som skal skje slik jeg burde ... Burde jeg prøve å få mer oppfølging på veksten ..føler at det er for lite tid og spille rom for å få noe ekstra oppfølging på helsestasjonen .. Noen som har lignende erfaringer ?
 
Hei,
Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Er ganske bekymret selv... Denne gangen har vært inne til vekstkontroll fordi snuppa var 4875 og 54cm lang... (jepp,holy crap!)
Jeg er selv 163 og slank(når jeg ikke er gravid), og hverken pappan eller jeg var store da vi ble født, så det kom som et kjempesjokk.. Fødselen var tøff og jeg opplevde det hele som ganske traumatisk.

Utifra vekstkontrollen forrige uke er han akkurat på normalen. *Phu* Får håpe han holder seg slik;) Jeg skal til jordmor igjen neste uke,så det er mulig vi tar en ny kontroll da for å være på den sikre siden.

Det er nok vanskelig å estimere størrelse kun ut fra symfysemål. Her lå jeg førstegang midt på streken. Få deg heller en ultralydkontroll! Du har ikke dårlig tid:) Fra uke 35 og utover er det lettere for dem å se hvor stor babyen antageligvis kommer til å bli.
Er du bekymret for fødsel må du ta en ny prat med jordmor. De ønsker heller ikke at babyen din skal bli stor. Om de kan se på vekstkontrollen at han blir så stor er sjansen for igangsettelse større :)

Håper noe av dette var til hjelp! Lykke til :)
 
Takk , for svar :) har veldig lyst på en ny ultralyd slik at jeg kanskje kunne fått roet ned bekymringene mine . Men jeg føler ikke at jeg blir hørt hos jordmor eller at hun har lyst til å gjøre noe med det. Hun mener at jeg fint skal kunne føde babyen , og hun tror ikke den vil bli mer en 4200-4300 . Men spørsmålet er jo om jeg skal stole på dette .... Det at den var 25 prosent større en normalen i uke 30 plager meg , har hatt en baby som ble fire kilo i magen før men føler at denne er mye større selv på sparkene og slik den føles i magen ....
 
Back
Topp