Oppfølging etter tidligere prematur fødsel

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
Hva kan man forvente?

Kommer nok an på hvorfor du fødte prematurt. Jeg fødte i uke 28 pga preeklamsi og begynnende HELLP, og får ekstra oppfølging fra uke 24. Da får jeg UL ca en gang i måneden. Og hyppigere kontroll av blodtrykk og urin.

Der er nok litt ulikt fra sykehus til sykehus og ift årsaken til prematur fødsel og hvor tidlig prematur født barnet var. Mine to første er premature, ikke så mye siden de ble født 36+0 og 36+2. Men de vokste veldig dårlig de siste 4 mnd før fødsel av uviss årsak. Så med nr 2 hadde jeg vanlig oppfølging frem til oul. Deretter kontroll på sykehus og ul hver uke ut svangerskapet. Med nr 3 begynte vi med det samme, men siden hun utrolig nok vokste helt normalt ble jeg etterhvert fulgt opp hver 2 uke. Kunne kommet til kontroll hver uke, men jeg kjente ikke noe behov for det når alt så bra ut. Sykehuset har her hele tiden vært på tilbudssiden og sagt at jeg kan komme når som helst ved behov. Fikk også ekstra oppfølging i forkant av fødsel da ting holdt på å gå galt der 2 ganger. Har også gått til jordmor i kommunen i tillegg, hun hadde litt bedre tid til å snakke om mine bekymringer rundt svangerskapet enn de hadde på sykehuset derfor valgte jeg å gå til henne i tillegg.

Fødte i uke 33 pga PPROM og hadde forkortet livmorhals (ikke veldig kort, men likevel). Får ekstra oppfølging på sykehuset fra uke 23 (da fosteret regnes som levedyktig), men skal ha urindyrkning hver mnd, og så vet jeg ikke helt om de kommer til å legge inn en ekstra måling av livmorhals før uke 23, da jeg ikke har vært på OUL ennå. Det er også lavere terskel for å kontakte føde-pol og få komme inn på en sjekk om det skulle være noe. Det viktigste er man heller ringer de en gang for mye enn en gang for lite;)

Back
Topp