Oppfølging etter ruptur ved fødsel

Rosa89

Rosa89
Da eg er nysjerrig av natur har eg selv lest ang ruptur.Eg fikk grad 3B ved forrige fødsel og har hatt en del plager etter det med diverse.Ble i tillegg klippet.
Eg leser at mangen får oppfølging ved sykehuset etter slik ruptur, eg var der kun ved 6 ukers kontroll og aldri igjen etter det.Er det normalt?Eg vet legen som sydde meg etter fødselen sa eg skulle komme tilbake etter 3 mnd, har tatt det opp med legen og har vært hos gyn pga skadene.Gyn sa at det som plaget meg mest ( der eg ble klippet ikke kunne fikses ).Noen andre med ruptur som har fått en annen oppfølging eller info?
Eg skal på samtale på sykehuset for og høre mer hva som skjedde ol under fødselen men eg er ganske fastlåst på ks..Mest pga eg vil ikke ha mer skader en hva eg allerede har..
Ikke sikkert eg får neste gang men arrvevet der eg ble klippet er helt stivt og vondt og tanken på at noe skal passere der er ikke noe gøyalt :(

Huff! Ikke noe særlig godt å være plaget med tenker jeg! Har ikke noe erfaring med det.... Håper du får ks som du ønsker!

Jeg ble bare klippet jeg. Huden var stiv og øm i tre, fire måneder i arret, før den ble som før. Men før forrige fødsel gjorde jeg fødselsforberedende massasje der nede. Brukte mandelolje eller peanøttolje, husker ikke helt, men sånn man får kjøpt på apotek. 15 minutter hver kveld de siste to månedene før fødsel. Merket stor forskjell etterhvert, og skjeden ble mye mer elastisk og myk. Måtte klippe, men ikke pga fare for å revne, ungen måtte bare fort ut. Revnet ikke i det heletatt utenom klippet. Er helt sikker på at det har med massasjen å gjøre! Første gangene jeg gjorde det var det ubehagelig og ekkelt, men ble bedre for hver gang. I forhold til sexlivet og slik gikk alt tilbake til slik det var før der nede, etter tre-fire måneder. Anbefaler det virkelig, særlig hvis du har opplevd å få såpass ille rift før :/ Høres ikke godt ut!

Back
Topp