Oppfølging etter MA/SA

fr0u

Blir kjent med forumet
Hei jenter! 

Er det noen her inne som har erfaring med graviditet etter å ha mistet? 

Jeg hadde en MA i mai, og sliter veldig foreløpig med at jeg ikke klarer å glede meg over det nye livet i magen. Er så redd at det skal skje igjen, enten MA eller SA. 
Har legetime på tirsdag, men sånn som det er så er det VELDIG lenge å vente. 

Får man tilbud om faste blodprøver for å se at nivået av HCG øker? Evt tidlig ultralyd?

Hei hei. Jeg har ikke noe særlig svar å gi deg, men jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Jeg hadde en MA i uke 14 i slutten av august, så er på første prøveperiode nå. Jeg håper du får noen gode svar, så jeg kan få samme råd. :) Jeg var hos en gynekolog som var utrolig grei, og han sa til meg at jeg kunne komme dit så fort jeg fant ut at begavet gravid igjen, så skulle han følge meg opp. Utrolig betryggendes, så jeg må bare ha en positiv test først. :) Masse lykke til, og håper det går bra i 9 mnd framover, til vi kan holde våres små i armene. ;)

Ja, har snakket med legen min før om at jeg har fryktet dette. Har nemlig byttet fastlege i løpet av sommeren pga flytting. 
Hun har betrygget meg med at jeg skal få god oppfølging. Likevel er jeg redd at de bare skal klappe meg på skuldera og si at det helt sikkert kommer til å gå bra! "Du er jo så ung og sprek" 
Det hjelper så lite når jeg har en følelse av at det kommer til å gå galt igjen. 
Trøsten er vel at man vet at man ihvertfall klarer å bli gravid. 

Jeg tror egentlig ikkje det alene vil gi ekstra oppfølging.. :-/ så å si alle kvinner har vert gjennom en SA eller MA eller begge deler å man kan ikkje følge ekstra opp alle kvinner pga det (fikk jeg beskjed om da jeg var i samme situasjon)

Nei tror ikke SA er like prioritert mht oppfølging. Men at MA blir fulgt litt tettere opp fordi kvinnene ofte har opplevd å gå lenge uten å vite at det er liv i magen. 
Det kan vel variere veldig fra lege til lege. Hvis ikke man får tilbudt den oppfølginga som man føler man trenger for å føle seg trygg, er det vel mulig å oppsøke privat helsevesen? 

det varierer veldig fra lage til lege, og fra sted i landet. Her er "regelen" at man må ha mistet 3 ganger for å få ekstra oppfølging, men jeg fikk god oppfølging sist gaviditet, da hadde jeg mistet to ganger, hadde flere ultralyder og hcg målinger. 

fr0u skrev:
Nei tror ikke SA er like prioritert mht oppfølging. Men at MA blir fulgt litt tettere opp fordi kvinnene ofte har opplevd å gå lenge uten å vite at det er liv i magen. 
Det kan vel variere veldig fra lege til lege. Hvis ikke man får tilbudt den oppfølginga som man føler man trenger for å føle seg trygg, er det vel mulig å oppsøke privat helsevesen?

Hvorfor får man eventuelt mer oppfølgling om man har hatt en MA?
Jeg hadde en ma i sommer..sliter fortsatt phyisk med det til en viss grad. Men er gravid igjen etter 3 pp...er 5 uker på vei i dag,og jeg lurer på om jeg skal spørre legen min om tidlig ul? blri jeg ikke henvist av ho blir det vel privat...må roe nervene om at det er liv inni magen.klarer liksom ikke å slappe 100 % av.

Hei:) Jeg hadde en MA ved min første graviditet...ble gravid igjen 4mnd etter.. Ikke noe spesiell oppfølging da...siden det er slikt som bare noen ganger skjer..sjølv om det er veldig trist.. Jeg tok det veldig tungt.. Sleit når jeg ble gravid igjen...klarte ikke glede meg før jeg fikk se liv i uke 13.) Gråt av glede.. Jeg fikk tidlig UL på grunn av at jeg hadde høyt blodtrykk en periode!

Jeg vil anbefale å høre om du får ta ein UL litt før den ordinære...slipper du gå å bekymre deg..ikke noe kjekt.. Men da jeg hadde MA hadde jeg ingen symptomer på graviditet...De andre gangene har jeg vært trøtt og litt uggen i kroppen..

Sniker fra aprilklubben....

Jeg hadde en sa i mars og en i juni  (begge rundt uke 7) Så ble jeg gravid igjen, og har slitt mye med å glede meg og knytte meg til babyen. Fikk en tidlig UL i uke 8, men det var alt. Ingen hcg eller noe. Nå er jeg 15+4 så fikk høre hjertelyd i uke 14. Gleder meg nå til ordinær UL. Man får ikke så mye oppfølging etter SA egentlig. Fikk ingen oppfølging etter første aborten.

HermineL skrev:

fr0u skrev:

Jeg hadde en ma i sommer..sliter fortsatt phyisk med det til en viss grad. Men er gravid igjen etter 3 pp...er 5 uker på vei i dag,og jeg lurer på om jeg skal spørre legen min om tidlig ul? blri jeg ikke henvist av ho blir det vel privat...må roe nervene om at det er liv inni magen.klarer liksom ikke å slappe 100 % av.

Jeg tror man i såfall bare får bedre oppfølging fra legekontoret. Jeg skal som sagt til legen i morra, så skal høre litt mer med ho da. 

Når jeg lå på sykehuset for tredje gang i forbindelse med min MA, snakka jeg med en overlege som forsikret meg om oppfølging. Kan være fordi jeg gikk så lenge før jeg fikk vite at jeg mista, for så å være sjuk og inn og ut av sykehus så mange ganger når det ble klart at det ikke var liv. 

Men det er vel som det er nevnt her, veldig varierende. På samme måte som hver graviditet er forskjellig. Det finnes vel ingen fasitsvar, og alle leger praktiserer jo forskjellig. 
Jeg er utrolig heldig med min lege, hun er ung og veldig forståelsesfull i forhold til situasjonen. 

Forstår veldig godt følelsen din med å ikke klare å glede seg. Tror det er lurt å være åpen med legen om bekymringene. Selv om ihvertfall jeg skulle ønske at de i helsevesenet kunne lese tankene mine av og til, så gjør de jo ikke det.

fr0u skrev:

HermineL skrev:

fr0u skrev:

Jeg tror man i såfall bare får bedre oppfølging fra legekontoret. Jeg skal som sagt til legen i morra, så skal høre litt mer med ho da. 

Når jeg lå på sykehuset for tredje gang i forbindelse med min MA, snakka jeg med en overlege som forsikret meg om oppfølging. Kan være fordi jeg gikk så lenge før jeg fikk vite at jeg mista, for så å være sjuk og inn og ut av sykehus så mange ganger når det ble klart at det ikke var liv. 

Men det er vel som det er nevnt her, veldig varierende. På samme måte som hver graviditet er forskjellig. Det finnes vel ingen fasitsvar, og alle leger praktiserer jo forskjellig. 
Jeg er utrolig heldig med min lege, hun er ung og veldig forståelsesfull i forhold til situasjonen. 

Forstår veldig godt følelsen din med å ikke klare å glede seg. Tror det er lurt å være åpen med legen om bekymringene. Selv om ihvertfall jeg skulle ønske at de i helsevesenet kunne lese tankene mine av og til, så gjør de jo ikke det.

du får gi oss oppdatering om hva legen sier da :)

Sniker fra juni -13 forumet:)

Jeg har mistet 2 ganger, en MA og en SA. Jeg får tettere oppfølging denne 3.ganga. Jeg skal oftere til legen og venter i skrivende stund på brev fra gynekolog(som antagelig betyr tidlig ul).

Igår fikk jeg blod på papiret, og fikk derfor tidlig ul allerede da(alt var bra!:D). Fikk også beskjed om at dersom jeg blør igjen, var det bare å ta kontakt, så skulle de ta meg inn igjen.

Kan hende det er litt ulik praksis fra legekontor til legekontor og sykehus til sykehus, men jeg føler meg ihvertfall ivaretatt ekstra mye denne 3.ganga:)

Jeg fikk tidlig ultralyd etter første gang jeg mistet, og på andre gang jeg mistet + graviditeten med Adrian. Man må ha 3 aborter registrert hos legen før man får videre utredning på sykehuset. Nå har jeg mistet så mange ganger at man heller blir positivt overrasket om det faktisk går... Vi prøver nå med tabl for å starte eggløsning, så håper det går denne gangen :) Prøverør får vi ikke dekket siden vi har fått til 2 barn på "normal måten". 1,5 år siden jeg sluttet på prevensjon, så håper virkelig på et lite juli mirakel nå

Tusen takk for gode svar! 

Var hos legen i dag, og fikk litt svar der også. I utgangspunktet får jeg ikke noe spesiell oppfølging. Men viser det seg at jeg ikke klarer å legge ifra meg bekymringene, skulle jeg få både blodprøver og ul på legekontoret. De kan ikke tyde bildene av fosteret der, men de kan se om det er liv. 

Til tross for dette tilbudet vil jeg heller bestille en privat time hos gynekolog for tidlig ultralyd. Da vil jeg få mer svar iforhold til om det er et friskt foster i tillegg til bekreftelse på liv.

Tusen takk for gode svar! 

Var hos legen i dag, og fikk litt svar der også. I utgangspunktet får jeg ikke noe spesiell oppfølging. Men viser det seg at jeg ikke klarer å legge ifra meg bekymringene, skulle jeg få både blodprøver og ul på legekontoret. De kan ikke tyde bildene av fosteret der, men de kan se om det er liv. 

Til tross for dette tilbudet vil jeg heller bestille en privat time hos gynekolog for tidlig ultralyd. Da vil jeg få mer svar iforhold til om det er et friskt foster i tillegg til bekreftelse på liv.

Back
Topp