Oppfølging etter innsett

PrøverPåTredjemann

♡2014♡2023♡2025♡
Junibollene 2023
Mailykken 2025
Hei! Noen som kunne fortalt meg litt om hvordan oppfølging etter innsett er? Jeg vet at man skal ta blodprøve etter ca 2 uker, og så blir det ultralyd omtrent 5 uker etter insett hvis man har testet positivt.

Er det mer oppfølging enn dette?
Kan man eventuelt gjøre dette hos fastlege eller gynekolog?

Videre oppfølging skjer hos fastlege/jordmor slik som alle andre gravide?

Hos Porsgrunn trenger de bare vanlig graviditetstest, ikke blodprøve. Deretter er det ultralyd mellom uke 7 og 8, denne gjøres enten i Porsgrunn eller hos samarbeidende gynekolog dersom man bor i en annen by. Etter det flyttes oppfølging til jordmor/fastlege, tilsvarende en vanlig graviditet. :)

St. Olavs ringte vi inn positiv test, måtte ikke ta blodprøve. Fikk i den telefonsamtalen tilbud om ul mellom uke 7 og 8 der, men valgte å gjøre den privat da vi bor ett stykke unna. Etter det ingen kontakt med avdelingen :p

Hos medicus tok vi blodprøve. Ved positiv test ble det ultralyd i uke 7-8. Etter det var det ingen kontakt med klinikk.

Hei! Noen som kunne fortalt meg litt om hvordan oppfølging etter innsett er? Jeg vet at man skal ta blodprøve etter ca 2 uker, og så blir det ultralyd omtrent 5 uker etter insett hvis man har testet positivt.

Er det mer oppfølging enn dette?
Kan man eventuelt gjøre dette hos fastlege eller gynekolog?

Videre oppfølging skjer hos fastlege/jordmor slik som alle andre gravide?
Har vært på Rikshospitalet, da har jeg alltid tatt blodprøve hos fastlegen min ti dager etter innsett. Ringt Riksen to dager etter for å bekrefte svaret på blodprøven (har alltid tatt graviditetstest, så jeg har jo visst svaret). Ved positiv test får man henvisning til tidlig ultralyd i uke 8. Resten av oppfølging er hos fastlege eller jordmor. I tillegg har jeg fått noen ark de ønsker at vi skal svare på etter fødsel☺️

Back
Topp