Oppfølging etter alvorlig svangerskapsforgiftning

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning med førstemann, noe som endte med hastesnitt i uke 37. Min mor har hatt svangerskapsforgiftning i begge sine svangerskap, jeg frykter derfor at jeg skal få dette neste gang også og frykten er at jeg skal få det tidligere enn uke 37, som tross alt var ganske udramatisk.

Hva slags oppfølging kan jeg vente meg om jeg blir gravid igjen?

Hei på deg :-)

De allerfleste som får svangerskapsforgiftning er førstegangsfødende! Risikoen for at du skal få det igjen er ikke så stor.
Samtidig er det noen familier som har en genetisk diposisjon som øker sansynligheten for at det kommer tilbake også i et evt neste svangerskap. Og siden din mor har hatt det to ganger kan det jo skje for deg også.......

Når du evt blir gravid igjen går du i utgangspunktet til "vanlig" oppfølging hos jordmor/fastlege. De vil henvise deg til andrelinjetjenesten hvis det skulle bli mistanke om begynnende svangerskapsforgiftning. Mange steder har man litt hyppigere kontroller når man komme et stykke ut i graviditeten og noen plasser har man uanset en ekstra ultralyd for å se på morkakefunksjonen.
Vær selv litt frampå og spør om rutinene der du bor. Det går jo også an å ringe til sykehuset og spørre om deres mening.

Lykke til da :-)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp