Oppfølging av sykemeldte, nav.........?

idamor4

Flørter med forumet
Har dere som er sykemeldte fått brev i posten fra nav om oppfølging av sykemeldte og tilrettelegging på arb.plassen? Jeg har fått brev fra nav for en stund siden om tilrettelegging på arbeidplassen, men jeg gjorde ikke noe med det siden arbeidsgiver skulle ta kontakt. Fikk nå brev igjen om "manglende rapportering om oppfølging av sykemeldt arbeidstaker- forhåndsvarsel om sanksjon"...hva er dette????! Kjenner jeg blir lettere irritert, har nok å henge fingrene i..... Hva skal jeg gjøre? Bør jeg ta kontakt med arb.giver? Det er vel i grunn og bunn hans oppgave og ta kontakt med meg..?

Blir oppgitt over dette styret med alle papirene hit og dit...og møter...

jeg fikk samme brev, det er arb. giver som ikke har levert inn ett skjema som viser at dere har hatt møte (for min del snakket jeg bare med sjefa og da hadde vi hatt ett "møte")

Det værste som kan skje er at arb.giver får 5-6000 i bot per dag de ikke kan vise til utfylt skjema/møte, også kan du miste sykepengene dine.

Er bare å ta en tlf til arb.giver å si dere trenger å ha ett "møte" h*n kan fylle ut skjema med deg på tlf, evt må du skrive under på skjema.

Er veldig viktig å fylle ut tilretteleggingsskjemaet etter 4 uker også skal man ha oppfølgingssamtale innen 7 eller 8 uker hvis jeg ikke husker feil. Ja, det er arbeidsgivers oppgave å følge dette opp. Min gjorde ikke dette, men jeg ringte til NAV og spurte om hva jeg skulle gjøre, og fikk beskjed om å kreve at disse tingene ble gjort. Innen 9 uker skal arbeidsgiver også fylle ut en rapport og sende til NAV som bevis på at vi har gjort alle disse tingene. Både du og arbeidsgiver kan bli straffet med sanksjoner (bøter) hvis dette ikke blir gjort. Min arbeidsgiver hadde ikke fått opplæring fra HR om de nye reglene som kom i fjor så hun var faktisk ikke klar over at vi manglet noen papirer. Kontakt sjefen din snarest for i verste fall kan du miste sykepengene dine, var det jeg fikk beskjed om på NAV ihvertfall. Man har visst et gjensidig ansvar når det kommer til disse oppfølgingsplanene. Står en del på NAV sine sider om oppfølging av sykemeldte http://www.nav.no/Arbeid/Oppf%C3%B8lging+av+sykmeldte kan være lurt å lese på det som gjelder arbeidsgiver også. Lykke til

Tror jeg ville tatt kontakt med arb.giver jeg - og fått saken ut av verden.. Hater å ha sånt liggende å ikke vite hva jeg skal gjøre med det.. Har ingen erfaring selv, da jeg ble satt direkte på 50% svangerskapspenger - grunnet vanskelig å tilrettelegge for gravide - og vi er jo strengt tatt ikke syke? På torsdag skrev lege ut 100% svangerskapspenger frem til termin. Så rart det er så ulik praksis mht dette?

Håper det ordner seg og at du finner ut av det! Lykke til :)

Det stemmer at både du og arbeidsgiver blir straffet hvis ikke dette er i orden.... etter de nye reglene som kom i fjor er begge parter ansvarlige for at dette skjer. 
Jeg har søkt om 80% svangerskapspenger, når jeg leverte dette på NAV hadde hun som tok i mot det aldri sett skjemaet engang, men ei av de eldre sa at flere leger brukte sykemelding istedet for svangerskapspenger...... 

arbeidsgiver får samme skjema så ;) jeg ville tatt kontakt. fikk åd et skjemaet. fikk ett igår om at de trakk det tilbake da alle papirene nå var på plass :)

Takk for svar jenter, da skal jeg ta kontakt med arbeidsgiver imorgen og få det ut av verden!

Jeg fikk også dette "sanksjonsbrevet". Tok kontakt med arbeidsgiver som påstod at de ikke hadde fått tilsvarende brev. I hvert fall - vi tok dette møtet sammen sånn at de kunne sende inn skjemaet og så var saken ute av verden for min del.

Fikk i etterkant greie på at de hadde klart å ikke sende inn møteskjemaet etterpå sånn at de faktisk ble bøtelagt, men det får personalavdelingen ta på sin kappe. Jeg som sykmeldt kan ikke løpe rundt og barnepasse at de personalansatte på jobben gjør det de skal :)

PS - dette er ganske nye regler fra NAV, så det er nok mange personalavdelinger som ikke har helt kontroll på rutinene ennå.

Back
Topp