Oppfølging av svangerskapsdiabetes

Embla35

Gift med forumet
Hei!

Er det noen andre her inne som har fått svangerskapsdiabetes allerede nå?

Jeg lurer litt på oppfølgingen her. Jeg hadde det også da jeg gikk gravid med førstemann, men da fikk jeg det såpass sent at oppfølgingen nesten ikke kom i gang før jeg fødte siden førstemann kom tre uker for tidlig.

Det var jordmor som henviste meg til glukosebelastningstesten og hun mente at det ikke var nødvendig med måling av blodsukker. Jeg skulle bare passe på kostholdet. Jeg synes det var veldig rart siden jeg måtte måle det sist. Så var jeg på vekstkontroll på sykehuset og hun legen der var veldig tydelig på at jeg skulle måle blodsukker på morgenen og etter hvert måltid. Det var også det opplegget jeg kjente til. Og fastlegen min var også enig, så jeg måler nå og fører dagbok.

Men: neste vekstkontroll på sykehuset er først i begynnelsen av november. Hva skjer frem til da? Er det noen som bryr seg om verdiene mine? Har ikke fått det inntrykket egentlig. Regner med at jeg må ta det opp med fastlegen min. Har time hos henne om tre uker. Men hva om verdiene er veldig opp og ned i mellomtida?

Leste også flere steder at glukosebelastningstesten skulle gjentas 4-6 uker etter den første. Ingen som har sagt noe om det heller.

Føler at jeg henger litt i løse lufta. Sist fikk jeg oppfølging annenhver/hver uke siden det var sent i svangerskapet. Følte meg mye tryggere da...

Fikk samme svar her. Hadde test i uke 6 tror jeg, pga sukker i urin. Den var 8 etter 2 timer. Legen mente det var litt høyt og at jeg måtte passe på hva jeg spiser. Ikke noen mer enn det! Så sa hun at jeg skulle på ny belastningstest i uke 24. Jeg fikk blodsukkerapprat av svigermor fordi hun fikk det selv i svangerskapet (fikk senere type 1 diabetes da). Følt meg litt rar i det siste og fått verdier som: 9,8 etter å ha spist f.eks bigone. Det må jo si at jeg beveger meg nærmere diabetes. Skal ta det opp med legen min i morgen. :-)

Har ikke hatt svangerskapsdiabetes, og blodsukkeret var veldig fint etter glukosebelastningen denne gangen også. Men, nytt av året (for min del altså), er at jeg må ta ny belastning rundt uke 30-32. Altså ca 15 uker etter første gangen.. Sånn var det ikke forrige gang jeg var gravid (i 2013).
Det svarer jo ikke så veldig mye på det du lurer på, annet enn at jeg må ta to belastninger denne gangen.. Be om en ekstra time hos fastlegen hvis du føler deg usikker! :)

Takk for svar dere 2!

@FrøkenAngst
Ja, ta det opp med fastlegen din! Du bør ligger under 7 to timer etter et måltid! Jeg har vært forholdsvis flink de første dagene, men de siste dagene var helt håpløse :(

@Karma27
Jeg får se litt om det fortsetter med høye verdier nå denne uka og hvis det gjør det, så tar jeg kontakt med fastlegen min.
Føler at det er et litt stort ansvar at man skal passe på det så mye selv uten å ha fått mer veiledning enn kosthold og hvor verdiene bør ligge.

Takk for svar dere 2!

@FrøkenAngst
Ja, ta det opp med fastlegen din! Du bør ligger under 7 to timer etter et måltid! Jeg har vært forholdsvis flink de første dagene, men de siste dagene var helt håpløse :(

@Karma27
Jeg får se litt om det fortsetter med høye verdier nå denne uka og hvis det gjør det, så tar jeg kontakt med fastlegen min.
Føler at det er et litt stort ansvar at man skal passe på det så mye selv uten å ha fått mer veiledning enn kosthold og hvor verdiene bør ligge.
Synes absolutt du burde få veiledning!!!
Galskap å la folk "fikse selv"... Tilbudet om veiledning burde hvertfall være til stede!

Min venninne hadde det. Ble fulgt opp hos diabetessykepleier. Fikk låne måleutstyr og målte 4 ggr i døgnet. Og fikk kostholdsveiledning og det som hører til. :)

Tilbudet om veiledning burde hvertfall være til stede!
Ja, helt enig! Men henvisning til diabetespoliklinikken får man først etter en viss verdi under glukosebelastningstesten. Synes også at det er ganske håpløst. Man må jo også se på om endring av kosthold faktisk hjelper.

Min venninne hadde det. Ble fulgt opp hos diabetessykepleier. Fikk låne måleutstyr og målte 4 ggr i døgnet. Og fikk kostholdsveiledning og det som hører til. :)
Da hadde hun nok en veldig høy verdi etter belastningstesten.
De som er over ikke-diabetes-grensen men under bør-kanskje-behandles-med-insulin-grensen blir ikke henvist til diabetessykepleier. Og det er nettopp der jeg er - i denne midt-i-mellomgruppa.

Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes. Jeg hadde 7.8 på glukosebelastningen(altså laveste verdi). Jeg må måle blodsukkeret før hvert måltid og 2 t etter hvert måltid. Pga blodsukkeret var over 7 etter mat og over 5 fastende, måtte jeg begynne på insulin(4 e novorapid), da det er skadelig for babyen å ha over de verdiene. Jeg skal kun forholde meg til svangerskapspoliklinikken resten av svangerskapet og diabetes poliklinikken. Oppfølgingen går på at jeg hver mnd tar blodprøver, prater med lege på diabetes pol ifht blodsukkeret for så å gå over tll svangerskapspoliklinikken hvor det blir tatt ultralyd osv. Jeg blir satt i gang i uke 37/38 siden jeg har begynt på insulin. Det er vanlig praksis her i kristiansand. Jeg fikk beskjed at jeg ikke trengte å ta ny glukosebelastning siden jeg måler blodsukkeret jevnlig.

Over 5 fastende. Det har jeg nesten hver dag :( Bør nok snakke med legen snart merker jeg.

Back
Topp