Oppfølging av jordmor eller fastlege?

Islay

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Marsmagi 2025
Skal dere ha oppfølging gjennom svangerskapet hos fastlege eller jordmor? Eller begge? Noen her som har vært gravide før og har noen anbefalinger?

Dette er mitt første svangerskap så jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Var hos fastlegen idag, egentlig bare for å spørre om jeg kan bruke noen medisiner i svangerskapet, og da tok han samtidig første kontroll med blodtrykk, blodprøver, urinprøve osv (er 6+0 idag). Har et veldig godt forhold til fastlegen min så vurderer å gå til både han og jordmor. Noen som har gått til begge, eller blir det for mye? :)

I mine 2 tidligere svangerskap gikk jeg bare til den samme jordmoren, men var med lege for å ta blodprøve, glukosenbelastning og med sykmelding. Nå derimot vet jeg ikke, har flyttet til ny kommune og blir da ny jordmor. Hatt ikke bestemt meg, men trur jeg tar den første det bare for å se hvordan hun er. Er det ikke noe kjemi, går jeg til fastlegen :)

Jeg blir nok ikke å gå til jordmor denne gangen. Elsker fastlegen min og får god oppfølging av både henne og gyn (pga medesinen). Sist svangerskap gikk jeg kun til jordmor.

Jeg skal til fastlege iallfall i første omgang; mitt første barn; så har ikke anelse på hvordan dette funker:hilarious:
Men regner med det sikkert blir en kombinasjon av lege/jordmor; siden jeg har fastlege i forrige bostedskommune ennå, å jordmor er nærmere der jeg bor per i dag:p

Jeg kommer til å gå bare til fastlege. Grunnen til det er todelt. 1: fastlegen holder til i nabobygget til jobb, mens det er lang vei til jordmor (6km). 2: Jeg gikk til jordmor annenhver gang første gangen. Hun begynte å skulle snakke om alkohol, tobakk og hva man kan spise og ikke i uke 20 (eller deromkring). Noen hakk for sent, og på ingen måte et kurs av selvfølgeligheter jeg hadde bedt om. Alt i alt tok det en evighet hver gang jeg var der, og blodprøver ville hun helst ikke ta. Jeg var jo egentlig kun interessert i å få målt blodprosent, testet urin og komme meg tilbake på jobb igjen, ikke sitte å skravle i en evighet. Svangerskapskontrollene hos fastlegen har gjerne tatt 20 min fra jeg har reist meg fra pulten til jeg har satt meg ned igjen:) Noen vil jo ha denne skravlingen sikkert. Så er vel smak og behag.

Jeg har gått annenhver gang til lege og jordmor med mine to første, men hadde det ikke vært for at jeg hadde behov for oppfølging av lege hadde jeg ikke gått til legene da den første var inkompetent og viste knapt nok hvor man var gravid (prøvde å finne hjertelyd rett under ribbeina mine) og tok meg ikke seriøst når jeg fikk hypermesis, raste ned i vekt og knapt nok fikk i meg en dråpe vann. Da ba han meg drikke slankeshake for det var næringsrikt:smiley-angry026:iamwithstupid
Han andre var 60+ og mente at svangerskap ikke var en sykdom og at vi kvinner trengte å ta oss sammen, men gikk omsider med på å henvise meg til fysio for kraftig bekkenløsning. :BangHead

Nå derimot har jeg en fastlege som er helt super og jeg gleder meg til å gå annenhver gang til henne og til jordmor.:love2

Tusen takk for svar alle sammen!
Ble ikke så veldig mye klokere :laughing002 Ser at det er ganske varierende hvordan man føler man blir tatt imot og fulgt opp av jordmor/fastlege. Det beste er vel kanskje bare å prøve begge deler og se hva som passer en best :)

Litt usikker men blir nok fastlege her. Han utfører også ultralyd, (bare utvendig). Så han sa til meg forrige uke at hvis ikke Gyn vil følge meg opp tett så skal han gjøre det i forhold til sa og ma bak meg

Gikk bare til jordmor forrige gang. Nå har jeg flyttet og fått en ny fantastisk fastlege! Aldri følt meg så sett og tatt på alvor. Kommer til å prøve jordmor her også, så får jeg se hva jeg ender opp med!

Gikk annenhver gang, og synes det var tipp topp. De kan jo litt ulike ting, så synes det var greit å variere. Men både jordmor og fastlegen er fantastiske. Jordmor synes jeg var flinkere på å lytte til hjertelyden og følge med på utviklingen der, mens fastlegen var god å ha ift sykemeldinger og annen oppfølging.

Jeg tenker å gå til jordmor på lokal helsestasjon, men kommer nok til å kombinere dette med privat jordmor siden jeg bor et godt stykke unna jobb, og har behov for noe som er litt nærmere.
Nå er jeg jo enda tidlig i svangerskapet og sliter ikke så mye med diverse symptomer ennå. Det kan jo hende jeg føler et behov for å dra til fastlegen senere i svangerskapet.

Jeg skal til begge deler. Har allerede vært en kjapp tur innom lege og jordmor.

Back
Topp