oppdragelsestips på internett...

dumidalia

Gift med forumet
HER er link til en artikkel på klikk.no som omhandler hva barn bør få lov til. Bare jeg som synes den var litt rar? Trengs det virkelig en barnepsykolog til å fortelle at barna bør få lov til å rulle ut boller? Og uansett hvem som hadde sagt det, så kommer jeg aldri til å tillate at mine barn tegner på veggene.. Nei, den virket litt snodig, litt sånn "vi må ha noe å skrive, hjeeelp"...

Ja, den var litt merkelig.. Skjønner jo poenget, at man ikke skal rette på barna i ett og alt, men man må jo rette på dem når de gjør noe man ikke kan tålerere, som å tegne på veggene.. Så får man heller droppe å korrigere dem når de gjør ting "feil" uten at det skader.. For eksempel om de ikke smører "riktig" på maten sin...

Helt enig. Jeg vet jo at mange er kjapt ute med å korrigere barna, men de aller fleste lar vel ungene smøre på skiva si og spise selv?

Helt enig. Jeg vet jo at mange er kjapt ute med å korrigere barna, men de aller fleste lar vel ungene smøre på skiva si og spise selv?
Det tror jeg da ;) Mi lille frøken har begynt å synge de siste ukene (noe som føles veldig stort ettersom hun bare har snakket i ca 3 mnd).. Men jeg retter jo ikke på henne om hun synger feil, for det er jo liksom ikke så farlig.. Men tegner hun på veggene, klipper i sofaen med saks eller liknende får hun streng beskjed om at det ikke er lov.. Jeg er veldig for å ikke kjempe alle kampene, men å ta de som er viktige.. Skal man rette på hver minste ting her i verden må jo barna tro det er noe feil med dem, og sånn skal det jo ikke være...

Helt enig, choose your battles =) Mye får han lov til, men å ødelegge ting med vilje er ikke godtatt.

Helt enig, choose your battles =) Mye får han lov til, men å ødelegge ting med vilje er ikke godtatt.
Som så mye annet så handler det vel om sunn fornuft. Endel eksperter kan ha endel nyttig og inspirerende når det kommer til barneoppdragelse, men det er noe rart også

Ja, dette er vårt "motto" også. Man må huske på hvor gamle de er også, mener jeg. Når noen andre kommenterer noe med sønnen vår, f.eks. at han har litt is rundt munnen når han spiser pinne-is, sier jeg "han har nettopp blitt 2 år da". Man kan ikke være hysterisk.... Men selvfølgelig viktig å lære dem å skille rett fra galt!

Hvis jeg skulle slå ned på hver minste ting gutten min gjør "galt", hvordan skal han da lære? Det kommer til å ende opp med en redd liten unge som sitter stille i et hjørne og ikke tør å prøve seg på noe som helst. Samme hvis vi skulle reagert like sterkt på alt, hvordan skal de da lære når det er alvor?

Back
Topp