Oppdragelse

Hanna C

Gift med forumet
Hva slags verdier ønsker du for barnet ditt, og hva slags oppdragelse ønsker du å gi?

Jeg ønsker å føre en oppdragelse med masse kjærlighet. Jeg pleier å si at man ikke blir bortskjemt på kjærlighet. Konstruktive tilbakemeldinger. (Hvis det er noe han ikke får lov ti, har han også krav på å få vite hvorfor han ikke får lov til det, (Liker ikke tilbakemeldingen: "sånn er det bare") Ønsker også å lære gutten min respekt for alle mennesker og dyr. Synes det er viktig med kontakt med dyr i oppveksten, da dette skaper empati for andre. Også vil jeg at han skal bli kjent med følelsene sine, og fortelle han at det er greit å være sint en dag, Og at det er greit å si i fra hvis han føler seg urettferdig behandla av oss.

Av verdier: Respekt for alt liv (stort og smått)
                Ærlighet ovenfor seg selv og andre
                Rettferdighet
               Positv tenkning        

Kan bare si meg enig i dere over... høres meeeget fornuftig ut! [;)]

Jeg har vell kansje vert litt streng (??)... rydde rommet sitt selv, sitte fint ved matboerdet...osv...
men har igjen for det nå... Rikke er meget snill og gjør sjelden noe "ulovlig"... klart hun gjør rampestreker i blandt ja, men ikke noe mer enn småting som er vanlig for en 7 åring! [;)] ( Episoden med potta, var faktisk første skikkelig ille hun har gjort...)

Hun rydder av bordet etter seg etter å ha spist, og setter i maskina... Hjelper meg MASSE med Jonas.
Klærne blir lagt inn på vaskerommet og spør ALLTID om låv før hun drar noen plass eller når hun har lyst på noe godt eller is!
Hun gråt da jeg drepte ei mus...hehehe...så er veeeeldig glad i dyr...
og elsker gamle mennesker, alltid respekt for de som er eldre...

Håper at vi klarer å videreføre dette til Jonas også! [:D]

ORIGINAL: Hanna C

Jeg ønsker å føre en oppdragelse med masse kjærlighet. Jeg pleier å si at man ikke blir bortskjemt på kjærlighet. Konstruktive tilbakemeldinger. (Hvis det er noe han ikke får lov ti, har han også krav på å få vite hvorfor han ikke får lov til det, (Liker ikke tilbakemeldingen: "sånn er det bare") Ønsker også å lære gutten min respekt for alle mennesker og dyr. Synes det er viktig med kontakt med dyr i oppveksten, da dette skaper empati for andre. Også vil jeg at han skal bli kjent med følelsene sine, og fortelle han at det er greit å være sint en dag, Og at det er greit å si i fra hvis han føler seg urettferdig behandla av oss.

Av verdier: Respekt for alt liv (stort og smått)
               Ærlighet ovenfor seg selv og andre
               Rettferdighet
              Positv tenkning        

Jeg er helt enig i alt du sier her, som jeg skulle sagt det selv.[:)]

Erfarne mødre som snakker - kansje jeg ikke burde si noe, men[8|]

Når det gjelder oppdragelse så er mannen min og jeg veldig enige - vi vil oppdra barna våre sånn:

(sitat fra bibelen)

Matteus kap 22
versene 36-40 
«Mester, hvilket bud er det største i loven?»

Han svarte:
«' Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.'

Dette er det største og første bud. 
Men det andre er like stort: ' Du skal elske din neste som deg selv.' 
På disse to budene hviler hele loven og profetene.»

[;)]

Et flott bud, som man BØR følge...men må si at jeg faktisk elsker mine barn ENDA høyere enn meg selv!! [;)]

ORIGINAL: Chill24

Et flott bud, som man BØR følge...men må si at jeg faktisk elsker mine barn ENDA høyere enn meg selv!! [;)]

Det vil vel de fleste mødre si, men det er en helt annen diskusjon[;)]

Det vil vel de fleste mødre si, men det er en helt annen diskusjon

Hehehe....det er nok det!!! [;)][:D]

Men jeg mener altså at om en klarer å elske sin neste som seg selv - så kommer respekt/ærlighet, og alle de andre "dydene" inn under det[;)]

Var vel omtrent det samme Jesus mente da han sa at "på disse to budene hviler hele loven og profetene"[;)]

Men jeg mener altså at om en klarer å elske sin neste som seg selv - så kommer respekt/ærlighet, og alle de andre "dydene" inn under det

Var vel omtrent det samme Jesus mente da han sa at "på disse to budene hviler hele loven og profetene"

Vil tro det ja....du skal ikke lyge, stjele, slå ihjel osv.... alt kommer liksom under å " elske sin neste som seg selv..." Rett og slett naturlig skikk og bruk!

Back
Topp