Oppdragelse

Glapia.

Gift med forumet
Ja, jeg kjenner jeg "gruer" meg litt til dette med oppdragelse, er så redd for at gogutten ikke skal få en god og ordentlig oppdragelse. så derfor velger jeg å ta det opp her inne, kan dere fortelle..? Hva er vanlig i deres familie? spesielle ting du gjør/sier til dine barn? Hvordan velger du?

Gjerne fortell litt, tusen takk!! [:)][:)] Håper dere forstår meg!

Synes det er vanskelig med oppdragelse jeg også, spesielt når tålmodigheten din blir pusha til det ytterste...
Det gjelder å holde seg selv rolig, ikke heve stemmen, være konsekvent, ha faste regler og rutiner, være i forkant hvis barnet hisser seg opp, prat med barnet om hva som er rett og galt, sett opp regler sammen med barnet for hva som skal gjelde i deres hjem. Sikkert masse mere også som jeg ikke kommer på nå.

Sist, men ikke minst ros barnet for alt det gjør bra. For hver negative ting skal man helst si 10 positive[:D][:D]

Så må jeg legge til at det ikke alltid er like lett og følge det man selv ønsker, så må innrømme at jeg til tider ryker på en smell og bryter mine egne "regler". Sånn er det vel å være menneske, av og til gjør vi alle feil[:)]

ORIGINAL: Glapia.

Ja, jeg kjenner jeg "gruer" meg litt til dette med oppdragelse, er så redd for at gogutten ikke skal få en god og ordentlig oppdragelse. så derfor velger jeg å ta det opp her inne, kan dere fortelle..? Hva er vanlig i deres familie? spesielle ting du gjør/sier til dine barn? Hvordan velger du?

Gjerne fortell litt, tusen takk!! [:)][:)] Håper dere forstår meg!

Om jeg har en dårlig dag så forteller jeg det til datteren min på 5 år, så hun skjønner hvorfor lunta mi er litt kortere akkurat den dagen (les pms) Jeg sier også at det ikke er hennes skyld at mamma blir litt ekstra fort sint i dag. Vi er veldig åpne med hverandre i vår familie og vi skal få lov til å vise følelser. Blir hun sint eller lei seg lar jeg henne få lov til å være det istedenfor å kjefte "slutt med den sutringen, nå må du oppføre deg " type utsagn.

Jeg snakker aldri over hodet på henne. Eks snakker med andre foreldre og sier ting til de som jeg vet hun ikke liker (eks hvor umulig hun var på badet den dagen eller at nå har hun begynt med uhell om natta igjen.) Vet mange foreldre gjør akkurat det, og det syntes jeg er en skikkelig uting.

Også er jeg glad for at vi har en veldig stor tabbekvote og at barna elsker oss betingelsesløst (og vi dem selfølgelig).

En veldig lur ting jeg har lært på skolen (førskolelærer) er at du ikke må spørre om ting som barnet uansett må. Feks ikke si "skal vi gå og pusse tennene?" men si heller "nå skal vi gå og pusse tennene." Det er jo veldig vanlig at folk sier ting som et spørsmål selv om de egentlig mener at man skal gjøre det, og da høres det jo ut som barnet har et valg selv om de ikke har det[;)]

Ja oppdragelse er noe av det tøffeste med å ha barn.

Vi har masse trassalder for tiden, kort lunte har jeg også. Så jeg følger med på tråden og tar imot tips.

Tusen takk for svar jenter... Håper flere ønsker å dele[:)]

en veldig bra tråd! Vært hjemme på landet hos min søster i helgen og tenkt masse på oppdragelse faktisk! Hun har en datter som er midt i tenårene og tror hun er voksen, en gutt i 3 klasse og en liten bølle som går i 1 klasse! Og heisann så mye konflikter og krangling og forklaring og tårer det var der!
Må si hun imponerer meg med å se alle barne og klare å holde hodet kaldt! Og det som imponerer meg mest er hvor åpent forhold de har, kan prate om alt!

Jeg tror noe av det viktigste er å holde det man lover. Klarer man ikke det så må man forklare hvorfor. Ta barnet på alvor og respektere at det også kan reagere og bli skuffet. Ikke minst være konsekvent (mesteparten av tiden ihvertfall..er nok ikke alltid like lett det..)
Gi masse kjærlighet slik at barnet føler seg trygg til å komme med problemer uten at det skal være redd for å få kjeft eller ikke bli hørt.
Man kan jo skrive side opp og side ned om dette.
Håper virkelig jeg klarer å være en god, tolerang og kjærlig mor med haugevis av tålmodighet!

Denne tråden vil jeg følge med og lære av. tenker mye på oppdragelse om dagen. Ser jo hvor tidlig de lærer ting, og vet hva de vil. [8D]

Vi har hvertfall noen hovedprinsipper, på en måte:

- Vi spør ikke om noe som ikke har alternativer. Som "Skal vi gå å pusse tennene?" eller "Skal vi dra hjem nå" (Om jeg mener vi skal gå nå)

- Vi sier ikke Nei uten å begrunne hvorfor. "Du får ikke godterier idag fordi det er tirsdag" f.eks..

- Når det trues med noe skal det holdes. Det nytter ikke å true med f.eks timeout ut og ut, sier jeg at 'gjør du det en gang til blir det timeout' så skal jeg holde nettopp dette.. Om ikke så ser han jo at jeg gjennomfører ikke det jeg sier...

- Ikke bare si nei, stopp og ikke hele tiden.. Snu det heller fra "Ikke hopp i sofaen" til "Inne så hopper man ikke i sofaen, men du kan få hoppe på gulvet"

Vi har en krakk på kjøkkenet som brukes dersom han blir veldig ulydig. Han må sitte der i 3 minutter siden han er 3 år, dersom han er vanskelig. Og det funker utrolig bra! Han blir forklart hvorfor han settes der, og når de 3 minuttene har gått tar vi en prat om hvorfor han satt der, så sier han unnskyld og vi er ferdige med saken.

Mye av veien blir nok til mens man går, men det som er skrevet her er hvordan vi gjør det for øyeblikket med vår 3åring=)

Mange gode tips her, tusen takk!! *dytter litt på denne*

Dytter igjen![:)]

ORIGINAL: Carrie86

Denne tråden vil jeg følge med og lære av. tenker mye på oppdragelse om dagen. Ser jo hvor tidlig de lærer ting, og vet hva de vil. [8D]

Ja, det samme her. Tenker mye på at jeg skal være konsekvent. [:)]

Back
Topp