Oppdragelse av gutt vs jente - hva er vanlig

Oline V2

Gift med forumet
Jeg har selvfølgelig alltid trodd at sånn vi gjør med barna våre (en gutt og en jente) er vanlig/normalt.[8D]
Men den siste tiden synes jeg det har vært så mange diskusjoner her inne ang hva barna kan leke med eller ha på seg, i forhold til hvilket kjønn de er, kanskje spesielt når det gjelder gutter.
Så jeg begynner jo å lure på om vi er helt "rødstrømpe"[:D]

Gutten vår
- har masse lilla klær. Og røde
- har sengetøy som er rosa med dyr på (noe dyrepark-greier?) og sengetøy med Tingeling på
- har dukke og dukkevogn
- har ingen "våpenleker"
- har lekekjøkken
- hjelper mye til på kjøkkenet - det elsker han

Jeta vår:
- har (med unntak av en del janus-ull) ingen rosa klær
- leker mye med biler

Jeg spør ikke om vi gjør "riktig" eller "galt"
Bare lurer på om de fleste andre gjør likt, eller har andre løsninger?

dere må jo gjøre det som passer dere best.
Her har jenta vår myyye rosa , jenteklær. og gutten vår har gutteklær, liker de litt tøffe. har rødt men ikke rosa og lilla. han leker med dukkene til storesøster og liker kjøkkenlek. det må han jo bare gjøre. elsker derimot biler ,tog og gravemaskiner. helt frelst!!

Gutten vår er nok ganske guttete...
Jeg kjøpte dukke til 1-årsdagen hans, men interessen var aldri særlig stor..
Han er ganske klar på at rosa er jentefarge, det er riktig nok noe han må ha fått for seg i barnehagen (alle andre farger er til gjengjeld guttefarger, også rød).

Han elsket traktorer, biler, gravemaskiner, lastebiler osv. før han kunne gå - og har lekt mye med det. Nå går det mye i lego.
Han har forsåvidt utstyr til lekekjøkken og synes det er kjekt å være med på kjøkkenet.
Han har ikke noen typiske "våpenleker", men det har visst lite å si, for det er bare fantasien som setter grenser..[8|] jaja

Jeg kjenner til mødre som har vært veldig anti-rosa til jentene sine, men ofte ser det ut til at nettopp disse jentene blir mest rosa av alle, når de får velge selv da.

Jeg tror forsåvidt ungene har godt av å bli påvirket av begge kjønn og synes godt gutter kan leke med dukker og at jenter kan tøffes opp litt.

ORIGINAL: Mamma x 2 med mage

dere må jo gjøre det som passer dere best.
Her har jenta vår myyye rosa , jenteklær. og gutten vår har gutteklær, liker de litt tøffe. har rødt men ikke rosa og lilla. han leker med dukkene til storesøster og liker kjøkkenlek. det må han jo bare gjøre. elsker derimot biler ,tog og gravemaskiner. helt frelst!!
signerer.....

Har en stk veldig jente jente og en gutte gutt......!

ORIGINAL: Akire
Jeg kjenner til mødre som har vært veldig anti-rosa til jentene sine, men ofte ser det ut til at nettopp disse jentene blir mest rosa av alle, når de får velge selv da.

Må bare nevne at jenta vår har masse nydelige jentete klær, kjoler, kåper, skjørt, hatt osv.
Men det går stort sett i brunt, offwhite/beige, rødt osv.

Gutten vår har ikke rosa klær for rosa er verdens styggeste farge. Han har lilla og røde klær, ikke at jeg ser på rød som jentefarge men det er det visst mange som gjør. Får vi en jente neste gang skal hun IKKE dresses opp i rosa fra topp til tå. [:-] Gutten vår har dukke og lekekjøkken og elsker også å hjelpe til på kjøkkenet. Jeg lekte mest med typiske gutteleker selv i oppveksten så har ingenting imot å la en evt. jente få "gutteleker". Ser det er enkelte som mener det er forskjell på å la en gutt få leke med dukker og jenter få leke med biler, jeg ser overhode ingen forskjell på det. [8|]

Amalie elsker å pynte seg med smykker og kjole.
Hun digger traktorer, biler og dyr.
Samtidig som hun liker dukke, dukkevogn, lego og ball.

Når pappan skrur sammen møbler o.l elsker hun å se på / hjelpe til.
Og når mamman ordner på kjøkkenet vil hun veldig gjerne hjelpe der også.

Vi kler henne i alt mulig av farger alt ettersom.
Noe er naturligvis rosa, men også blå, MYE brun og noe grønn.

Reimadressen hennes har blå/turkis og gulgrønne prikker, hehe

Hun fikk velge selv mellom rosa/lilla prikker og blå/turkis/grønn.

Back
Topp