*Oppdatert* Årets store test av barneseter m/linker!

Helene Harefrøken

Forumet er livet
NB! Husk at det anbefales å bruke bakovervendte barneseter frem til barnet er ca. fire år gammelt.

Linker:

Testen hos forbrukerrådet - http://forbrukerportalen.no/Tester/2008/test_av_bilbarneseter
Testen på God Morgen Norge i dag - http://webtv.tv2.no/webtv/?progId=243537&itemId=256467
Nettprat med Geir Røed etter programmet - http://www.tv2.no/gmn/article1940891.ece

Jeg er faktisk så skuffet at jeg nesten tok til tårene. Tåpelig ja, jeg vet det men dette er noe jeg brenner for. Kun et sete er testet bakovervendt av de som kan brukes over gruppe 0 og det er Akta Graco Duologic 2.

Når forbrukerrådet bruker testen fra Tyskland og stadig tester forovervendte seter og kårer de til testvinner syntes jeg dessverre de må ta mye av skylden over at fortsatt så mange små barn i Norge sitter fremovervendt. Da mange foreldre blindt kjøper best i test seter.

Svenskene har en egen artikkel om dette "Best i test" hvor det står at det er viktig å huske på at bakovervendte seter er bedre enn de forovervendte uansett, pga. blant annet belastningen et barn vil få på rygg og nakken i en kollisjon.

Geir Røed er på tv2 NÅ!

Og svarer på spørsmål i nettprat mellom 8-9 på tv2.no/gmn

Heldigvis sa han at på kollisjonssikkerhet er bakovervendt klart best.

Jeg har ikke klart å feilmontere basen på vårt DL sete, kjenner da på det før man setter barnet i det. Om det er så løst som han klarte å montere det så skjønner man tegninga om man ikke er dum.

hvor er linken da?

jeg ser ikke spørsmålene og svarene på nettpraten ang bilseter, noen andre som gjør det?

[8|]rart

ORIGINAL: bruden

hvor er linken da?

Trykk på ordet HER i hovedinnlegget [;)]

Foreløpig er bare et svar lagt ut:

http://www.tv2.no/gmn/article1940891.ece

Ligger under ruten for spørsmålene

ORIGINAL: Bymusa

Ja den testen var jo veldig informativ for oss som skal ha sete nr 2 og ikke vil ha ungen fremover!!!

uenig med deg [8D] syns jeg fikk svært lite utav den testen egentlig.

fant det[:)]
takk

Også sier han at Trygg Trafikk anbefaler til tre år bakovervendt, det er feil. De anbefaler til fire år.

Forøvrig har flere i "alle de andre landene i Europa" som han snakker om også begynt å snuse på bakovervendte seter

ORIGINAL: Emmeline

OMG. Ser på tv nå, blir helt oppgitt av den mannen. Ikke monterte han britax setet riktig heller. Og det at det er så himla vanskelig å montere bakovervendte seter... er det mulig. Hvm har gitt denne mannen jobben???

Leste på tv2.no nå, og at det er SÅ vanskelig å montere besafesetet er for meg helt uforståelig.. Tilogmed JEG - med monteringsiq på under 50 greier det... Og jeg får det rett, OG det sitter som støpt i setet..

Ble også veldig skuffet over "man kan sette barna framover fra de er 9 kg.."
Hvorfor i all verden gidder han å SI det i det hele tatt? Hvorfor ikke bare si "Det anbefales at barna sitter bakovervendt fram til de er 3-4 år..." [:-]

Skuffende, skuffende, skuffende..

Helene - du er vel ditt ansvar bevisst og legger inn en kommentar til denne håpløse mannen?
Jeg setter meg foran tv'n og venter på reprisen av God Morgen Norge...

ORIGINAL: Caprice

er enig med deg helene harefrøken...

Ble litt skuffet fordi de di ga utrykk for at det ikke var noen bra seter fordi dde var vanskelige å montere[8|] Jeg brukte tre kvarter første gang jeg monterte våres be safe izi x1, men neste gang et kvarter, for da viste jeg hvordan jeg gjorde det. Men det er jo et sete som bare kan stå i den bilen. Syns det er verd å bruke litt tid på å montere bilsetet, for tiden jeg bruker ekstra er for at min gutt skal sitte sikkrest mulig[:)]

vi og har besafe izi combi. har hatt det i 1,5 år no, og besafe izi kid har vi hatt i 3 år. har begge bakover vendt. og jeg også syns det er bedre og bruke litt tid på montering. izi kid sete har aldri vert løsnet fra bilen vår og combi sete har vert løsnet 2 ganger.
og det var mye feil info i det han sa. er jo bakovervendte seter opp til 25 kg. og anbefalt og sitte bakovervendt til 4 år ikke til 3.

Jeg sendte en mail til Geir Røed i dag tidlig før han var på GMN. Og har sendt inn to spørsmål :)

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Jeg sendte en mail til Geir Røed i dag tidlig før han var på GMN. Og har sendt inn to spørsmål :)
Bra jobbet[:D][:D][:D]

Jeg så de to korte filmene på siden der, hvor man sitter på kun sitte pute og en med rygg og side støtte, syns forskjellen var fint liten jeg [8|] Ungen slo hodet i døra uansett jo...[8|]

jeg måtte også sende inn et spørsmål[:)]

KAN NOEN FORKLARE MEG HVA SOM ER RIKTIG???

Han skriver at mange bytter stoler allerede når de er 15kg fordi de har vokst ut av setet, men det sier han at man IKKE  må gjøre, man kan bruke setet helt til de er 18 kg![8|] (9-18 kg)

Men da vi kjøpte setet vårt fikk vi beskjed om at det ikke var trygt å la henne sitte der om selene var under skulderhøyde, eller om hun satt med for mye av hodet over kanten?

ORIGINAL: Moo

Ja den testen var jo veldig informativ for oss som skal ha sete nr 2 og ikke vil ha ungen fremover!!!

uenig med deg [8D] syns jeg fikk svært lite utav den testen egentlig.

[:)]

jeg prøvde å være ironisk[:D]

jeg hadde faktisk null utbytte av den testen der jeg

Back
Topp