Oppdatering

Majalis

Glad i forumet
Juli13-jentene
Var hos fødselslege tidligere denne uken og da han la press på magen min så begynte livmortappen min å åpne seg litt. Fikk ny time i begynnelsen av April da han mente at dette måtte følges opp tett siden jeg er konisert. Med unntak av det så skøyv han bort alt ansvar for meg(han mente han kun hadde ansvar for babyen og ikke for meg....) og mine problemstillinger så langt i svangerskapet tilbake på fastlege og spesialister.

Kanskje jeg har oppfattet rollen til en fødselslege feil, men jeg trodde han var den som skulle "samle opp alle trådene" og jeg trodde også at min og babyens tilstand under svangerskapet var hans ansvar...?

Prøvde å ta opp at jeg har slitt veldig med bekkenet igjen, men det fikk jeg ta opp med fastlegen, sa han. Fastlegen tok heller ikke tak i det - han mente vi kunne vente 1 mnd til neste kontroll. Så da ringte jeg til kiropraktoren min og jeg hadde rett i mine mistanker; bekkenlåsning, høyre skulder var låst samt låsninger nakken.

Huff, det skal virkelig ikke gå greit for deg dette :(
Synes det var dårlig svart av en lege uansett hvilken lege jeg å bare avfeie deg slik.
Men om han mener det kun er babyen som er hans ansvar, så må han da vel sørge for at du har det bra under svangerskapet. Det går jo for svarte ut over babyen også når du ikke får den oppfølging og trygghet du trenger :mad:
Håper det ordner seg for deg snart, synes det er helt forferdelig at de kan behandle deg slik.
Sender deg masse klemmer

Huffameg for en dum lege (og dumt henvisningssystem!)!

Jeg tror det desverre er slik at en må "stå på krava sine" når en går til legen. De har det ofte så trvelt at de prøver bare å få deg ut av døra fortest mulig.
Neste gang du går til legen så anbefaler jeg at du blir litt trass. Ikke gå før de har utredet/fått ordna opp i alt.
Skriv gjerne opp en liste med dine spørsmål.

Og fastlegens ansvar.... Han har i grunn ansvar for alt han. Målet er å ikke få deg til spesialister før det strengt tatt er nødvendig. Dette betyr at han i grunn skal prøve å ordne opp i alt. Får han det ikke til / mangler kompetanse (er ikke dårlig lege av den grunn - vil bare at du skal få best mulig oppfølging), så skal han henvise deg videre.

Går du på legekontoret med den tanken i hodet, så vet du hva du skal få hjelp til av fastlegen - dermed slippe å spørre andre leger som kun er spesialister i sitt eget felt.
(Skal sies at den fødselslegen burde tatt deg på alvor ang. bekkenløsning...men desverre er ikke alle leger like empatsike og hjelpsomme alltid...)

Masse lykke til videre i kampen med helsevesenet!

God klem <3

Tusen takk for svar :)

Nå har jeg skrevet ned en liste om hva jeg skal ta opp med fastlegen og en liste for fødselslegen. Kommer ikke til å gå igjen før jeg blir tatt på alvor denne gangen! Men det er neimen ikke så lett når man ikke har vært gjennom det en runde før - nåhar jeg måttet snakke med venninner som har barn for å rådføre meg, hehe.

Jeg ble jo henvist til fødselslege etter innleggelsen og fordi fastlegen min(akkurat fått han) er nyutdannet og han har ikke nok greie på dette her. Ble litt satt ut da jeg selv måtte finne fosterlyden da han ikke fant den/fikk det til.

Hva gjelder fødselslegen så var jo mannen min med for han er nok mer på hugget enn meg, men fødselslegen nektet å ta samtalen på engelsk så neste gang kommer jeg til å kreve at han tar hele samtalen på engelsk ellers får han sende meg til en annen fødselslege som faktisk gidder å ta seg bry med å kommunisere slik at vi begge kan forstå. Neste gang skal heldigvis jordmor være med, og hun føler jeg med veldig trygg på. Hun virket veldig empatisk og skjønte mine problemer sist jeg var hos henne i hvertfall.

En fødseleslege er dessverre bare en fødselslege Majalis :-/
Jeg jobber med dette (ikke fødsel) hver dag og er borte i pasienter på akuttmottak som vil ha bukt med "alle de andre problemene" siden de allerede er innlagt.
De kommer inn med feks prolaps, og må opereres. Vi behandler prolapsen på sykehuset, men pasienten fikk prolaps fordi han er overvektig og vil ha hjelp og råd ang vekt/kosthold...Da sendes han tilbake til fastlege som har HOVEDansvaret for å ta tak i dette problemet i form av henvisning til ernæringsfysiolog osv osv..

Pasienten blir sint og lei og kan ikke fatte hvorfor vi ikke kan henvise han når han likevel har ankommet sykehuset...?
( du ser tegningen :-) )
Poenget er bare at det hadde vært en helsikkens jobb for en spesialisert lege (fødsleslege) å ta tak i andre tilfeller som ikke omhandler babyen, slik som depresjon, bekkenplager osv osv. Da kunne han bare hatt ansvaret for et fåtall pasienter i stedet for mangfoldig flere. Med andre ord: Du og jeg og de andre jentene hadde aldri fått en time med han, det hadde ikke han hatt tid til

Allmenleger (fastleger) tar tak i alle pasientens problemer og har ansvaret for det :-) Skjønner det er veldig slitsomt for deg, og dumt hvis denne fødselslegen i tillegg var veldig "kontant" i svarene sine :-(

Ønsker deg lykke til

En fødseleslege er dessverre bare en fødselslege Majalis :-/
Jeg jobber med dette (ikke fødsel) hver dag og er borte i pasienter på akuttmottak som vil ha bukt med "alle de andre problemene" siden de allerede er innlagt.
De kommer inn med feks prolaps, og må opereres. Vi behandler prolapsen på sykehuset, men pasienten fikk prolaps fordi han er overvektig og vil ha hjelp og råd ang vekt/kosthold...Da sendes han tilbake til fastlege som har HOVEDansvaret for å ta tak i dette problemet i form av henvisning til ernæringsfysiolog osv osv..

Pasienten blir sint og lei og kan ikke fatte hvorfor vi ikke kan henvise han når han likevel har ankommet sykehuset...?
( du ser tegningen :) )
Poenget er bare at det hadde vært en helsikkens jobb for en spesialisert lege (fødsleslege) å ta tak i andre tilfeller som ikke omhandler babyen, slik som depresjon, bekkenplager osv osv. Da kunne han bare hatt ansvaret for et fåtall pasienter i stedet for mangfoldig flere. Med andre ord: Du og jeg og de andre jentene hadde aldri fått en time med han, det hadde ikke han hatt tid til

Allmenleger (fastleger) tar tak i alle pasientens problemer og har ansvaret for det :) Skjønner det er veldig slitsomt for deg, og dumt hvis denne fødselslegen i tillegg var veldig "kontant" i svarene sine :-(

Ønsker deg lykke til

Skjønner godt hva du mener :) Jeg har også jobbet flere år i helsevesenet så jeg skjønner at en spesialist ikke kan ta seg av alt og jeg var forberedt på at jeg ikke skulle henvises videre til noen flere speialister da jeg allerede har spesialister som har utredet meg, men nå ble jeg jo henvist til fødselslegen etter innleggelsen på sykehuset fordi flere av mine kroniske sykdommer påvirker svangerskapet mitt i større og større grad og legene der ville at fødselslegen skulle vurdere eventuell medisinering av meg opp mot om det ville være farlig for babyen eller ei(som ikke er fastlegens ekspertområde), men nå ser det jo ut til at de ikke kom til en enighet her, hehe...

Jeg trodde uansett at min og babyens helse "hang sammen" når man går gravid og at dette da ville falle på fødselslegens bord, om du skjønner hva jeg mener?

Skjønner at fødselslegen ikke kan ta seg av alt, men jeg synes kanskje han ikke tok ting helt på alvor... Det kan jo bare være slik jeg oppfattet det slik da han var så kort og kontant i svarene sine. Satser på en bedre time neste gang hos han og jordmor :)

Fastlegen kommer jeg til å ta opp dette med igjen og si at hvis han ikke føler at han har nok kompetanse til å "ta seg av meg" så burde han være ærlig på det slik at jeg kan bytte fastlege...

Back
Topp