Oppdatering trillingsvangerskap

Pua09

Andre møte med forumet
Hei dere! Tenkte å oppdatere litt om hvordan situasjonen vår er.

I dag var vi på oppfølging hos Rikshospitalet. Der fikk vi en del tunge, ubehagelige beskjeder. Kort fortalt så blir hele svangerskapet ekstremt mye mer risikofylt fordi det er et sett med eneggede tvillinger i tillegg til den ene. Sjansen for ekstrem prematur fødsel er så høy som 50%, med risiko for at de eneggede tvillingene i tillegg har andre utfordringer som hjertefeil, kromosomfeil osv. Oppå dette er det jo også en risiko for komplikasjoner mellom tvillingene (tvilling-tvilling transfusjon), som setter hele svangerskapet i fare. De kan prøve å operere det men vi kan også mista alle tre. Det er med andre ord store sjanser for at det går skikkelig dårlig, selv om babyene skulle bli født.
Vi fikk inntrykk av legen at det ville være fornuftig å redusere, at vi da beholder en og tar bort tvillingene, og det er det vi har landet på å gjøre. Den siste har 90-95% sjanse til å overleve reduksjonen og klare seg fint frem til termin. Vi fikk se dem på ultralyd og det føles ekstremt tungt å aktivt skulle avslutte liv vi i utgangspunktet ønsker så sterkt, men med all risikoen det innebærer og mtp sønnen vi allerede har på 2 år føles det riktig for oss. Den lille vi satser på var en skikkelig sprell på ultralyden og vi krysser alt vi har for at den klarer seg :Heartred
Håper det går bra med alle her inne!

I dag var vi på oppfølging hos Rikshospitalet. Der fikk vi en del tunge, ubehagelige beskjeder. Kort fortalt så blir hele svangerskapet ekstremt mye mer risikofylt fordi det er et sett med eneggede tvillinger i tillegg til den ene. Sjansen for ekstrem prematur fødsel er så høy som 50%, med risiko for at de eneggede tvillingene i tillegg har andre utfordringer som hjertefeil, kromosomfeil osv. Oppå dette er det jo også en risiko for komplikasjoner mellom tvillingene (tvilling-tvilling transfusjon), som setter hele svangerskapet i fare. De kan prøve å operere det men vi kan også mista alle tre. Det er med andre ord store sjanser for at det går skikkelig dårlig, selv om babyene skulle bli født.
Vi fikk inntrykk av legen at det ville være fornuftig å redusere, at vi da beholder en og tar bort tvillingene, og det er det vi har landet på å gjøre. Den siste har 90-95% sjanse til å overleve reduksjonen og klare seg fint frem til termin. Vi fikk se dem på ultralyd og det føles ekstremt tungt å aktivt skulle avslutte liv vi i utgangspunktet ønsker så sterkt, men med all risikoen det innebærer og mtp sønnen vi allerede har på 2 år føles det riktig for oss. Den lille vi satser på var en skikkelig sprell på ultralyden og vi krysser alt vi har for at den klarer seg :Heartred
Skjønner at det valget ikke er bare enkelt, men jeg tror dere gjør det rette for dere alle :Heartred krysser alt for at det går fint med den lille og dere :)
Teknologien er jo bare helt rå, at det går an å få til noe sånt..

Vet du, jeg har tenkt mye på deg/dere. Og da du skrev at tvillingene deler sekk og morkake (mcma tvillinger?!) så ble jeg ekstremt bekymret. Kjempe høy dødelighet på slike tvillinger, 60% er det vel. Så det valget dere har tatt har jeg STOR respekt og forståelse for. Det handler om livskvalitet for dere og alle barna involvert.
Sender en stor klem ❤️

Et tøft valg å ta, men veldig forståelig at dere velger å beholde bare den ene ❤️ Det er viktig å tenke livskvalitet og overlevelses sjanser mener jeg! Dere er tøff og sterk ❤️

For et utrolig vanskelig valg, men har full forståelse for det dere har landet på <3 I Danmark tror jeg de pleier å anbefale fosterreduksjon uansett om det er flere enn to fostre, og det høres jo ut som situasjonen deres er ekstra spesiell. Jeg sender dere masse kjærlighet og styrke og krysser fingrene for at det går bra med svangerskapet videre. Så heier jeg veldig på dere og lille sprell!

:Heartred

Åå for en utrolig vanskelig situasjon. Uansett hvilket valg dere hadde tatt så er det bare dere som kan bestemme hva som er riktig og galt - ingen andre. Håper dere får mye støtte rundt dere og ikke opplever fordommer og kritikk <3 jeg håper virkelig det kommer til å gå bra med både deg og den lille dere velger å beholde, er sikkert ikke bare bare å gå gjennom et inngrep som gravid heller. Lykke til <3

Tusen takk for så gode ord og masse støtte dere :Heartred Er ingen moro situasjon å stå i, men kroppen min ble visst litt overivrig denne gangen, og vi føler virkelig at valget er det rette for vår familie. Jeg holder dere videre oppdatert!:Heartred

Uff, for et valg å måtte ta! Men samtidig så bra at det er et valg. At det gir bedre sjanser for den ene.
Takk for at du deler med oss :Heartpink

Og, om du eller noen andre vil svare: hvordan foregår egentlig en fosterreduksjon?

Å herlighet, for en tøff situasjon å befinne seg i! Glad for at dere virker å være komfortable med løsningen, når situasjonen er som den er :Heartred Hadde dere assistert befruktning, eller var det kroppens «eget påfunn» med trillinger? Når regner dere med at inngrepet skal skje? Ønsker deg og familien masse lykke til med det som kommer:Heartred

Huff, skjønner dette er et tøft valg og ta, men med den høye risikoen er det veldig forståelig ❤️ ❤️ Håper ikke dere møter på ubehagelige kommentarer, isåfall så ikke tenk på de. Dette er helt og alene deres valg, din kropp og deres fremtid.
veldig glad for å lese at den ene har så stor sjans for å klare seg ❤️ Masse lykke til, håper du kommer med oppdateringer.

klem

Uff, for et valg å måtte ta! Men samtidig så bra at det er et valg. At det gir bedre sjanser for den ene.
Takk for at du deler med oss :Heartpink

Og, om du eller noen andre vil svare: hvordan foregår egentlig en fosterreduksjon?
De tar en sprøyte med kalium gjennom magen min og sprøyter direkte inn i hjertet på fostrene :oops: Høres jo uhyggelig ut men skal visst vært ganske fort gjort. De må nesten bli der inne også, men hadde de falt fra naturlig hadde de også blitt det. Kroppen vil mest sannsynlig absorbere dem etter hvert. Veldig rart å tenke på. Men litt godt å vite at det uansett hadde vært sånn om utviklingen hadde stoppet fra naturens side!

Å herlighet, for en tøff situasjon å befinne seg i! Glad for at dere virker å være komfortable med løsningen, når situasjonen er som den er :Heartred Hadde dere assistert befruktning, eller var det kroppens «eget påfunn» med trillinger? Når regner dere med at inngrepet skal skje? Ønsker deg og familien masse lykke til med det som kommer:Heartred
Dette var helt tilfeldig «eget påfunn» av kroppen min gitt! :nailbiting: Inngrepet skal skje et sted i uke 12, jeg er litt over 10 uker nå så om et par uker da.

Huff, skjønner dette er et tøft valg og ta, men med den høye risikoen er det veldig forståelig ❤️ ❤️ Håper ikke dere møter på ubehagelige kommentarer, isåfall så ikke tenk på de. Dette er helt og alene deres valg, din kropp og deres fremtid.
veldig glad for å lese at den ene har så stor sjans for å klare seg ❤️ Masse lykke til, håper du kommer med oppdateringer.

klem
Tusen takk! Vi har heldigs kun fått støtte i dette :Heartred Men det hjelper jo å være trygg på valget man har tatt! Hadde trillingene vært toeggede alle sammen og risikoen forbundet med det da vært mye lavere hadde vi vært innstilt på å ta i mot alle tre:Heartblue Men alle komplikasjonene det førte med seg med de eneggede gjorde at det hadde ikke vært forsvarlig av oss å gjennomføre, både mtp babyenes liv, våre liv og sønnen vår. 50% sjanse for tre ekstremt premature barn med eventuelle tilleggsutfordringer og mulig død hadde vært litt for mye for oss…

De tar en sprøyte med kalium gjennom magen min og sprøyter direkte inn i hjertet på fostrene :oops: Høres jo uhyggelig ut men skal visst vært ganske fort gjort. De må nesten bli der inne også, men hadde de falt fra naturlig hadde de også blitt det. Kroppen vil mest sannsynlig absorbere dem etter hvert. Veldig rart å tenke på. Men litt godt å vite at det uansett hadde vært sånn om utviklingen hadde stoppet fra naturens side!
Takk for forklaringen! Sykt hvordan kroppen fungerer altså!

Back
Topp