Oppdatering etter litt overraskende tilvekstkontroll.....*lang*

Sphynx

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Tidligere denne uken var jeg hos JM. Der ble det bestemt at jeg skulle på tilvekstkontrollsom jeg var på i går. Hun nevnte også at lille trolig lå i seteleie, men dette tok jeg med en klype salt.

På selve tilvekstdelen av ultralyden gikk alt strålende! Lillebror ligger midt på percentilen akkurat som han alltid har gjort (det gjorde storebror også) på 2600 gram. Alt så fint ut :)

Det oppdages jo med en gang at han faktisk ligger i seteleie. Dette har ikke bekymret meg nevneverdig ettersom jeg anså at jeg ennå hadde 2-3 uker der han kunne snu seg. Det JM på sykehuset kunne fortelle meg var at han aller mest sannsynlig ikke kom til å snu seg. Det er visst svært sjeldent etter fullgåtte uke 36, og det er bare 5 dager til. Da ble jeg litt paff....!

Hun spurte så om jeg var motivert til å føde vaginalt. Jeg sa bare at den diskusjonen fikk vi ta på et senere tidspunkt, nemlig den timen jeg har fått om to uker for å bekrefte seteleie på nytt og snakke med gynekolog. Hun kunne også fortelle at det ikke ble gjennomført vendingsforsøk på SIV lengre. Dette var også litt overraskende synes jeg (men for all del, det fristet ikke i utgangspunktet, fisj og au....)

Da jeg kom hjem heiv jeg meg over bøkene mine (er lege selv) ettersom dette er et tema jeg ikke er særlig opplest på. Jeg brukte også en del av kvelden i går og morgenen i dag til å lese igjennom diverse vitenskapelige artikler fra både Norge og resten av verden.

Jeg må faktisk si at jeg blir mektig provosert!! Kort fortalt ønsker ikke Norge å identifisere seg med resultater fra andre (vestlige) land. Alle de store, internasjonale oppslagsverkene og studier ender opp med å anbefale planlagt keisersnitt ettersom vaginal fødsel gir signifikant økt sjanse for fosterskade og død i forhold til planlagt keisersnitt. Norge mener å ha strenge seleksjonskriterier for valg av kvinner som føder vaginalt, men likevel endte 41% av de vaginale forløsningene som akutte keisersnitt i en norsk studie.

Jeg tror nok alt ligger til rette for at jeg skal kunne føde vaginalt ettersom lillebror har perfekt størrelse og jeg har født vaginalt i hodeleie før.

Men vet dere hva? Det blir faktisk IKKE aktuelt!!

Jeg hadde en utrolig lang og traumatisk fødselsopplevelse sist der det endte med vakuum. Jeg ser ennå for meg den lille kvinnelige gynekologen ta spenntak i fødesengen og ta i det hun var god for. Jeg hadde bakoverbøyd livmortapp som gjorde fremgangen langsom (18 timer med rier for å komme til 2 cm). Det var så ille en periode at JM faktisk spurte meg om jeg var blitt seksuelt misbrukt noen gang!! (og da skjønte jeg at dette var ingen normal fødsel, eller evt. at jeg hylte, grein og skrek og spydde en god del mer enn normalt). Jeg brukte LANG tid på å komme meg over den psykiske påkjenningen denne fødselen var.

Skal jeg da være nødt gjennomgå en setefødsel med økt sjanse for fosterskade (min største frykt i denne verden, jeg driter i hva som skjer med MEG) med epidural, drypp, to leger tilstede, evt tangforløsning av hodet og tosiffret %-sjanse for akutt keisersnitt?

Tankene surrer iallefall rundt i hodet mitt som bare juling Jeg våknet halv seks i morges av meg selv, og fikk ikke sove etter dette. Jeg gruer meg til å dra tilbake til sykehuset. Min største frykt er å måtte sitte foran en sur, gammel overlege å skulle forsvare mitt synspunkt på dette..... Jeg har ennå et lønnlig håp om at lillebror tar sats å snur seg! Så mye mentalt, fødselsforberedende psykisk forarbeid rett i dass, liksom.... Er faktisk litt skuffa!

Uff. Forstår frustrasjonen!
Ville bare si at her jeg bor får man avtalt keisersnitt dersom barnet antas og veie mer enn 4 kg v fødsel i seteleie.
Ikke før det......:/

Fraaa mobilen <3

Dette hørtes ikke noe betryggende ut. Ville krevd å fått en oppklaring og blitt henvist til et annet sykehus hvis de ikke er villige til å gå med på dine avgjørelser i henhold til dette. Selv er jeg satt opp til planlagt keisersnitt 1/10 etter en traumatisk langtekkelig dødfødsel (hvor alt gikk galt) l i fjor, hvor dem oppdaget sent at barnet hadde akrani. Har også et ks fra tidligere med mitt første barn. Stå på ditt og lykke til.

Jeg håper virkelig at hennes spørsmål; "Er du motivert til å føde vaginalt?" er en indikasjon på at SIV ikke har veldig strenge kriterier for å få innvilget KS......

Ved forrige ultralyd lå baby i seteleie. Fikk da beskjed om at dersom han fortsatt gjorde det ved neste ultralyd, så ble det samtale med gynekolog for å avgjøre setefødsel eller keisersnitt. Ingen her blir tvunget til å føde vanlig dersom baby ligger i seteleie. Det er sykehuset Telemark, Skien :)

Huff, skjønner at du blir frustrert og urolig. Om du absolutt ønsker Ks fremfor setefødsel skal du stå på krava!

Jeg har forstått det som at å få Ks pga seteleie kan avgjøres pga. både babyens vekt, smalt bekken og tidligere fødselsopplevelser som tilsier at en vaginal fødsel kan bli problematisk. Med forhistorien din med vanskelig fødsel pga bakvendt livmortapp burde du jo ha et grunnlag for KS? Denne fødselen vil jo troligvis ikke bli enklere siden babyen kommer feil vei.. skriv ned argumentene du har for å få Ks, og ta med til timen. Siden JM spurte litt rundt om du var motivert for vaginal fødsel eller ikke, så kan det jo tyde på at Ks kan være aktuelt?

Sendt fra mobilen.

Off,skjønner du er frustrert! Sender deg en god klem<3

Det er nemlig dette som bekymrer meg også! Jeg har sjeldent hørt om seteleie fødsler som går som smurt liksom! Noen gangen må de faktisk knekke kragebenet til babyen, da synes jeg det er helt hull i hodet å risikere dette!!!!!
Jeg har også gått noen runder meg meg selv, da hun ikke har festet seg og har ligget mye i tverrleie.. men dersom hun ligger i sete, så er det ingen tvil om at det blir keisersnitt! Det skal jeg ikke gi meg på!!

Gjør det du kjenner er riktig for deg og krev å få den behandlingen du ønsker!

Klem!

Ved forrige ultralyd lå baby i seteleie. Fikk da beskjed om at dersom han fortsatt gjorde det ved neste ultralyd, så ble det samtale med gynekolog for å avgjøre setefødsel eller keisersnitt. Ingen her blir tvunget til å føde vanlig dersom baby ligger i seteleie. Det er sykehuset Telemark, Skien :)
Hm, her har jeg fått høre det helt motsatte.. Jeg fikk planlagt ks med førstemann pga. seteleie, men fikk det innvilga i Oslo, og gjorde det i Skien, da jeg flytta hit. Ingen her (sykehus, lege, jordmor) skjønner hvorfor jeg fikk det, da de visstnok er så strenge på det her..

Hm, her har jeg fått høre det helt motsatte.. Jeg fikk planlagt ks med førstemann pga. seteleie, men fikk det innvilga i Oslo, og gjorde det i Skien, da jeg flytta hit. Ingen her (sykehus, lege, jordmor) skjønner hvorfor jeg fikk det, da de visstnok er så strenge på det her..

Hm, det var rart! Jeg var på ultralyd på sykehuset, så det var der de sa det. Kanskje det har blitt endret på reglene? Men håper jeg slipper den problemstillingen uansett! :)

Med tanke på den fødselen du hadde sist så ville jeg virkelig stått på kravene for å få innvilget ks hvis seteleie! Synes fødselshistorien burde være nok i seg selv egentlig for det hørtes virkelig traumatisk ut!

Jeg er i utgangspunktet for vaginal fødsel ved seteleie, vel og merke hvis ALT ligger til rette for det! Størrelse på bekken og baby, men ikke minst at mor er motivert for det. Synes ikke at man skal tvinge noen som er redd og usikker til en vaginal fødsel når man vet at barnet ligger i sete noe som igjen innebærer større risiko.

Jeg krysser enda fingrene for at lille i magen din skal snu seg! Jenten min snudde seg ikke riktig vei før i uke 36/37 sist. Har vel skrevet det i en annen tråd her inne, men håper det kan være til litt motivasjon ;)

Back
Topp