Oppdatering av legebesøk + litt om hormoner + prøverør se hit!

Tidabæibi sin mamma

Elsker forumet
Hei alle sammen!

Utrolig hva man kan utrette på jobb når man har lite å gjøre. Jeg har pratet med en haug av gynekologer og fastlegen min i dag pluss lest en mengde artikler om progesteron på internett. Det var superinteressant!

Min fastlege hadde nemlig sendt meg avgårde med en henvisning der jeg skulle på få oppfølging av en spesialist som kunne hjelpe meg å holde denne babyen på plass. (Har mistet to ganger før for de som ikke vet). Legen fant ikke adr til en bestemt lege på dataen og henviste meg til en gynekolog jeg hadde vært hos to ganger før. Jeg ringte ditt og snakket med en sur sekretær som sa at hormonsprøyter hadde hun aldri hørt om, for noe tull, de drev da ikke med svangerskapskontroller, jeg kunne da ikke ringe ditt osv osv, jeg begynte nesten å gråte. Hun sa jeg kunne få time om en måned. Jeg bestemte meg derfor for å ringe til den gynekologen legen min hadde pratet om (jamfør tråden jeg har vært hos lege... det var slik jeg havnet hos den rare mannen). Denne mannen sa at disse hormonsprøytene bare ble brukt ved prøverør. Jeg tenkte at jaja siden han sier det så. Han er vel ekspert.

I dag ringte plutselig den damen jeg hadde vært hos før og sa jeg kunne få time hos henne på torsdag, jeg sa til henne at jeg hadde vært på ul allerede siden jeg trodde jeg ikke kunne få time hos dem. Hun ble litt snurt og lurte på hvor jeg hadde vært. Jeg spurte henne om hormonsprøyter og hun sa man hadde gått bort fra dem, men at man gjerne brukte noen stikkpiller istedenfor. (Er interessert i å vite mer om dette hvis det er noen som har fått de). De brukes også hovedsaklig når noen har mistet. Jeg lurte på om jeg kunne komme til henne med ny henvisning selv om jeg hadde vært et annet sted, men det kunne jeg ikke, hun ville jeg skulle prate med legen jeg hadde vært hos før, slik at jeg kunne få oppfølging på et sted. Hun sa at legen jeg hadde vært hos var sær, men faglig dyktig.

Bare en liten digresjon om denne damelegen. Var hos henne i sommer og tok celleprøver og slikt, og vi pratet om graviditet. Hun sa at jeg var tykk og at jeg nok ville få problemer med å bli gravid siden jeg kom til å ha lengre sykluser. Jeg ble litt paff da hun sa det, føler meg ikke tykk, hun lente seg over bordet og spurte meg så fortrolig om jeg hadde problemer med å slanke meg. Jeg har aldri prøvd sa jeg. Hun ble visst litt overrasket... Tenkte da at jeg aldri ville gå til henne igjen. Bare så det er sagt så er syklusen min akkurat 28-29 dager, det har den vært det siste halve året og det har den vært siden jeg var pur unge pia! Hun var forresten også helt sikker på at jeg hadde el når jeg var hos henne, jeg sa at jeg får mensen i morgen, hun sa at nei du er nok av den typen som har lang syklus spesielt siden du legger på deg. Jeg fikk mensen dagen etterpå!

Uansett, jeg ringte min rare legemann som jeg har skrevet om før og spurte ham om disse stikkpillene. Han sa noe som ga meg en aha opplevelse og spesielt etter at jeg leste om progesteron på internett. Under el produserer kroppen vår progesteron noe som kort fortalt gjør at vi har lyst å hoppe i høyet og forhåpentligvis bli gravide. Progesteronet hjelper fosteret til å sitte fast inni magen og gjør det mulig for babyen å leve der inne i ni mnd. Progesteronnivået stiger til vi føder. Ved prøverør produserer ikke kroppen dette selv i utgangspunktet, men må få litt hjelp, da bruker man gjerne sprøyter med progesteron for å få kroppen i gang kan man si (gjerne rett meg dere som vet mer). Etterhvert produserer kroppen dette hormonet selv og fosteret sitter... De som har prøverør må altså etterhvert stole på at kroppene deres klarer dette selv. Derfor mente denne mannen at det var unødvendig å bruke ekstra hormon på meg siden jeg har blitt gravid på vanlig måte og derfor produserer progesteron selv. Han mente at det var flere bivirkninger av å bruke hormon som ikke var positive for kroppen. Noe som derimot kan påvirke dannelsen av progesteronet er blant annet stress, det er derfor veldig viktig at vi fokuserer på gode ting i livet og slapper av. Det var også det siste han sa, pass på å ha en god livskvalitet. Hvis progesteronet synker kan man miste fosteret sitt.

I disse artiklene stod det mye interessant syns jeg om kvinner som har vanskeligheter med å få barn etc etc. Dere kan jo lese selv, skal ikke skrive ned alt! http://www.futhark.no/index.htm

Jeg vil gjerne høre litt fra dere som har hatt prøverør eventuelt andre som har fått litt hjelp! Dette ble litt langt da...

Klem fra Bæibi!

Interessant lesing for meg også.. Som ikke har problemer med noe av det der! Å hun der legen du snakka om, hun skulle fått et skikkelig spark bak! [:@][:@]

I mitt forrige svangerskap ble jeg befruktet med ivf metoden(prøverør),og etter de satt inn 2 egg hos meg måtte jeg bruke en vaginalkrem som inneholdt progesteron for at fosteret skulle feste seg.Det ene festa seg og det andre såg jeg på do papiret noen dager etterpå.

ORIGINAL: Lailao

Jeg brukte vaginalkrem i ca 14 dager etter Icsi behandling. Er vel den kremen du sikter etter.Crinone-gel heter den.

Jepp det var navnet[:D]husket det ikke..

ORIGINAL: bæibi
Bare en liten digresjon om denne damelegen. Var hos henne i sommer og tok celleprøver og slikt, og vi pratet om graviditet. Hun sa at jeg var tykk og at jeg nok ville få problemer med å bli gravid siden jeg kom til å ha lengre sykluser. Jeg ble litt paff da hun sa det, føler meg ikke tykk, hun lente seg over bordet og spurte meg så fortrolig om jeg hadde problemer med å slanke meg. Jeg har aldri prøvd sa jeg. Hun ble visst litt overrasket... Tenkte da at jeg aldri ville gå til henne igjen. Bare så det er sagt så er syklusen min akkurat 28-29 dager, det har den vært det siste halve året og det har den vært siden jeg var pur unge pia! Hun var forresten også helt sikker på at jeg hadde el når jeg var hos henne, jeg sa at jeg får mensen i morgen, hun sa at nei du er nok av den typen som har lang syklus spesielt siden du legger på deg. Jeg fikk mensen dagen etterpå!

Et stk nakkeskudd utdeles...

Har ikke hatt kunstig befruktning, men etter 13 SA og 1 MA har jeg fått hormonbehandling for å få de to siste barna til å sitte. Fikk HCG- injeksjoner 3 ganger i uken i mitt andre svangerskap og stikkpiller til skjeden som inneholdt progesteron i en uke i strekk som het Progestan. De finnes ikke lenger, men sist fikk jeg injeksjoner som heter Pregnyl (samme som forrige gang bare med nytt navn), og resept på Crinone-gel til skjeden. Brukte ikke gelen, men tok injeksjoner en gang i uken. Ble så sint å forrige sv.skap så jeg måtte kutte litt ned. Brukte de frem til 12 uke og de satt[:D] Bare tull å si at de ikke bruker slike injeksjoner lenger. Fikk også UL en gang i uken frem til 12 uke samt blodprøver for å se om HCG- nivået steg som det skulle.

Back
Topp