Oppbevaring og oppvarming av grøt.

Luxx

Glad i forumet
Datteren vår er nå 4 mnd og vi skal begynne og introdusere grøt, siden hun har allergi velger vi å lag grøt selv. Jeg har et par spørsmål som jeg vil få klarhet i før vi begynner med dette.

Hvor lenge kan grøt oppbevares i kjøleskapet?
Kan den fryses?

Og i så fall, kan det varmest opp i mikroen?

Kan det eventuelt varmest opp om man tilsetter mme ?

Er litt grønn på dette og helsestasjonen sa liksom ingenting.

I heftet om spedbarnsmat står det noen oppskrifter. Husker hirsegrøt kunne oppbevares i kjøleskapet noen døgn hvertfall.

Du kan koke grøten litt tykk på vann og så ha oppi mm/mme rett før servering på den posjonen du gir og sette resten (med bare vann i) i kjøleskapet.

Personlig synes jeg ikke det tar veldig lang tid å koke litt grøt, kan fint gjøres for hver gang. Men ferdig vannet gryn kan du ha stående klart over natten.

Du kan kjøpe holle grøtpulver på helsekosten. Det er kun korn, ikke tilsatt noe. Jeg varmet opp mm og rørte i grøtpulveret. Da tilsetter du grøten mange næringsstoffer naturlig via morsmelken du blander i så det blir et fullverdig måltid ernæringsmessig. I tillegg er det smak av morsmelk som barnet er vant til fra før. Kan også bruke allergi-mme å blande med om det er det babyen får.

Back
Topp