Oppbevaring av morsmelk

lilletrill

Forelsket i forumet
*Jeg lurer bare på hvor lenge en kan oppbevare utpumpet morsmelk?

Leste i spedbarnsboken at du kunne oppbevare melken i kjøleskapet i intill 5 døgn, men i instruksjonsboken til oppbevaringsboksene jeg kjøpte på apoteket står det bare intill 48 timer?

Og en ting til... hvis jeg har pumpet meg og har gitt halve flasken (50ml) til snuppa, og hun ikke vil ha mer, kan jeg bare sette den inn i kjøleskapet igjen da, eller må jeg kaste den? 

Og melk som er blitt oppbevart i kjøleskap, varmes den opp før den gis? (i vannbad da eller?)

Merker jeg er helt grønn på dette området[:D]   Håper noen kan hjelpe meg litt;)

ORIGINAL: crispus

fikk beskjed av HS i går at det kunne stå opp til 5 døgn i kjøleskap....den varmes opp før du gir den ja, i varmebad[;)] ikke i mikrobølgovn, for de tar vekk masse av næringen i den vist nok!![;)]

Varmes opp til opp til ca 37 grader da? Men hva med melk som hun ikke har drukket opp, kan jeg sette den inn igjen, eller må jeg kaste den?

ikke varm den opp igjen, den bør kastes. Derfor er det bedre å ikke fulle opp flasken helt, heller har noen mindre porsjoner.
I kjøleskapet skal den nok holder seg inntill 5 dager, men etter jeg en gang opplevde at melken har blitt sur etter 5 dager bruker jeg den bare inntill den er 3 dager gammel

Jeg bruker morsmelken innen ett døgn etter at e pumpa den ut.
Morsmelk og morsmelkerstatning skal aldri varmes opp flere ganger. Så drikker babyen ikke opp alt på flaska så må du kaste resten.

melk som har stått i kjøleskapet skal legges i kokende vann i ca 1-2 min og så skal man helle et par dråper ned på håndleddet og sjekke at den er kroppstemerert, 37 grader. er melken først varme en gang skal man helle ut det som baby ikke spiser.

Jeg hadde ikke gitt bebisen min melk som har stått i 5 dager i kjøleskap.....det synes jeg er for lenge.

Jeg har maxgrense på 3 dager i kjøleskap[:)] Synes det er nok.

om du har melken varm ca 37 grader så holder den seg noen timer, men da skal den ikke bli nedkjølt!!

Back
Topp