Oppbevaring av juletre

Una84

Glad i forumet
Nå skal jeg teste deres kunneskaper her [;)][:D] : Kjøpte juletre i går, og det skal stå i garasjen frem til vi skal ha det inn. Er en uisolert garasje, så er nesten like kaldt der som ute, bare litt lunere. Så mitt spørsmål; Må treet stå i vann ute i garasjen? Eller går det i en slags vinterdvale når det er så kaldt ute? Tenker jo at vannet vil vel fryse ute i garasjen også.. Vi har hatt treet på verandaen før, men kan ikke huske at det stod i vann, og de lar jo ikke trea stå i vann på de plassene de selger juletrær...? Noen som vet? [:)]

Har ikke peil men dytter for deg jeg.

Hehe, takk for det [;)] Regnet vel egentlig ikke med at det var så mange som hadde greie på dette, men tenkte det var verdt et forsøk [:)] Utrolig hva slags kunnskaper som skjuler seg her inne [:D] Blir vel en erfaring rikere ihvertfall, hvis treet ikke har en eneste barnål igjen når vi skal sette det inn [:D]

ORIGINAL: Trone

Juletræt skal stå inne i romtemperatur i ca en ukes tid før det skal pyntes [:)][:)]

Så vi sliter litt da, hehe!! Vi skal handle tre i morgen, hihi!!!

Oi, såpass! Da får vi prøve å få det ned i kjelleren kanskje.. Er ikke helt romtemp der, men ikke frost ihvertfall [:)] Synes de barnålene raser av rett etter julaften hvert år jeg... Sånn er det når man har antigrønne fingre [8D]

Dere husker å vanne det? Heheh!!!

Nei, det er det jeg er så usikker på; trenger det vann når det står kaldt? [:)] De vanner vel ikke trærne på utsalgsstedene, og når det er frost ute så får vel heller ikke trærne ute i naturen vann...? Så tenkte at trærne kanskje gikk i en slags vinterdvale når det står kaldt...? Hvis jeg setter det i en bøtte med vann nå når det står ute i garasjen så vil vel vannet bare fryse...

Det er derfor det skal stå innei romtemp i en ukes tid før det skal pyntes. Med vanntilførsel :) Slik at det er på sitt beste når dere skal pynte det :) Det er jo tørst når det står ute etter det er hugget :)

Det er derfor det skal stå innei romtemp i en ukes tid før det skal pyntes. Med vanntilførsel :) Slik at det er på sitt beste når dere skal pynte det :) Det er jo tørst når det står ute etter det er hugget :)

Høres fornuftig ut [:)] Da blir det nok å få flyttet det ned i kjelleren og satt det i en bøtte med vann i morgen [:D] Takk for tips! [;)]

Blir litt histen og pisten hos oss da, siden treet blir handlet i morgen og vi skal pynte det til søndag.
Normalt pleier vi ikke å pynte det så tidlig, men snupp skal til juleferie til faren til tirsdag og over julen så da pynter vi det heller litt tidlig :)

Det sies at et tre skal tas inn ca et døgn før for å avklimatiseres. Ta det f.eks inn i kjelleren eller noe, ikke utenfra og rett på stua, da kan det blir for stor tempforskjell[;)] Så skal du sage av 3-4 cm av stammen før du setter det i foten slik at det lettere tar til seg vann [:)]

Var flere gode tips på nrk sogn og fjordane hin dagen men fant selvfølgelig ikkje igjen artikkelen no[:)]

Back
Topp