Oppbevare vogn/dyner /bilstol

2Mammaer2barn

Flørter med forumet
Vi har kjøpt vogn og bilstol, men vi har ikke myeplass, og vil ikke oppbevare det noe sted det kan bli mugg, støv, møkkete, etc. Hvor oppbevarer dere sånt? Bare på barnerommet? Er det greit med loft/garasje?
Eneste er redd for at katten vår skal gå å legge seg i dem eller andre katter smyger seg inn og tisser i de. Myyyye katter i området:/

Og syns dere det er greit og kjøpe/få brukt dyner/puter?

Vi har kjøpt vogn og bilstol, men vi har ikke myeplass, og vil ikke oppbevare det noe sted det kan bli mugg, støv, møkkete, etc. Hvor oppbevarer dere sånt? Bare på barnerommet? Er det greit med loft/garasje?
Eneste er redd for at katten vår skal gå å legge seg i dem eller andre katter smyger seg inn og tisser i de. Myyyye katter i området:/

Sniker
Ville ha oppbevart på barnerommet/ innendørs/tørt hvis dere har mulighet og absolutt ikke der katter kan legge seg i det eller hvor det er rå luft. Vi hadde det i boden, men det er en tett bod med 18-20 grader hele året.

Har dere barnerom som ikke blir brukt ville jeg oppbevart der. Hos oss står noe inne på gjesterommet, noe i klesskapet, noe på vårt rom og noe på kontoret til mannen.

Ville oppbevart det inne :) om du er redd for kattetiss så kanskje det er lurest å oppbevare det i esken det kom i.

Dyner og puter kjøper vi ikke brukt, ikke madrasser heller. Men babyen arver av storebror da. Ingen gulpebaby som aldri hadde uhell, så da passer det fint.

Vi oppbevarer det på loft og kjeller i kasser, men det er innredet og relativt tørr kjeller. Tror jeg hadde valgt barnerommet framfor utendørs/risiko for katter mm. Dyner og puter bruker vi brukt, for de kan kokvaskes, men madrasser bytter vi for hvert barn :-)

Her oppbevares alt på loftet. Det er per i dag uinnredet, men isolert på samme måte som resten av huset. Holder en temp på rundt 20 grader. Klær ligger i plastikkbokser med lokk og dyner/puter ligger i de spesialposene de kom i. Hadde ikke kjøpt madrass brukt, men dyne/pute som kan vaskes på minimum 60°C kunne jeg kjøpt brukt (så lenge de ser pent brukt ut da) ;)

Hadde vært skeptisk til å lagret disse tingene steder hvor det er fare for fukt/mugg eller nysgjerrige katter.

Vi har alt innendørs. Bilsetet til baby ligger på innglasset veranda. Vi bruker vognen til storebror i dag, og bagen som lille i magen skal få ligger på toppen av skapet på barnerommet.

Klær har vi i store plastkasser, sortert etter størrelse, så det er bare å finne frem igjen når lille kommer. Disse står øverst i skapet på vårt soverom.

Vi har fått brukte dyner og puter, pute trenger jo ikke lille på en god stund ennå. Jeg ville sjekket om det var noen som hadde mye uhell eller gulpet mye man arvet av, og ta vurderingen om man vil vaske eller ikke.

Noen jeg arvet av sa jeg tusen takk til, og mesteparten gikk til fretex, men de som ga det bort var så glade for å kunne hjelpe og jeg hadde ikke hjerte til å si at jeg synes mesteparten var stygt. Det var nyvasket, men også en god del flekker, så vi tko en ilten sjefsavgjørelse der.

Vi har isolert 2 etasje på garasjen, så der står vogna vi ikke bruker, bilstolen, vognposer etc. Er 8-9 grader og tørt der minimum hele året :)

Vi oppbevarer vogna i kjelleren, men jeg kommer til å ta den ut og rengjøre den og lufte den skikkelig i god tid før oktober. Med førstemann kjørte vi rundt med bilstolen i bilen, for vi brukte aldri baksetet og det var jo der den skulle være uansett. Dekket den bare til meg et teppe. Madrass til seng osv. har jeg i boden i andre etasje, det blir litt sånn "bodlukt" i det, men denne tar jeg også ut til lufting i god tid før oktober.

Jeg sier nei takk dersom noen tilbyr meg brukte dyner/puter. Akkurat det synes jeg er greit å kjenne forhistorien til. Men vi kommer til å bruke dynene og putenene etter eldstemann til nummer to, men jeg vet jo hva de har vært gjennom tidligere :)

Alt blir stappa inn på barnerommet enn så lenge.
Har jo ikke noe å gjøre der inne nå, pluss at kattene ikke kommer inn der da slipper jeg mye ekstra jobb og alt står innendørs på et trygt sted hvor det ikke kan bli møkk eller mugg :)

Jeg har fått dyner, puter og sengetøy etc, dette blir vasket før bruk.
Ny madrass koster jeg på meg.
Som jeg tenker; hvis det kan vaskes kan det brukes

Vi har ikke kjøpt noe større enn et par klesplagg enda, men jeg regner med at vi kommer til å oppbevare alt på barnerommet etterhvert som vi handler inn de store tingene :)

Alt blir stappa inn på barnerommet enn så lenge.
Har jo ikke noe å gjøre der inne nå, pluss at kattene ikke kommer inn der da slipper jeg mye ekstra jobb og alt står innendørs på et trygt sted hvor det ikke kan bli møkk eller mugg :)

Jeg har fått dyner, puter og sengetøy etc, dette blir vasket før bruk.
Ny madrass koster jeg på meg.
Som jeg tenker; hvis det kan vaskes kan det brukes
Enig,
Jeg har fått med madrass til sprinkelsenga, men burde kanskje kjøpe ny madrass da. Eller har det noe å si hvis jeg kjøper sånn madrass beskytter ? Kan man beholde madrassen da?

Enig,
Jeg har fått med madrass til sprinkelsenga, men burde kanskje kjøpe ny madrass da. Eller har det noe å si hvis jeg kjøper sånn madrass beskytter ? Kan man beholde madrassen da?
Det er ganske delte meninger om brukt madrass. I noen forum kan det gå hett for seg på dette temaet :) Det er vel noen indikasjoner på at brukt madrass kan være mulig årsak til krybbedød, men så er det vel noen som mener det er ok dersom den ikke er ligget i så mye at det er nedsunket noe steder feks. Det har også mye å si om man vet hvor mye uhell av tiss/oppkast osv det har vært på madrassen tidligere. Jeg tør ikke bruke brukt til første seng, men feks til vugga vår som vi ikke har brukt lenge/mye og kun til dagsoving for våre egne barn (så vi vet den er ren og pent brukt), bruker jeg den samme, men med tisselaken under lakenet. Ingen fasit på det - selv om mange mener de har fasit :) :)

Enig,
Vi har kjøpt en stokke sleepi seng brukt og fikk med madrass, den ser hverken nedsunken eller flekkete ut, så jeg kommer til å bruke den med nytt tisselaken og vanlig laken oppå. Hadde det vært sterk evidens for sammenheng mellom brukt madrass og krybbedød hadde dette vært formidlet av helsemyndighetene. Så alt i alt tror ikke det er noe problem med brukt madrass, men har forståelse for at vi har ulike preferanser :)

Enig,
Hvem har du fått madrassen av da? Vet du om det barnet har hatt mange uhell f.eks.? Vi kunne solgt alle madrasser etter storebror fordi han aldri har hatt uhell som har gått igjennom tisselakenet, men hadde nok ikke kjøpt brukt med mindre vi visste historien til det. Vet ikke om bruk av tisselaken (for dere) har noe å si faktisk, ville vel trodd at det beskytte ekstra siden det tross alt er vanntett. Vanskelig dette, og de Stokke madrassene koster vel litt?

Hvem har du fått madrassen av da? Vet du om det barnet har hatt mange uhell f.eks.? Vi kunne solgt alle madrasser etter storebror fordi han aldri har hatt uhell som har gått igjennom tisselakenet, men hadde nok ikke kjøpt brukt med mindre vi visste historien til det. Vet ikke om bruk av tisselaken (for dere) har noe å si faktisk, ville vel trodd at det beskytte ekstra siden det tross alt er vanntett. Vanskelig dette, og de Stokke madrassene koster vel litt?

Nei kjøpte sengen med madrass på finn, men madrassen ser jo fin ut, men blir jo små nevrotisk for man vet jo ikke og vil jo at det skal være trygt og sunt miljø for bebin❤️ Er sånnskumgummi madrass, ser helt grei ut:)

Nei kjøpte sengen med madrass på finn, men madrassen ser jo fin ut, men blir jo små nevrotisk for man vet jo ikke og vil jo at det skal være trygt og sunt miljø for bebin❤️ Er sånnskumgummi madrass, ser helt grei ut:)
De er jo ikke så store så vil tro de kan vaskes i maskinen på 30/40 grader. Det er til den minste Stokkesenga?

Back
Topp