Opp mye i vekt

fotballbaby

Forelsket i forumet
Marshmallows 2022
✨️Julestjernene2023✨️
Noen andre her som har gått opp veldig mye i vekt? :confused: Uke 27+6 idag og har til nå gått opp 16 (!!) kg.
Var hos jordmor idag og magen vokser fint i forhold til skjema, og glukosebelastning er tatt og var helt fin. Ikke spesielt mye vann i kroppen som jeg ser eller kjenner selv heller. Har ett helt ok kosthold, sikkert noen ting jeg kan stramme inn på men er absolutt ikke sjokolade og potetgull hver dag liksom. Jordmor syntes også at jeg hadde gått opp mye. Var i tillegg litt overvektig fra før, så burde vel helst ikke gå opp så mye.
Begynner å bli veldig bekymret jeg for hvor dette skal ende. :sour:

Jeg er 35+1 og har gått opp 24 kg. Raste opp i vekt i begynnelsen, og det er stort sett det eneste jordmor har hatt fokus på ved kontrollene. Jeg har normalt kosthold, men kuttet ut treningen da jeg ikke hadde overskudd til det lenger. Noen er vel mer utsatt for vektoppgang enn andre dessverre, men for min del har vekten heldigvis stagnert nå.

Noen andre her som har gått opp veldig mye i vekt? :confused: Uke 27+6 idag og har til nå gått opp 16 (!!) kg.
Var hos jordmor idag og magen vokser fint i forhold til skjema, og glukosebelastning er tatt og var helt fin. Ikke spesielt mye vann i kroppen som jeg ser eller kjenner selv heller. Har ett helt ok kosthold, sikkert noen ting jeg kan stramme inn på men er absolutt ikke sjokolade og potetgull hver dag liksom. Jordmor syntes også at jeg hadde gått opp mye. Var i tillegg litt overvektig fra før, så burde vel helst ikke gå opp så mye.
Begynner å bli veldig bekymret jeg for hvor dette skal ende. :sour:

Jeg gikk opp 24 kg totalt med forrige. Jeg trodde jeg ikke hadde mye vann, men når 14-15 kg var borte en uke etter fødsel, så tror jeg nok det likevel.
Etter ammeperioden, hvor eneste trening var trilleturer, hadde jeg 4 kg igjen av babykiloene og det er ikke kjempemye.
Ammingen tok også noen kg ( ammet 7 mnd), og da slanket jeg meg ikke. Jeg spiste godt og en godbit nå og da.
Slanking under amming er ikke bra, for da frigjøres miljøgifter vi har lagret i fettet i kroppen vår og går over i melken.
Litt viktig å huske på.
Slanking kan man spare til etterpå.

Ikke vær lei deg for kg. Selvfølgelig må man tenke litt på hva man putter i seg, men det gjør du jo. Du lager noe fantastisk med kroppen din og for noen betyr det store endringer.
+9 kg nå i uke 24 her.
Jeg forventer stor vektoppgang, men det går av mye igjen.

Er i dag 27+3 og gått opp 15,5 kg.
Jeg gikk mye opp særlig i begynnelsen pga før var jeg veldig aktiv. Jeg hadde fysisk jobb og jeg gikk mye på turer, løp i alle veier i Bergen :)
Men da jeg ble gravid ble jeg sykemeldt med en gang. Har mistet 4 ganger før så legen og jeg ble enige i at jeg bør få ro fra jobben min. I tillegg viste seg jo det at jeg har morkaken som ligger veldig lavt så da ble jeg fremdeles sykemeldt...

Jeg er 28+0, har gått opp litt over 5 kg. Men ca 3,5 kg har kommet den siste mnd, så håper ikke vektoppgangen fortsetter i dette tempoet..

Er 24+2 nå, og er fortsatt på minus fra da jeg ble gravid, grunnet mye oppkast, samt noen kilo for mye fra før.
Men jeg la på meg 25 kg med forrige, det meste kom på slutten. Trodde heller ikke det var mye vann i kroppen, men fikk på meg en kjole i str. S/M en mnd etter fødsel, så tenker det må ha vært en del allikevel [emoji85]

La på meg 30kg første gangen jeg var gravid og jeg spiste normalt hele veien, men da hadde jeg bare meg selv å tenke på. Hadde dog en del vann i kroppen. Litt annerledes nå med ei frøken på 2,5 år [emoji108]
Kan jo være kroppen din reagerer på hormoner også.

Jeg har gått opp 10 kg og er 24+2. Jeg var litt undervektig før jeg ble gravid. Jeg er ikke så fornøyd med vektoppgangen, synes det er litt mye! Jordmor har ikke kommentert det, og jeg tok glukosetesten i dag og den var normal. Jeg regner med jeg er en av de som blir skikkelig stor:rolleyes:

Gått opp ca 4kg. Føler meg som en ballong.... :dead: men med første la jeg på meg 25kg + og de gikk av ganske greit. Med nr 2 gikk jeg opp 5 kg og de måtte slites av. Hadde ikke gått ned et gram etter fødselen. Blir sikkert ikke bedre nå :dead:

Jeg er 28 uker og har gått opp 12 kg. Ser ut som før egentlig (var 57 kg), bare med mage. Ligger under normalområdet på symfysemål, men følger min egen kurve, så er ikke bekymret for vekta.
Sist gikk jeg opp 9 kg.

Jeg gikk opp 5 kg de første 12 ukene, men så gikk jeg plutselig ned igjen.. nå er jeg 26 uker og opp 4 kg fra startvekt :) med første gikk jeg opp 14 kg, men denne gangen er jeg mye mer aktiv! Travelt med en 1 åring i hus[emoji23]

Tror vekten er såå forskjellig fra person til person, så lenge du er litt aktiv å ikke spiser snop hver dag så ville jeg prøvd å ikke tenkt så mye på det :)

Jeg er 28 uker og har gått opp 12 kg. Ser ut som før egentlig (var 57 kg), bare med mage. Ligger under normalområdet på symfysemål, men følger min egen kurve, så er ikke bekymret for vekta.
Sist gikk jeg opp 9 kg.

Jeg er førstegangs i uke 25 og er oppe 10 kg. Jeg skjønner ikke hvor alle disse kg er for jeg har bare blitt merkbart større i brystpartiet og rundt magen. Ellers passer undertøy, kjoler og lignende som de alltid har gjort. Synes jeg har lagt på meg veldig mye, men trøster meg med at det er for baby.

Oi, ny rekord hos jordmor i dag :laughing001 sist hadde jeg gått opp 2kg på 2 mnd, nå hadde jeg gått opp 3,9 på én mnd! :wtf:

Jeg er førstegangs i uke 25 og er oppe 10 kg. Jeg skjønner ikke hvor alle disse kg er for jeg har bare blitt merkbart større i brystpartiet og rundt magen. Ellers passer undertøy, kjoler og lignende som de alltid har gjort. Synes jeg har lagt på meg veldig mye, men trøster meg med at det er for baby.

Akkurat samme her. Har vel gått opp 8-9 kg her nå, men bruker samme str klær som før (bortsett fra at jeg nå må ha noe tøyelig over magen).

Gått opp 9kg nå, er 28+5. Har høy bmi, burde gått opp mindre. Men sånn er det bare.

Vi skal jo legge på oss. :) Babyen, morkaka og fostervannet veier jo litt også. Jeg har muligens litt mer flesk på rumpa, og litt større pupper, men ellers vises det ikke altså.
Jeg ønsket faktisk å legge på meg mer denne gangen enn de 9 kg sist gang, for jeg tapte mye vekt når jeg ammet. Greit å ha litt å ta av, for oss som er ganske slanke fra før hvertfall.

Vi skal jo legge på oss. :) Babyen, morkaka og fostervannet veier jo litt også. Jeg har muligens litt mer flesk på rumpa, og litt større pupper, men ellers vises det ikke altså.
Jeg ønsket faktisk å legge på meg mer denne gangen enn de 9 kg sist gang, for jeg tapte mye vekt når jeg ammet. Greit å ha litt å ta av, for oss som er ganske slanke fra før hvertfall.

Ja, det har du helt rett i! Jeg var 53 kg før jeg ble gravid, så jeg vil heller ha litt å gå på i vinter når jeg ammer enn å være radmager. Det er bare uvant å gå opp så mye, jeg har ikke vært gravid før så det er ukjent farvann for meg. Jeg prøver å tenke positivt, men jeg er litt bekymret for å bli kjempestor også:rolleyes:

Ja, det har du helt rett i! Jeg var 53 kg før jeg ble gravid, så jeg vil heller ha litt å gå på i vinter når jeg ammer enn å være radmager. Det er bare uvant å gå opp så mye, jeg har ikke vært gravid før så det er ukjent farvann for meg. Jeg prøver å tenke positivt, men jeg er litt bekymret for å bli kjempestor også:rolleyes:

Ja det er ikke noe gøy å være radmager. Den følelsen tror jeg faktisk er like ille som når man føler seg tjukk.
Ikke tenk så mye på det tallet vekta viser, men heller hvordan du føler deg! :)
Med 53 kg som utgangspunkt er du neppe anlagt til å bli så kjempestor heller. :)

Back
Topp