Opp i vekt..

• Trådstarter Trådstarter SM
  • Opprettet Opprettet

SM

Andre møte med forumet
Jeg er 10+2 og har gått opp 4 (!!) kg til nå. Dette stresser meg litt kjenner jeg, for jeg er så redd for å gå opp så mye som sist.. Derfor er jeg mye flinkere til å spise sunt og lite sukker/fett.
Men jeg er sulten hele tiden, og spiser mye mer enn til vanlig nå..
Er det flere som har det sånn?

Jeg er 10+2 og har gått opp 4 (!!) kg til nå. Dette stresser meg litt kjenner jeg, for jeg er så redd for å gå opp så mye som sist.. Derfor er jeg mye flinkere til å spise sunt og lite sukker/fett.
Jeg er 7+1 Og har gått opp 4 kilo selv. Er første svangerskap, og har ikke vært noe overvektig før dette, så jeg er veldig stressa selv.. spiser kun sunt og i små mengder men nokså ofte, har cravings på frukt og grove knekkebrød, så forstår ikke hvordan det er mulig..:confused004
Har lest at noen av kiloene går av etter hvert også ila svangerskapet, men vet ikke hva som stemmer..
Vi får forhøre oss med andre eller jordmor/lege om hvorfor:hello:smiley-angelic001 :anyone

Jeg er 7+1 Og har gått opp 4 kilo selv. Er første svangerskap, og har ikke vært noe overvektig før dette, så jeg er veldig stressa selv.. spiser kun sunt og i små mengder men nokså ofte, har cravings på frukt og grove knekkebrød, så forstår ikke hvordan det er mulig..:confused004
Har lest at noen av kiloene går av etter hvert også ila svangerskapet, men vet ikke hva som stemmer..
Vi får forhøre oss med andre eller jordmor/lege om hvorfor:hello:smiley-angelic001 :anyone

Vi får gjøre det :) jeg hadde skjønt det hvis jeg spiste masse usunt. Men forbrenningen er jo kun på halv maskin når man er gravid, så kanskje det er det... Kjipt er det uansett.. Vi får satse på at alt det som er unødvendig forsvinner ved ammingen :)

Jeg er 6+3 og har allerede gått opp 2kg. Google meg frem til en ukesoversikt med gjennomsnittlig vektoppgang i svanherskap og jeg lå akkuratt der jeg skulle:-)

Jeg er 6+3 og har allerede gått opp 2kg. Google meg frem til en ukesoversikt med gjennomsnittlig vektoppgang i svanherskap og jeg lå akkuratt der jeg skulle:)

Å så bra det finnes en oversikt, da skal jeg prøve å finne den :)

La på meg 7 kg før jeg ble gravid :arghh: Skulle starte diett da jeg fant ut jeg var gravid.
Nå er jeg så kvalm så ikke alltid like godt med mat, så har ikke gått opp i vekt enda. Er 7+4

La på meg 20 kg sist, alt forsvant etter 3-4 mnd med amming :) Noen legger på seg mer, andre mindre uten at det har noe å si. Jeg er normalt slank. Så lenge dere ikke er overvektige eller spiser usunt så ville jeg ikke bekymret meg ☺️

Har gått ned 4kg siden jeg fant ut at jeg er gravid. Spiser mindre/sunnere og mer regelmessig, og er lenger mett siden fordøyelsen går saktere. Men jeg er litt overvektig fra før da, så lege/jordmor sier det ikke gjør noe. Helst skal jeg ikke gå opp noe særlig før mot slutten av 2.trimester.

Tror begge deler er helt normalt. For dere med oppgang er det nok mye vann og blodvolum. Legen min sa at jeg nok egentlig har gått ned mer enn 4kg, men at vann/blodøkningen utlikner det litt. Måtte kjøpe nye bukser i en strl mindre forrige uke, og kunne nesten tatt to strl mindre.

Sniker
Jeg tenker at hvis dere er mer sultne nå er det kanskje fordi kroppen trenger mer mat nå?

Nå har jeg ikke veid meg, så vet ikke om jeg har gått opp i vekt, men er som deg også veldig ofte sulten!
Spiser mer enn jeg pleier, så går nok opp jeg også snart.
Lå på meg 20 kg sist, selv om jeg ikke spiste masse usunt. Håper virkelig jeg ikke legger på meg så mye denne gang!

Å så bra det finnes en oversikt, da skal jeg prøve å finne den :)

Her er en lignende den jeg fant:)
Tabell for gjennomsnittlig vektøkning for gravide
Uke 5: 2,3 kg
Uke 7: 2,6 kg
Uke 10: 3 kg
Uke 13: 3,5 kg
Uke 15: 4 kg
Uke 17: 5,6 kg
Uke 20: 6,2 kg
Uke 23: 7,2 kg
Uke 25: 8,2 kg
Uke 27: 9,3 kg
Uke 30: 10,3 kg
Uke 33: 11,3 kg
Uke 35: 12,2 kg
Uke 37: 13 kg
Uke 40: 14 kg

Jeg spiser normalt lavkarbo, men jeg merker at jeg blir dårlig av mat med mye fett. jeg har ikke vært så streng i forhold til karbohydrater etter at jeg kjente at jeg ble dårlig, så jeg mistenker at noe av vektøkningen kommer av at jeg ikke spiser strikt LK

Last edited:
Her er en lignende denne fant:)
Tabell for gjennomsnittlig vektøkning for gravide
Uke 5: 2,3 kg
Uke 7: 2,6 kg
Uke 10: 3 kg
Uke 13: 3,5 kg
Uke 15: 4 kg
Uke 17: 5,6 kg
Uke 20: 6,2 kg
Uke 23: 7,2 kg
Uke 25: 8,2 kg
Uke 27: 9,3 kg
Uke 30: 10,3 kg
Uke 33: 11,3 kg
Uke 35: 12,2 kg
Uke 37: 13 kg
Uke 40: 14 kg

Jeg spiser normalt lavkarbo, men jeg merker at jeg blir dårlig av mat med mye fett. jeg har ikke vært så streng i forhold til karbohydrater etter at jeg kjente at jeg ble dårlig, så jeg mistenker at noe av vektøkningen kommer av at jeg ikke spiser strikt LK

Da er det nok mye vann! Jeg har en kropp som lett binder vann (i vanlig syklus øker vekta med 1.5-2kg rundt EL og mens) karbohydrater bidrar veldig til at kroppen holder på vann.

Da er det nok mye vann! Jeg har en kropp som lett binder vann (i vanlig syklus øker vekta med 1.5-2kg rundt EL og mens) karbohydrater bidrar veldig til at kroppen holder på vann.
Jeg opplever det samme rundt EL og Mens, så ja det er nok mye vann:)
Tenkte jeg skulle prøve meg på LK igjen i dag, men det er ikke lett når jeg blir dårlig

Feel you! Sulten hver halvtime her, føles det som. Må spise for å tøyle kvalmen. Tør ikke å veie meg. Men er slank og ble diger i forrige svangerskap. La på meg 20 kg, men gikk ned 30 på fire mnd med amming etterpå. Derfor stresser jeg ikke så mye nå, og tenker at det meste kan gå av etterpå... Men ikke noe gøy å gå opp så tidlig! I appen min står det at mange har gått opp 3-4 kg i uke 11-12.

Har gått ned 4kg siden jeg fant ut at jeg er gravid. Spiser mindre/sunnere og mer regelmessig, og er lenger mett siden fordøyelsen går saktere. Men jeg er litt overvektig fra før da, så lege/jordmor sier det ikke gjør noe. Helst skal jeg ikke gå opp noe særlig før mot slutten av 2.trimester.

Tror begge deler er helt normalt. For dere med oppgang er det nok mye vann og blodvolum. Legen min sa at jeg nok egentlig har gått ned mer enn 4kg, men at vann/blodøkningen utlikner det litt. Måtte kjøpe nye bukser i en strl mindre forrige uke, og kunne nesten tatt to strl mindre.
Jeg har også gått ned etter jeg fikk positivt svar. Har gått ned 3,5 kg på 4,5 uker og er normal vekt fra før. Har veldig dårlig matlyst for tiden og sliter virkelig med å få i meg nok mat. Spiser forholdsvis sunt. Noe av det eneste jeg klarer å spise når jeg er hjemme nå for tiden er knekkebrød med Gräddost, litt majones og noen skiver agurk. Blir ganske lite karbohydrater ettersom jeg er type 1 diabetiker og må være kjempe nøye med blodsukkeret. Da jeg var hos kontroll hos fastlege for ca 1,5 uker siden sa han at vekta mi var noe vi skulle holde litt øye med ettersom jeg har gått ned såpass mye på kort tid. Satser på at vekta begynner sakte, men sikkert å krype oppover når den verste kvalmen (forhåpentligvis :smiley-angelic001) gir seg i uke 12-13. Er 9+2 på vei i dag.

Jeg har også gått ned etter jeg fikk positivt svar. Har gått ned 3,5 kg på 4,5 uker og er normal vekt fra før. Har veldig dårlig matlyst for tiden og sliter virkelig med å få i meg nok mat. Spiser forholdsvis sunt. Noe av det eneste jeg klarer å spise når jeg er hjemme nå for tiden er knekkebrød med Gräddost, litt majones og noen skiver agurk. Blir ganske lite karbohydrater ettersom jeg er type 1 diabetiker og må være kjempe nøye med blodsukkeret. Da jeg var hos kontroll hos fastlege for ca 1,5 uker siden sa han at vekta mi var noe vi skulle holde litt øye med ettersom jeg har gått ned såpass mye på kort tid. Satser på at vekta begynner sakte, men sikkert å krype oppover når den verste kvalmen (forhåpentligvis :smiley-angelic001) gir seg i uke 12-13. Er 9+2 på vei i dag.
Jeg har det akkurat som deg (forutenom diabetesen), normalvektig men gått ned 3-4 kg.. Er 10+3 i dag! Har slitt MYE med kvalme og matlyst siden uke 6, så har vel gått det ned på 4-5 uker...
Dette er tredje barn, og har gått ned slik at de har villet fulgt med, men det har heldigvis snudd hver gang av seg selv :happy: Krysser fingrene for at det gjør det for deg også :joyful:
Og takk for tips, graddost hørtes ut som noe jeg kanskje må prøve :happy:

Sist gikk jeg opp myyye de første 12 ukene, bremsa veldig en periode for så å øke mye på slutten. Endte på 22 kg, alt var borte 3 mnd etter fødsel. Er så individuelt dette med vekt og om det er mye vann osv. Ikke bekymre dere for om det går raskt i starten :-) Viktigste er hva man putter i seg :-)

Feel you! Sulten hver halvtime her, føles det som. Må spise for å tøyle kvalmen. Tør ikke å veie meg. Men er slank og ble diger i forrige svangerskap. La på meg 20 kg, men gikk ned 30 på fire mnd med amming etterpå. Derfor stresser jeg ikke så mye nå, og tenker at det meste kan gå av etterpå... Men ikke noe gøy å gå opp så tidlig! I appen min står det at mange har gått opp 3-4 kg i uke 11-12.

Da er det bare å satse alt på ammingen;)

Back
Topp