opp 14 kg på 27 uker

Sorriso91

Betatt av forumet
Desemberlykke2017
Noen andre som har hatt høy vektøkning ?

fikk tilsnakk av legen min for å ha gått opp for mye, men får ikke trent pga bekken låsning så fort jeg er i for mye bevegelse. også om jeg går for langt.

men jeg føler 14 kg ikke er verdens ende ? jeg er jo nesten i 3 trimester allerede så er vel ikke så uvanlig?

Syntes ikke du fortjente noe tilsnakk for det. Virker som en helt normal vektøkning. Jeg er i uke 29 og har gått opp 11 kg.

14 kg er jo en del, men når man ikke kan røre på seg omtrent er det jo helt naturlig å gå mer opp i vekt enn "normalen".
Det er ikke bra å spise for lite for den lille i magen, samtidig er det lurt å tenke på å ikke spise for mye godteri når det blir lite aktivitet =)
Syns det generelt er et altfor stort fokus på vekt, vi skal jo faktisk opp i vekt..

Det er ikke verdens ende! Startvekt osv. har sikkert noe å si, men er lei av leger som skal "kjefte" på gravide som legger på seg. Vi Skal legge på oss, slik at vi kan lage god, feit melk til barnet når det kommer ut!! Har heldigvis en jordmor som er supergrei og alltid sier at økningen er sunn og nødvendig osv.. Jeg har gått fra 58/59 kg til 70/72 kg (kommer an på vann i kroppen osv) og er 29+3 i dag. Hvis du føler deg ok og ikke var ekstremt (helsefarlig) overvektig før graviditet ville jeg ikke hørt på legen... Noen av legene henger seg sånn opp i vekten, en bekjent av meg (med hypermesis) var på randen av sykehusinnleggelse pga dehydrering men fikk skryt av legen sin for å "ikke ha lagt på seg, som så mange andre gjør"...

Sist graviditet gikk jeg vel opp ca 10 kg på 30 uker, og 19 kg totalt. Denne gang har jeg gått opp ca 4 kg, men har 10 kg "igjen fra forrige" [emoji85]Alle er forskjellige og legger på seg forskjellig! Min lege kjefter ikke - men jeg VET selv jeg er for tung og prøver å unngå å legge på meg alt for masse denne gang ved å ikke spise for mye drit - litt (sjokolade) ekstra blir det jo [emoji85][emoji87]

Mener du det? Fikk du tilsnakk for 14kg? :wideyed:
Min jordmor har skjønt at jeg ikke liker å snakke om vekt, så hun sier bare at så lenge jeg selv har kontroll på hva jeg veier, så er det greit, da slipper jeg å skrive det ned i papirene mine. Og jeg har gått opp ca 18kg nå (uke 30+3)

Dette vil jo være individuelt, 14 er ikke kjempemye :-) jeg har nesten ikke lagt på meg, men det er fordi jeg har kostholdsregulert SD :-) hadde jeg ikke hatt det hadde jeg nok vært mye tyngre :-)

Jeg har nesten gått opp like mye, men jordmor har ikke kommentert noe på det. Jeg er normalvektig i utgangspunktet. De er vel litt "strengere" om man er overvektig. Synes ikke det skal være så mye fokus på vekt, det beste er jo at man spiser sunt og trener det man klarer.

Synes ikke det var ille. Har jo mye å si på startvekten også. +12-13kg her og 28 uker... og det er ikke jeg som har økt i det siste, det er vekten på bebis, morkake og fostervann :)

Tusen takk for svar.
Jeg startet på 72 kg så er 86 nå.
Var veldig fit for 2 år siden, men på grunn av en kneoperasjon så gikk jeg fra 62 til 72 på de 2 årene da jeg ikke fikk trene på det nivået jeg gjorde.

Hadde blitt sur på legen min om han sa noe sånt.. Er jo veldig forskjellig hvor mye man legger på seg, og siden du ikke ble gravid som overvektig og gikk opp mye så burde han ikke kommentert det i det hele tatt. Vekt kan for mange være et veldig følsomt tema, og er jo følsom og sårbar nok fra før som gravid (jeg er værtfall supersensitiv og emosjonell..)

Synes heller ikke 14 kg var så ille at det var verdt å bemerke. Jeg har faktisk ikke blitt veid eller spurt om vekt på noen av kontrollene hos jordmor ennå, jeg ...

29 uker og har gått opp 8 kg. Jordmor mente at jeg ikke burde legge på meg mer enn 10 kg totalt i svangerskapet. Jeg er, og var, normalvektig. Velger å se totalt bort fra dette tullete utsagnet, svangerskapet er ikke tiden for å starte noen slankekur. Råder deg også til å overse kommentaren du fikk, så lenge du selv vet at alt er bra med deg og baby

Jeg har gått opp 16 kg, er 33+6.
Hadde mest vektøkning i 2 trimester.

Har også bekkenløsning, så går svært lite og ligger mye i ro.

Det har jo litt å si hva slags utgangspunkt man har/hadde? Jeg er 28+5 og har gått opp 20kg. Ingen kommentarer verken fra jm eller lege. Jeg var lang og slank før graviditet (178cm, 58kg). Synes også at hysteriet rundt vekt kan være ganske drøyt, men igjen: det kommer an på utgangspunktet.

Jeg gikk opp.mye i forrige svangerskap (25kg). Var ca 52 kg før jrg ble gravid og bikket godt 70 kg noen uker før jeg fødte. Klarte ikke bevege meg og lå mye pga bekken og bonde kynnere. Spiste litt usunt og tenkte ikke særlig på ksothold da.

Nå er jeg snart 30 uker på vei, og kun gått opp 6kg. Vet mye kan komme på slutten, men prøver å være i aktivitet selv om bekkenet skrangler og har div andre plager. Tror likevel ikke at det gjør utslaget for at jeg ikke har gått opp like mye. Tror mye er hormonelt også. Opplever helsepersonell som mindre opptatt av vekt nå, enn da jeg var gravid i 2014.

Synes du selv at du har gått opp mye? Det ka jo være at du har mye vann i kroppen? Er forstoppet osv? Er jo mange faktorer som spiller inn, så synes fastlegen her burde begrunnet dette, og evt gitt råd dersom h*n mente det var "helsefarlig ".

Back
Topp