Operert mandler

jas

Forumet er livet
Noen av dere, eller deres barn som har operert bort mandlene?

Hvorfor ble det gjort?

Og hvordan gikk det etterpå?

Hadde du/barnet mye vondt etter operasjonen?

Og til sist, hvor gammel var du/barnet ditt?

Jeg har gjort det.

Hvorfor ble det gjort?
FOrdi jeg hadde en halsbetennelse med påfølgende pencilinkur hver mnd. Halsbetennelsene utviklet seg utrolig raskt, og halsen svulmet sånn at jeg nesten ikke fikk puste på bare noen timer.

Har omtrent ikke hatt vondt i halsen siden operasjonen for åtte år siden.[:D]

Ja, hadde vondt i 14 dager etterpå. Men det er mye verre å operere som voksen enn når man er barn.

18 år.

ORIGINAL: jas

Hvorfor ble det gjort?

Jeg har..for 2 år siden
Det ble gjort fordi mandlene mine var store hele tiden, samt når jeg fikk halsbetennelse så var det sinnsykt tøft.. da hovnet jo mandlene enda mere opp..kjentes ut som alt revna neddi halsen min.
Det går bra, men sliter med halsvonde å sår hals(å litt tørrhetsfølelse i halsen)
Var sinnsykt vondt i 16 dager etter operasjonen.. måtte gå på paralgin, voltaren osv.

Jeg var 27.

Nei jeg har ikke..har så små mandler at legen så vidt kan se dem[:)]

Hvorfor ble det gjort?

jeg gjorde det for 8 mnd siden.

hadde mye halsplager/betennelser og mandlene var konstant veeldig store. snorket mye.

hadde vondt, men fikk mye smertestillende etterpå. lå rett ut en uke i pillerus.[;)]  fikk komplikasjoner etter en uke, og måtte inn igjen, så sykdomsperioden ble noe forlenget. følte meg rimelig bra i halsen tre uker etter operasjon. gikk ned 4 kg.[:)]

jeg var 33 år.

barn har som regel kortere sykdomsperiode og mindre smerter etter en mandeloperasjon.[:)]

Jeg har gjort det.
Hvorfor ble det gjort?
Fordi jeg hadde så digre mandler at det ikke var åpning i halsen (de møttes på midten).
Gikk bra det. Klarte ikke spise så mye på ei uke eller to, gikk mest i suppe, grøt etc.
Det var ganske vondt ja. Hadde heldigvis smertestillende.
Jeg var vel 22 eller noe.

Tusen takk for svar [:)]

Ingen med barn som har tatt mandlene?

Hvorfor ble det gjort? Jeg har gjort det, grunnen var at jeg hadde streptokokker mere enn 5 ganger i løpet av 1 år,så å si hver 14 dag hadde jeg det..

Og hvordan gikk det etterpå? Jeg ble lagt inn igjen pga betennelse i såret,men etter det har jeg ikke hatt streptokokker..Bare litt halsvondt.

Hadde du/barnet mye vondt etter operasjonen?Hadde vondt i 3 uker ca,men da pga betennelse i såret

Og til sist, hvor gammel var du/barnet ditt?Jeg var 24 år

Jeg gjorde det da jeg var 8-9 år. Så er en god stund siden[;)]

Hvorfor ble det gjort?
Hadde hovne mandler og halsbetennelse veldig ofte,mandlene var kjempestore!

Jeg var veldig sliten etter operasjonen, spyttet blod og hadde ganske vondt i halsen de nærmeste dagene. Levde på suppe og saftis en uke nesten[:)] Var vondt å svelge...

Hadde vondt i tre-fire dager etter operasjonen. De kommende ukene hadde jeg mindre og mindre vondt. Føltes som en halsbetennelse. Tror jeg var hjemme fra skolen litt over ei uke, men da ville jeg tilbake. Slapp gym noen uker da, for jeg skulle ikke anstrenge meg altfor mye[:D] Så lenge jeg var barn gikk det fort over, er visst mye verre med voksne.

Var 8-9 år gammel 

Marcus opererte bort mandlene da han var  nærmere 4 år.. Det gikk helt fint, men vi måtte passe på hva han spiste de første dagene..

min minste ble operert i sommer når han var 2.5 år!  han ble operert etter å ha hatt 15 pencillinkurer på 1.5 år! bare halsbetennelser og streptokokker...  operasjonen gikk kjempefint, han var i full fart allerede på kvelden..  fikk  ikke holde han i ro...   men etter 6 dager havna han på sykehuset med store blødninger i sårene....    men det var visst veldig sjelden dette skjedde...
han hadde litt vondt, men ikke noe store smerter tror jeg, untagen de 2 siste dagene før 2 operasjon, men da hadde han jo store blodpropper som lå i halsen, så det er ikke så rart.... men etter den opprinnelige operasjonen merka jeg ikke til at han hadde veldig vondt, han spiste mat og lekte å sto i.

(fikk beskjed om å holde han i ro i 2 uker, men det er ikke veldig lett med en hyper 2 åring:))

og etterpå har han (bank i bordet) ikke vært syk en eneste gang!

Jeg var 6-7 år. Husker ikke så mye av hvorfor og sånt. Men husker jeg fikk masse is etter på og at jeg ikke klarte å snakke første dagen.

Jeg vil gjerne at sønnen min skal få tatt sine. I hele fjor vinter var de røde med en del puss på, nå i år har de vært kraftig forstørret siden oktober. Gutten hoster mye, sover dårlig om natta og spiser lite. Men siden han ikke har hatt halsbetennelse eller halsbetennelse med stafylikokkinfeksjon, så vil de ikke ta dem.[>:]

Men det er heller snakk om at han skal ta polyppene. Han hadde ørebetennelse for litt siden, og da gikk det hull på ene trommehinnen og den andre er flattrykt. Men han er ikke mer plaget med tett nese enn andre unger og han snorker lite og puster som regel greit gjennom nesen, men men. Får se hva de sier på høre, nese, hals på sykehuset før jeg blir sint.[8|]

min sønn på  tok di nå i mai

Hvorfor ble det gjort?
han spiste dårlig og mandlene og polyppene var for store,snorket veldig mye

gikk veldig bra etterpå,han var i fin form fra han våknet fra narkosen,litt sår i halsen men ikke noe sånn

han fikk smertestillende men det gikk fort over

han var 4 år da han tok de

Takk for svar!
Godt å se at det har hjulpet godt!

Noen av dere som slet med å spise, og evt slet med å legge på dere?(dette gjelder vel mest de ble operert som barn, og ikke voksne)
Altså, før dere operert bort mandlene

Takk for svar!
Godt å se at det har hjulpet godt!

Noen av dere som slet med å spise, og evt slet med å legge på dere?(dette gjelder vel mest de ble operert som barn, og ikke voksne)
Altså, før dere operert bort mandlene

Ble mye suppe, yougurt, grøt og is på Marcus den første uka, men så var det gradvis over til vanlig mat igjen.. Han er tynne som en strek, har alltid vært det, og det hadde ignenting med operasjon/mandler/falske mandler å gjøre.. [;)]

Dytter litt på denne jeg.

Er veldig int i å høre om barn som har operert også [:)]

jeg gjorde det når jeg var 3-4 år.
fordi jeg hadde kronisk halsbetennelse.
det gikk kjempe bra etterpå, hadde litt vondt og klarte ikke snakke, måtte hviske. eneste jeg husker fra hele greia var at jeg måtte ta tempen i rumpa, det syntes jeg var ekkelt[8D]

Jeg har gjort det

Hvorfor ble det gjort?
Hadde kronisk halsbetennelse 8-9 ganger i året,
som stort sett hver gang utviklet seg til streptokokker

Jeg våknet raskt, kom meg hjem,
spiste middag og gikk å la meg...
Neste morgen var et helvete, for da hadde
bedøvelsen gått ut!

Huff ja, men jeg hadde bihulebetennelse samtidig, så jeg var ekstra uheldig!
Og en morgen var jeg kjempetørr i halsen, hostet litt, og da gikk såret opp og
blodspruten stod ut! Men fikk roet det med kald drikke og ro!
Fikk ikke i meg noenting, jeg drakk kun soyemelk med sjokoladesmak, for ellers
hadde de tvunget meg til å bli lagt inn pga underernæring.
Jeg brukte 22 dager på å bli bra[&:]

Jeg var 18 år gammel, bodde hjemme og trengte virkelig mamma'n min hele tiden,
jeg kom meg så vidt på do en stund (ekstra dårlig oga bihulebet...)

Dytter ennå en gang, er sulten på svar [;)]

Æ har fjærna de

Hvorfor ble det gjort?
Før æ hadde halsbetennelse i næstn 1 år i strækk

har ikje hadd halsbetennelse sian, å kan vel tæll på 3 fengra kor mange gånga æ har hadd ondt i halsn

huska ikje så mykje a d, einaste æ husk e at æ fikk spis så masse is å yoghurt æ ville [:D][:D]

va vel en 3-4 år

Back
Topp