Operere skjeling?

Gregersen

Forumet er livet
Noen som kan hjelpe meg å tenke litt? Jeg skjeler... Merker ikke mye til det selv, men jeg ser f.eks at barn jeg prater til i barnehagen blir litt usikre om hvem jeg faktisk prater til o_O Siden de små ærlige sjelene reagere, reagere vel egentlig voksne også...? Og siden jeg er i en situasjon hvor jeg driver å søker jobber og går på intervjuer føler jeg at jeg alltid må legge til "Du ser kanskje at jeg skjeler, men jeg ser helt fint, har sjekket det hos optiker!" :p Jeg er lite fotogen fra før og med skjelingen blir det jo enda verre... Men skal jeg kontakte lege og spørre om operasjon? Føler at jeg har lyst, men er litt redd for å bli lagt i narkose. Operasjonen er gratis i det minste, det har jeg googlet meg til :p Om jeg får rettet opp litt så kanskje jeg kan klare å se folk i øynene, noe jeg unngår nå pga skjelingen... Legger ved et bilde, her prøver jeg til og med å se på kameraet med begge øynene (så skjeler mer enn dette til vanlig altså!!)... Sorry stort bilde,kopieret fra FB (og det går jo ikke an å forminske de lenger...)

(fjernet bildet...)

Last edited:
Kontakt legen som igjen henviser deg til en spesialist:) sønnen min på fire år skal inn for vurdering av operasjon nå i November:)

Ble faktisk operert for skjelingda jeg var fire år, men det har nok sklidd ut igjen.... :( Men har lyst til å se litt mer "normal" ut enn det jeg gjør nå! Har skjeve tenner også, det hjelper jo helle ikke akkurat så mye på selvbildet :P

Ble faktisk operert for skjelingda jeg var fire år, men det har nok sklidd ut igjen.... :( Men har lyst til å se litt mer "normal" ut enn det jeg gjør nå! Har skjeve tenner også, det hjelper jo helle ikke akkurat så mye på selvbildet :P
Syntes nå du var ganske søt jeg da!!:D hmm da må jeg huske å spørre om det når jeg er hos han spesialiteten!!

Jeg opererte for det da jeg var 17 år gammel! Selve operasjonen gikk supert, jeg sov jo :p Kan ikke huske å ha så mye smerter etterpå heller annet enn at det "stakk" endel i øyet. Har en liten feilstilling enda, men det er såå mye bedre enn det var :)

Kontakt legen som igjen henviser deg til en spesialist:) sønnen min på fire år skal inn for vurdering av operasjon nå i November:)
Helt enig i denne. Da får du snakket ut med spesialist og få svar på det du lurer på.

Søsteren min ble operert da hun var 1 år. Men hun skjeler litt enda. Men det vises ikke når hun bruker briller. De retter skjelingen opp. Vet ikke om det kan gjøres på deg?

Ååh nå måtte jeg le litt, må være rart å føle at ungene blir forvirra :p . Syns du var søt jeg da! :). Er det kun barn som kan gå med lapp på øyet, også kan det rette seg?
Uansett, prat med legen om fordelene så kanskje ikke narkosen blir så verst?

Har ei venninne som gjorde det for noen år siden. Hu ble kjempe fornøyd. Det er ikke 100% bra, men så forskjell med en gang. Hu ser også dårlig og det har stagnert etter operasjonen.

Min eks opererte seg for dette da han var 18, før vi ble sammen, og jeg så ingen feilstilling på øynene hans. Han fortalte det, og viste meg bilder fra han skjelte, og da sto omtrent ett øye ut til hver side. Han synes ikke operasjonen eller tiden etterpå var noe ekkelt, og han ser 100% bra i dag, og man ser ikke noe tendenser til skjeling. Han merket også at han slapp hodepine(lett hodepine, men kronisk), noe han ikke hadde tenkt over før etter han hadde blitt operert at ting var mye "lettere" i huet! Så jeg hadde nok ikke vært i tvil om det var meg.

Jeg syns du skal snakke med legen om dette. Fordi det tynger selvtilliten din.
Det har kommet nye behandlingsformer på markedet også. For eksempel botoxinjeksjoner.

Men når det kommer til jobbsøknader: dersom en arbeidsgiver er så grunn at han ikke vil ansette deg på grunn av skjeling, da vil du ikke ha den jobben!

Lykke til med alt.

Enig i at jeg ville tatt det opp med lege. Masse lykke til! :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Tusen takk for alle svar og fine ord, det gjør avgjørelsen enklere. :) Skal se om jeg får kommet meg til legen til uken :)

Og ja, det er faktisk litt komisk når "feil" barn svarer meg, eller når de begynner å kikke bak seg for å se etter om det er dem eller noen bak dem jeg faktisk prater til :P Er heldigvis ikke så veldig selvhøytidelig så må jo flire litt av det selv også :D

Sønnen min på 4 år skjeler også og vi har fått beskjed om at han må gå med lapp og briller i 2 år for å prøve å rette opp før evt operasjon. Lapp går han med 3 timer om dagen og han hater det selvfølgelig. Legen håpa han var ferdig til han begynte på skolen. Begynte med dette i mai. Har dere brukt lapp? Skulle nesten ønske han fikk operasjon istedet. Dette er jo flaut i barnehagen og syns det er håpløst når det ikke er sikkert det virker uansett. Faren hans er jo operert for skjeling og lapp virka ikke der ihvertfall.

Jeg brukte lapp da jeg var liten, hadde ingen virkning.

Eldste sønnen min har brukt lapp av og på fra han var to til han var 6 år, har blitt fulgt opp av ortopist på sykehuset siden han var to år. Jeg merket at de gangene vi var sløve med lappen ble han bedre, da vi var flinke med lappen var det ingen forandring i forhold til hva ortopisten fant ut på undersøkelsene, så jeg sluttet å ta den på han. Han skjeler fortsatt, men har over gjennomsnittet godt syn på begge øynene (selvfølgelig ikke samsyn da). Han ble tilbudt operasjon, kun for det kosmetiske, men vi har valgt å vente til han blir større og kan bestemme selv hva han ønsker.

Var hos en samsynspesialist med eldstemann før sommeren og fikk noen øvelser han skulle gjøre. Har fått gjort veldig lite av dem pga av andre utfordringer han har. Pratet om denne spesialisten da jeg hadde med meg minstemann til øyelegesenteret (arvelig belastet begge to, stakkars...), og han mente at det bare var tull og ga meg en god forklaring på hvorfor, husker desverre ikke alt det han sa lenger.

Men har igjen hørt om de som har hatt gode resultater både med lapp og med øvelser fra samsynsspesialisten :)

Litt off topic men.. Begge ungene mine skjelte da de var under ett år (ble mer og mer). Vi gikk til fotsoneterapeut og begge er helt "fine" igjen nå. Fotsoneterapeuten trykker under beina og stimulerer øyemuskelen til å stramme seg. Begge trengte ca 6 behandlinger for det, og går til vedlikeholdsbehandling 3 ganger i året.

Jeg opererte under narkose som 16 åring.
Tror ikke man får narkose om man er voksen, kun lokalbedøvelse.

Tiden etterpå var vond, jeg våknet om nettene av stingene, føltes som sandpapir/papirkutt på øynene. Øyelegen hadde forberedt meg på at det ville føles som skrubbsår på øyet, men må jo føle smerten selv.

Det ble jo bedre etterhvert da! :-)

Synet og skjeve hornhinner er fortsatt sånn det var, men jeg skjeler ikke lenger. Nå hadde jeg ikke så utpreget skjeling før operasjon heller men.

Optiker ser at jeg har operert, men ingen andre.
Skal du ta operasjon med "nål og tråd" du også, eller laser?

Lykke til! :-)

Føler du at du sliter med å fokusere da, selv om du sier du sier selve synet er godt? Jeg selv skjeler på nært hold, tror ikke det vises, men det går på at musklene i øynene er slappet, og jeg må trene hver dag på å fokusere på en linje med punkter på. Merker godt når jeg har vært sløv med den trimmen, da får jeg vondt i hodet og nakken, sliter med å fokusere (selv om jeg er så vant til det at jeg nesten ikke merker at jeg ser litt dobbelt, dermed krever det ekstra mye jobb å faktisk fokusere ordentlig, spesielt når jeg leser). Så det kan jo være temmelig plagsomt.

Jeg tror nok jeg ville valgt å operere, for å kunne se best mulig og for å ikke føle meg usikker i forhold til utseendet, men hva du vil må du jo selv finne ut av. :) Jeg syns du var fin som du er nå, helt klart! :)

Back
Topp