Operere mandlene

Tinkerbell :)

Glad i forumet
Januarskatter 2015
Datteren min skal operere mandlene og sette inn dren om to uker, gruer meg skikkelig siden jeg selv har hatt den operasjonen da jeg var liten og våknet opp under operasjon. Vet at de ikke bruker samme narkosetype nå så det går nok bra.

Men jeg lurte på om noen har vært igjennom dette med barna sine som har noen tips og erfaringer som kan gjøre det enklere? Hva har vi i vente og hva bør vi forberede oss på?

Jente født 02.06.10
App taster :)

Guttungen gjorde det i februar i fjor. Jeg gruet meg så mye for jeg syns narkose er skummelt, og drømte at han ikke våknet igjen og sånn. Men jeg har ei venninne som er Anestesilege og hun svarte meg bare at det er mye større sjanse for å dø på vei til jobb..
Vi hadde time tidlig og det var jo fint siden han ikke fikk spise, fikk bare ett glass vann med engang han sto opp.
Han satt på fanget litt når han måtte puste i den greia, og etter et par pust måtte vi bare gå ut.
Tok vel 1,5 time før vi ble kalt inn på oppvåkningen, fordi de trodde han våknet, men han våknet liksom ikke helt. Jeg fikk beskjed om å synge for han, men da ble han helt desperat, og jeg måtte gå og vugge han og synge og prøve å få han helt våken og det tok nesten en time, så jeg var jo HELT ferdig i arma. Så våkna han og de kom med is til han, men han var ikke interessert.
Så fikk vi beskjed om at vi måtte få han til å gå litt rundt og leke og sånnes lekene for de så helst at de kastet opp FØR de dro hjem, men det gjorde ikke han vår altså, sikkert fordi han hadde brukt så lang tid på oppvåkningen. De andre barna så jeg våkna nesten med engang, foreldrene måtte ligge sammen de i sengene en stund, så is, kaste opp og ha det bra!
Han var selvsagt slapp resten av dagen, spiste is, yoghurt og pølse (ikke lompe). Dagen etter var han helt seg selv igjen.
Så det er ikke noe å grue seg for!

Så ha is klart hjemme, og noe i bilen tilfelle hun kaster opp på vei hjem.

Lillebror fikk satt inn dren i ørene i februar. Venter på at han skal ta de falske mandlene etter han er blitt 2 år.
Men jeg var kjempe nervøs når de la han i narkosen. Fikk en liten knekk da og når han våkna opp. Det var liksom ikke lille gutten min. Han var helt borte vekk. Men etter en stund så var han seg selv igjen.
Men tror nok at det er alle mødres skrekk det å møtte legge ungene sine i narkose.

som sykepleierstudent har eg sett dette fra operasjonsstuen. og det går så fint atte :-) de passer på alt mulig. mener foreldrene får være med inn til barna har sovnet. da får man se litt av sirkuset selv også. kanskje litt betryggende :-)

etterpå kan det være kjekt å ha noen videoer å se på. og is så klart!

Lykke til da :-)

Kaste opp?! Hvorfor må de kaste opp? Ble bare mer stressa jeg nå!!

Jente født 02.06.10

Hun har vært i narkose før så det er jeg ikke så bekymret for :)

Jente født 02.06.10

Huff jeg synes operasjon på små barn høres skummelt ut :(

Lykke til og god bedring til snuppa :)

Huff jeg synes operasjon på små barn høres skummelt ut :(

Lykke til og god bedring til snuppa :)
Ja det er jo og det! Men skal bli godt å se henne bedre:) hun snorker som en mann hver natt og kan umulig få god søvn, så vet jo at det er til hennes beste, da blir det litt enklere :)

Jente født 02.06.10

Går nok veldig bra:-) d unga bruka å huske av å opperere mandlane e at dei fe masse is hehe. Når d gjelde dren, kan du kjøpe ørepropper og band på apoteke til unga me dren. Viktig å bruke når unger skal dusje og bade for drena kan lett løsne. Vi måtte sette inn nye nokre gonga på mi. Måtte vel bruke d minimum 6 måneder so drene får grodd fast

mor til to gull, 05 og 12

Går nok veldig bra:-) d unga bruka å huske av å opperere mandlane e at dei fe masse is hehe. Når d gjelde dren, kan du kjøpe ørepropper og band på apoteke til unga me dren. Viktig å bruke når unger skal dusje og bade for drena kan lett løsne. Vi måtte sette inn nye nokre gonga på mi. Måtte vel bruke d minimum 6 måneder so drene får grodd fast

Takk for tips :) skal kjøpe inn litt:)

Jente født 02.06.10

Vedr ørepropper så er det ikke nødvendig å bruke det for å dusje hjemme. Tror ikke drenene løsner bare av dusjinga hjemme:), Men de kan være fine å ha når man bader der bakteriefloraen er uvant, offentlige bad og utlandet.
Men det er viktig å spørre legen som opererer om det, for jeg har hørt de oppfordrer til ulik praksis og det er jo greit og gjøre det DERES lege mener er riktig.

Vedr ørepropper så er det ikke nødvendig å bruke det for å dusje hjemme. Tror ikke drenene løsner bare av dusjinga hjemme:), Men de kan være fine å ha når man bader der bakteriefloraen er uvant, offentlige bad og utlandet.
Men det er viktig å spørre legen som opererer om det, for jeg har hørt de oppfordrer til ulik praksis og det er jo greit og gjøre det DERES lege mener er riktig.
Jeg fikk beskjed om at vi måtte ha det om hun skulle bade i sjøen eller dukket under i badekaret, men ikke om hun ikke hadde hode under vann:) får høre enda nøyere med dem etter operasjonen :)

Jente født 02.06.10

Back
Topp