Operasjon ved pcos

Reiret

Glad i forumet
Assistert-jentene
Julibarna 2019
Junibollene 2023
Hei! Jeg har vært på forsamtale for ivf. Planen er å gi ivf et forsøk etter påske for å se hvordan responsen er. Så ble jeg forespeilet at det muligens er nødvendig med operasjon på bakgrunn av hvordan eggstokkene og blodprøvene så ut. Noen her som har gjennomgått operasjon av eggstokkene som som har erfaring de vil dele? Ble syklusen bedre? Bedring av andre symptomer? Og kanskje viktigst, ble dere gravide etterpå?:wideyed:

Jeg tok den i 2010. Så veldig lenge siden. Men mener og huske at syklusen ble noe bedre. Men jeg gikk fort ett år uten mensen.
Dattera kom i 2020. Så for meg fungerte det ikke. Men det er verdt og prøve. For da får de sjekka om eggstokkene og egglederne er som de skal :)

Tok det våren 2016 før IVF. Merket ingen bedring, måtte likeså ha 4 runder med IVF før jeg ble gravid.

PCOS med høy AMH på over 130.

Jeg tok den i 2010. Så veldig lenge siden. Men mener og huske at syklusen ble noe bedre. Men jeg gikk fort ett år uten mensen.
Dattera kom i 2020. Så for meg fungerte det ikke. Men det er verdt og prøve. For da får de sjekka om eggstokkene og egglederne er som de skal :)
Var operasjonen i forbindelse med barneønske eller på grunn av noe annet? Kjenner ikke lysta på mensenfritt år nå var så stor:wideyed:

Tok det våren 2016 før IVF. Merket ingen bedring, måtte likeså ha 4 runder med IVF før jeg ble gravid.

PCOS med høy AMH på over 130.
Så kjedelig! Føler du det var «verdt det» likevel eller var det noen komplikasjoner du helst skulle unngått?Godt å høre at du lykkes med IVF etterpå uansett:joyful:

Hva slags operasjon er dette?
Slik det ble forklart brennes deler av eggstokken vekk i håp om å fjerne noe av eggreservene og dermed også endel av cystene for å få en bedre hormonbalanse og forhåpentligvis oppnå regelmessig eggløsning. Jeg innbiller meg det er det som omtales som ovarian drilling på engelsk, men er ikke helt sikker:woot:

Var operasjonen i forbindelse med barneønske eller på grunn av noe annet? Kjenner ikke lysta på mensenfritt år nå var så stor:wideyed:
Det var ikke pga operasjonen jeg gikk uten mensen, med PCOS. Kunne fort gå flere måneder og år uten at den kom.
Så det gjorde ikke prøvinga så lett.

Men operasjonen var på grunn av barneønske ja, hadde prøvd i 3 år, da jeg fikk den i 2010.

Det var ikke pga operasjonen jeg gikk uten mensen, med PCOS. Kunne fort gå flere måneder og år uten at den kom.
Så det gjorde ikke prøvinga så lett.

Men operasjonen var på grunn av barneønske ja, hadde prøvd i 3 år, da jeg fikk den i 2010.
Åå, da misforstod jeg! Nei, det gjør det litt vanskelig når man ikke har regelmessig syklus. Og når syklusene er såppass lange skal det kanskje ikke så mye til for få dem bedre med operasjon:oops:

Slik det ble forklart brennes deler av eggstokken vekk i håp om å fjerne noe av eggreservene og dermed også endel av cystene for å få en bedre hormonbalanse og forhåpentligvis oppnå regelmessig eggløsning. Jeg innbiller meg det er det som omtales som ovarian drilling på engelsk, men er ikke helt sikker:woot:
OK ja, mistenkte det var den dere snakket om, men ble litt usikker ettersom det er noe som kan gjøres utenom IVF. Visste ikke at det ble gjort som en del av IVF behandling :)

Så kjedelig! Føler du det var «verdt det» likevel eller var det noen komplikasjoner du helst skulle unngått?Godt å høre at du lykkes med IVF etterpå uansett:joyful:

Føler ikke det var verdt det nei. Greit å se at alt annet var ok, men unødvendig mye smerte for ingenting.

OK ja, mistenkte det var den dere snakket om, men ble litt usikker ettersom det er noe som kan gjøres utenom IVF. Visste ikke at det ble gjort som en del av IVF behandling :)
Litt usikker på hva veien videre ville vært etterpå. Så langt er planen å øke dosen på letrozol og prøve på egenhånd fram til påske, kjøre et IVF forsøk også en operasjon til sommern dersom forsøket gir dårlige resultater. Om det blir prøving på egenhånd eller nye runder IVF etterpå vet jeg egentlig ikke.:) Får vel bare *prøve* å ta et steg om gangen, blir så mye hvis at og om at at hodet snart sprenges:hungover:

Jeg tok slik lapraskopi i 2015, dem fant ingen endometriose men det viste seg at begge egglederne mine var tette, derfor ble jeg da henvist til ivf

Back
Topp